Fundusze Europejskiej
logo regionalnego programu operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego
warmia mazury logo
logo unii europejskiej

Szukaj

RPO

1.3.2

Poddziałanie 1.3.2 Firmy w początkowej fazie rozwoju

zakończony     od: 2016-10-31 do: 2017-07-26
Komunikaty

Uchwałą Zarządu WAMRR S.A. w Olsztynie z dnia 5 lutego 2018 r. w sprawie przyjęcia listy ocenionych projektów pod względem formalno – merytorycznym (po protestach) złożonych w ramach konkursu nr RPWM.01.03.02-IP.03-28-001/16 VIII runda, żaden ze złożonych wniosków nie został pozytywnie oceniony pod względem merytorycznym.

Etapy oceny projektów
Komunikaty
Etapy oceny projektów
Komunikaty
Etapy oceny projektów
Komunikaty

W związku ze zmianami w dokumentacji konkursowej, tj. Instrukcji zabezpieczenia, umowy o dofinansowanie projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WiM na lata 2014–2020 oraz wzoru umowy o dofinansowanie projektu, mogących stanowić załączniki do Regulaminu konkursu nr RPWM.01.03.02-IP.03-28-001/16, informujemy, że powyższe zmiany mogą być wprowadzone jedynie do konkursów, w których ocena projektów nie została jeszcze zakończona. W ramach przedmiotowego konkursu (podzielonego na rundy), ocena projektów w większości z rund została zakończona, a projekty wybrane do dofinansowania.

Wobec powyższego, na obecnym etapie, nie ma możliwości wprowadzenia zmian w dokumentacji konkursowej, a tym samym Komunikat z dnia 19.09.2017 r. dotyczący Aktualizacji załączników do Regulaminu konkursu, nie ma zastosowania dla projektów złożonych w VIII rundzie w ramach konkursu nr RPWM.01.03.02-IP.03-28-001/16.

Uchwałą Zarządu Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie z 19.09.2017 r. zmianie uległy następujące dokumenty konkursowe:

- załącznik nr 20 do Regulaminu konkursu: Instrukcja zabezpieczania umowy o dofinansowanie projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014 - 2020.

Zmiana dotyczy złagodzenia warunków dotyczących składania zabezpieczeń projektów: warunek ustanawiania dwóch zabezpieczeń nie dotyczy projektów, w których kwota dofinansowania nie przekracza 250 000 zł.

Zmiana obowiązuje od 19.09.2017.

Etapy oceny projektów

Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie informuje, iż po weryfikacji projektów pod względem wymogów formalnych, złożonych w ramach konkursu nr RPWM.01.03.02-IP.03-28-001/16 VII runda, żaden z wniosków o dofinansowanie nie został przekazany do oceny formalno-merytorycznej.  

Komunikaty
Etapy oceny projektów
Komunikaty
Etapy oceny projektów

Uchwałą Zarządu Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie z 12 maja 2017 r., w sprawie przyjęcia listy ocenionych projektów pod względem formalno-merytorycznym złożonych w ramach III rundy konkursu nr RPWM.01.03.02-IP.03-28-001/16 żaden ze złożonych wniosków nie został pozytywnie oceniony.

Komunikaty
Etapy oceny projektów

Komunikat o rozpoczęciu prac KOP w rundzie V konkursu RPWM.01.03.02-IP.03-28-001/16 w ramach Osi 1 Inteligentna gospodarka Warmii i Mazur Działania 1.3 Przedsiębiorczość (Wsparcie przedsiębiorczości) Poddziałania 1.3.2 Firmy w początkowej fazie rozwoju – schemat A, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020.

Komunikaty

Uchwałą Zarządu Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie z 26 maja 2017 r. w sprawie przyjęcia listy ocenionych projektów pod względem formalno-merytorycznym, złożonych w ramach konkursu nr RPWM.01.03.02-IP.03-28-001/16 IV runda, żaden ze złożonych wniosków nie został pozytywnie oceniony.

 

Etapy oceny projektów
Komunikaty
Etapy oceny projektów
Pytania i odpowiedzi

PYTANIA OGÓLNE

1. Zgodnie z uzyskanym potwierdzeniem Ministerstwa Rozwoju, Instytucja Organizująca Konkurs przedstawia przykładowe wyliczenie wartości wydatków kwalifikowanych w przypadku wydatków na działania informacyjno/promocyjne lub szkoleniowe z wykorzystaniem mechanizmu cross-financingu do 10% finansowania unijnego w ramach projektu, na podstawie poniższego przykładu:

  • całkowita wartość wydatków kwalifikowalnych projektu: 500.000, 00 zł

  • wydatki kwalifikowalne na zakup maszyn i urządzeń: 450,000,00 zł = 90% wartości projektu

  • wydatki kwalifikowalne na działania informcyjno/promocyjne i szkoleniowe (cross-financing) 50.000,00 zł = 10% wartości projektu.

W ww. przykładzie przy założeniu finansowania unijnego w wysokości np. 49,9%, wartość finansowania unijnego całego projektu wynosi 249.500,00 zł , w tym na działania z wykorzystaniem mechanizmu cross-financingu: 24.950,00 zł. Finansowanie unijne w ramach cross-financingu nie przekracza zatem 10% finansowania unijnego w ramach projektu.

Skany pism w załączeniu

Plik (PDF)

Plik (PDF)

 

2. Co to jest istotna modyfikacja projektu

Przez istotną modyfikację należy w szczególności rozumieć modyfikację dotyczącą elementów treściowych wniosku, której skutkiem jest zmiana podmiotowa wnioskodawcy lub przedmiotowa projektu, lub celów projektu, mających wpływ na zmianę zakresu rzeczowego projektu; lub zmiana powodująca zmianę oceny danego kryterium.

Uzupełnienie wniosku o dofinansowanie projektu lub poprawienie w nim oczywistej omyłki nie może prowadzić do jego istotnej modyfikacji.


3. Jaka jest wymagana liczba punktów w ramach kryteriów merytorycznych punktowych

Dla konkursów ogłaszanych od 2017 roku, wniosek o dofinansowanie projektu otrzymuje pozytywną ocenę KOP w przypadku uzyskania co najmniej 50% maksymalnej liczby punktów w ramach kryteriów merytorycznych punktowych.

W przypadku konkursów z roku 2016, obowiązuje wielkość co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów w ramach kryteriów merytorycznych punktowych (zgodnie z kryteriami obowiązującymi na dzień ogłoszenia konkursów).


4. Jak określić rok bazowy we wskaźniku „Wzrost zatrudnienia we wspieranych przedsiębiorstwach”

„Wzrost zatrudnienia we wspieranych przedsiębiorstwach” jest to wskaźnik produktu, który zgodnie z aktualną instrukcją wypełniania wniosku jest to:

„Rok bazowy to rok, w którym rozpoczęto (w przypadku projektów rozpoczętych) lub na który zaplanowano rozpoczęcie realizacji rzeczowej projektu lub w przypadku wskaźnika Stan zatrudnienia – ostatni rok obrotowy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.”

Dla projektów składanych w roku 2017, w przypadku gdy w projektach mamy wskaźnik Stan zatrudnienia, a wnioskodawca istniał już w roku 2016, to rokiem bazowym powinien być rok 2016.

 

5. Ile lat powinny być utrzymane miejsca pracy zarówno w projektach objętych jak i nieobjętych pomocą publiczną?

Obowiązek utrzymania miejsc pracy wynika z przepisów w zakresie trwałości (art. 71 rozporządzenia 1303/2013), zaimplementowanych m.in. do Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS, FS na lata 2014-2020.

Zasadniczo trwałość projektów musi być zachowana przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP - w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. W przypadku jednak, gdy projekt podlega pod przepisy o pomocy publicznej, wtedy stosuje się odnośne temu przepisy pomocy publicznej. W przypadku, gdy projekt nie jest objęty pomocą publiczną, miejsca pracy powinny być utrzymane na ww. zasadach ogólnych.

W przypadku objęcia projektu zasadami dot. pomocy publicznej, zapisy SzOOP wskazują na zastosowanie art. 14 rozporządzenia KE nr 651/2014 lub rozporządzenia KE nr 1407/2013 ws. udzielania pomocy de minimis (oraz odnośne im rozporządzenia krajowe). 
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia nr 651/2014, miejsca pracy powinny zostać utrzymane przez 5 lat lub 3 lata w przypadku MŚP, jednak w tym wypadku okres liczony jest od dnia pierwszego obsadzenia stanowiska (art. 14 ust. 9 lit. c rozporządzenia nr 651/2014). W przypadku wsparcia uzyskanego na podstawie rozporządzenia de minimis - utrzymanie miejsc pracy odbywa się na ww. zasadach ogólnych, wynikających z art. 71 rozporządzenia 1303/2013.


6. Kwalifikowalności wydatków w ramach Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 21 lipca 2015, w spawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach RPOWiM 2014-2020.

Zgodnie z ww rozporządzeniem, odwołującym się do Rozporządzenia Komisji 651, wydatkami kwalifikującymi się są te z art. 25 ust. 3 i 4 Rozporządzenia 651.

Są to literalnie „koszty aparatury i sprzętu w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu. Jeśli aparatura i sprzęt nie są wykorzystywane przez cały okres ich użytkowania na potrzeby projektu, za koszty kwalifikowane uznaje się jedynie koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu.”

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 21 lipca w sprawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020, w zakresie kosztów kwalifikowanych odsyła do art. 25 ust 3 i 4 rozporządzenia Komisji ( UE ) 651/2014. Zgodnie z Art. 25 ust. 3 rozporządzenia 651/2014 koszty kwalifikowane projektów badawczo – rozwojowych przypisuje się do konkretnej kategorii działalności badawczo – rozwojowej, i obejmują one między innymi koszt aparatury i sprzętu w zakresie i przez okres w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu ( art. 25 ust. 3 lit b). Przepis ten nie mówi o aparaturze i sprzęcie, ale o koszcie aparatury i sprzętu. Zakup komputerów wiąże się z nabyciem licencji i oprogramowania, które są niezbędne do korzystania z tego sprzętu. Poprzez koszty aparatury i sprzętu należy rozumieć nie tylko środki trwałe. Do kosztów aparatury i sprzętu można zaliczyć też wartości niematerialne i prawne. W takim przypadku można uznać, że jest to koszt związany z aparaturą i sprzętem. Kluczową zaś kwestią jest to, że koszt ten musi mieć bezpośredni związek z realizacją projektu ( stanowisko takie znajduje potwierdzenie w ustaleniach grupy roboczej ds. pomocy publicznej Ministerstwa Finansów i Rozwoju).

 

7. Pismo Ministra Rozwoju i Finansów dotyczące możliwości pozyskania wsparcia ze środków Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO) przez przedsiębiorców działających w sektorze leśnym (PKD 02.40.Z) w kontekście przepisów dotyczących pomocy publicznej

Skan pisma w załączeniu

Plik (PDF)

 

8. Zmiana statusu przedsiębiorcy w czasie realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach RPO WiM 2014-2020 – interpretacja IZ RPO WiM

Skan pisma w załączeniu

Plik (PDF)

 

9. Pismo Ministerstwa Rozwoju dotyczące stosowania zasady konkurencyjności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020.

Skan pisma w załączeniu

Plik (PDF)
 

10. Czy podmioty posiadające status Centrum Badawczo-Rozwojowego mogą sporządzać opinie o innowacyjności w ramach RPO WiM 2014 – 2020?

Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie informuje, iż podmioty posiadające status Centrum Badawczo-Rozwojowego (nadany na podstawie Ustawy z dnia 30 maja 2008 o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej) uprawnione są do wystawiania opinii o innowacyjności w ramach RPO WiM 2014 – 2020, o ile posiadają siedzibę na terytorium RP oraz wpisują się w definicję „organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę” zgodnie z art. 2 pkt 83 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
 

11. Czy w Poddziałaniach wdrażanych przez WMARR S.A. w Olsztynie beneficjentem/partnerem mogą być przedsiębiorcy zagraniczni, których główna siedziba znajduje się poza UE?

Firmy zagraniczne, których główna siedziba znajduje się poza UE mogą być beneficjentem/partnerem w projekcie w ramach Poddziałań wdrażanych przez WMARR S.A.

Przedsiębiorca zagraniczny może otrzymać wsparcie na takich samych warunkach, jak polskie firmy, tj. po spełnieniu warunków określonych w RPO WiM 2014-2020 i Szoop.

Działalność beneficjenta/partnera musi być prowadzona na terenie woj. warmińsko-mazurskiego a lokalizacja jego siedziby/oddziału musi znajdować się również na jego terenie.

Projekt musi być realizowany na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.

 

12. Kto jest uprawniony do sporządzenia opinii o innowacyjności?

Wzór opinii o innowacyjności jest załącznikiem do regulaminu konkursu. Taką opinię wystawia odpowiednia instytucja (Instytucja jest jednostką naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 o zasadach finansowania nauki (tekst jednolity: Dz.U. z 2014 poz. 1620 z późniejszymi zmianami).prowadzącą badania naukowe lub prace rozwojowe – dokładny opis znajduje się w Załączniku nr 2 Opinia o innowacyjności (Dodatkowe dokumenty wymagane w momencie złożenia Wniosku o dofinansowanie projektu).

 

13. Co należy rozumieć przez sformułowanie „Projekt wykazuje wpływ na rozwój co najmniej jednej inteligentnej specjalizacji województwa warmińsko-mazurskiego”?

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 dokonano wyboru tzw. inteligentnych specjalizacji czyli branż, które będą traktowane priorytetowo w przypadku udzielania wsparcia. Dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego inteligentne specjalizacje to :

  • ekonomia wody
  • meblarstwo
  • żywność wysokiej jakości

W Regulaminie konkursu wymieniono m. in. Kryterium „Projekt wykazuje wpływ na rozwój co najmniej jednej inteligentnej specjalizacji województwa warmińsko-mazurskiego”

Przedmiotem oceny jest opisany w Biznes Planie zakładany wpływ planowanego przedsięwzięcia na co najmniej jedną inteligentną specjalizację województwa warmińsko-mazurskiego zidentyfikowaną w Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025. Wpływ na rozwój inteligentnych specjalizacji rozumiany jest jako:

- wpływ na eliminowanie negatywnego wpływu zagrożeń i/lub wpływ na wykorzystanie szans zdiagnozowanych w analizie SWOT dla danej inteligentnej specjalizacji

- wpływ na wzmocnienie silnych stron i/lub eliminację słabych stron zdiagnozowanych w analizie SWOT dla danej inteligentnej specjalizacji[1] dyfuzję wyników projektu na więcej niż jeden podmiot działający w obszarze danej inteligentnej specjalizacji

- stworzenie w wyniku projektu możliwości eksportowych w ramach danej specjalizacji i/lub generowanie potencjalnego wzrostu współpracy w europejskich łańcuchach wartości[2]

- wpływ na kreowanie współpracy pomiędzy środowiskiem naukowym, biznesowym, otoczeniem biznesu, administracją w obrębie co najmniej jednej specjalizacji· w wyniku realizacji projektu


[1] Analizy SWOT dla poszczególnych specjalizacji ujęte są w raportach z Badania potencjału innowacyjnego i rozwojowego przedsiębiorstw funkcjonujących w ramach inteligentnych specjalizacji województwa warmińsko-mazurskiego dostępnych na stronie www.ris.warmia.mazury.pl

[2] Europejski łańcuch wartości rozumiany jest jako całość działań/ etapów wytwarzania danego produktu w·ramach określonej dziedziny działalności przedsiębiorstwa, angażujący podmioty z·krajów europejskich (w tym m.in. producentów surowców, dostawców, podwykonawców, dystrybutorów, klientów, dostawców usług posprzedażowych, jednostki odpowiadające za utylizację/ recykling, itp.)· (opracowanie własne na postawie źródeł rozproszonych) 

 

14. Czy wystarczy, że partnerzy jedynie podpiszą umowę partnerską która będzie załącznikiem do dokumentacji, czy muszą również przedstawiać jakieś dokumenty finansowe, KRS etc.?

Partnerzy są współrealizującymi Projekt i muszą złożyć dokumenty rejestrowe oraz inne niezbędne informacje wymagane w momencie złożenia wniosku (np. pkt F w Biznes Planie).

- Art. 33. Ustawy wdrożeniowej mówi „W celu wspólnej realizacji projektu, w zakresie określonym przez instytucję zarządzającą krajowym programem operacyjnym albo instytucję zarządzającą regionalnym programem operacyjnym, może zostać utworzone partnerstwo przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej „projektem partnerskim”, na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie.”

- W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Warmińsko – Mazurskiego na lata 2014-2020 zapisano „terytorialny obszar realizacji: cały obszar województwa warmińsko – mazurskiego”.

- W Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego , Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 zapisano w pkt. 5.1 zasięg geograficzny kwalifikowalności· zapisano „iż w przypadku RPO w regionie na poziomie NUTS 2, którego dotyczy dany RPO”.

 

Weryfikowane będzie spełnienie przez Wnioskodawcę wymogów w zakresie utworzenia partnerstwa zgodnie z ustawą wdrożeniową. Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zawartego i dołączonego do wniosku o dofinansowanie porozumienia lub/ oraz umowy Wnioskodawcy oraz treści wniosku o dofinansowanie.

W Instrukcji wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu jest zapis, że wszyscy partnerzy składają dokumenty rejestrowe oraz wymagane załączniki zawarte w dokumentacji konkursowej.

 

15. W jaki sposób udokumentować wkład własny jeżeli będzie to pożyczka ?

Przedsiębiorca realizujący projekt przy udziale środków z pożyczki zobowiązany jest dołączyć promesę/umowę kredytową/umowę pożyczki lub promesę leasingu.

Wartość środków, na którą wystawiono promesę kredytu/leasingu, podpisano umowę kredytową/pożyczki musi być spójna z·wartością współfinansowania ww. środkami podaną w Biznes Planie – tzn. nie mniejsza niż wartość ww. środków wynikająca z Biznes Planu. Jeżeli promesa nie została dołączona na etapie składania wniosku o dofinansowanie, dokument należy obowiązkowo dostarczyć przed podpisaniem umowy.

Nie dopuszcza się dokumentu promesy kredytowej/leasingu/pożyczki wystawionej bez oceny zdolności kredytowej wnioskodawcy lub dokumentu wystawionego na rzecz wnioskodawcy nie posiadającego zdolności kredytowej.

 

16. Czy możliwe jest aplikowanie o dofinansowanie projektu, jeśli firma jest w fazie przekształcania (przy zachowaniu tego samego profilu działalności).

Podmiot podpisujący umowę o dofinansowanie musi być co do zasady tożsamy z podmiotem, który wnioskował o udzielenie dofinansowania. W sytuacji, gdy podmiot aplikujący zostaje przekształcony po etapie naboru, jak i w trakcie naboru i rozpatrywania wniosku, dochodzi do zmiany podmiotu aplikującego. Zmiana ta traktowana jest jako istotna modyfikacja wniosku o dofinansowanie, która jest niedopuszczalna zgodnie z art. 43 ust. 2 Ustawy z dnia 11 lipca 2014r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020. Należy mieć na uwadze, że w trakcie oceny projektów, na etapie oceny formalnej, Wnioskodawca badany jest m.in. pod kątem niepodlegania wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie ze środków UE oraz uprawnień do ubiegania się o dofinansowanie. W przypadku przekształcenia polegającego na przejęciu Wnioskodawcy przez inny podmiot, ocena powyższych nie będzie dotyczyła spółki, która – być może- nie uzyskałaby wyniku pozytywnego

 

17. W jaki sposób wypełnić Biznes Plan jeśli wniosek składa konsorcjum (grupa przedsiębiorców) ?

Wnioskodawcą projektu w przypadku projektów partnerskich jest Lider projektu (wskazany w·umowie lub porozumieniu), który składa Wniosek o dofinansowanie projektu i·jest podmiotem wszelkich praw i obowiązków. Liderem przedsięwzięcia powinien być podmiot o·odpowiednim potencjale umożliwiającym koordynację całego przedsięwzięcia. Lider reprezentuje wszystkie umawiające się strony, odpowiada za sprawozdawczość i rozliczenia, jak również odpowiada sam lub poprzez nadzór nad wyłonionym w drodze przetargu wyspecjalizowanym podmiotem, za zarządzanie projektem.

Porozumienie/umowa zawarta przez partnerów projektu powinna określać wyłączną odpowiedzialność Lidera wobec dysponenta środków RPO WiM 2014-2020, z kolei inne podmioty zaangażowane w realizację projektu występują jedynie w charakterze partnerów. Należy pamiętać jednak, że partnerzy nie składają wniosków o płatność. Lider projektu składa wniosek o płatność, dołączając odpowiednie dokumenty księgowe potwierdzające dokonanie wydatków w ramach projektu.

W związku z powyższym Biznes Plan wypełnia lider, a w części F Biznes Planu należy uzupełnić dane dla każdego partnera.

 

18. Ile wniosków może złożyć w konkursie przedsiębiorca?

Wnioskodawca ma możliwość złożenia maksymalnie 1 projektu w konkursie (wynika z regulaminu konkursu). Wyjątkiem jest Poddziałanie 1.2.1 gdzie jeden Beneficjent może złożyć ·maksymalnie 1 projekt w każdym typie projektu.

 

19. Czy założony w projekcie wzrost przychodów z eksportu należy utrzymać przez cały okres trwałościprojektu, czy tylko w okresie 12 miesięcy od zakończenia realizacji projektu?

Zgodnie z zapisem w SZOOP „Wnioskodawca założył· przychody· ze sprzedaży na eksport ….. w okresie 12 miesięcy od zakończenia realizacji projektu”. To jest kryterium obligatoryjne. W okresie trwałości projektu poziom sprzedaży na eksport czyli wskaźnik musi być utrzymany.

 

20. Jakie wymagania należy spełnić, aby uznany był pozytywny wpływ na potrzeby osób z niepełnosprawnością?

Beneficjent jest zobowiązany do wykazania pozytywnego wpływu projektu na równość szans osób z niepełnosprawnością. W tym celu należy zapoznać się z Wytycznymi w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020.

 

21. Czy wniosek może złożyć firma produkcyjna (MŚP), która swoje produkty sprzedaje poza granicami Polski a dzięki realizacji projektu pozyska nowych, kolejnych klientów zagranicznych.

Tak, o ile firma spełni kryterium merytoryczne specyficzne (obligatoryjne) zawarte w SZOOP ·„Projekt zakłada podpisanie 1 umowy z zagranicznym partnerem” związaną z realizacją projektu.

 

22. Czy zakupiony sprzęt może być wykorzystany do innych usług poza wskazanymi w projekcie?

Zakupiony w ramach projektu sprzęt musi być wykorzystywany na potrzeby projektu w trakcie jego realizacji oraz w okresie trwałości projektu. Okres trwałości liczony jest od daty ostatniej płatności, która zostanie przekazana na konto Beneficjenta przez Instytucję Pośredniczącą i wynosi 3 lata dla MŚP.

 

23. Czy wynagrodzenia podlegają refundacji dla osób już zatrudnionych w przedsiębiorstwie, które będą brać udział w pracach badawczych w projekcie, czy też refundacja wynagrodzenia dotyczy tylko nowych pracowników zatrudnianych na potrzeby projektu?

Zgodnie z Wytycznymi w sprawie kwalifikowalności wydatków w Poddziałaniu 1.2.2 kwalifikowane· do wsparcia są koszty wynagrodzenia wraz z pozapłacowymi kosztami pracy personelu: badaczy, techników i pozostałych pracowników pomocowych w zakresie w jakim są oni zatrudnieni przy danym projekcie. Wydatki mogą być kwalifikowane wyłącznie w oparciu o Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i·Rozwoju w sprawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014 – 2020 (Dz.U. 2015 poz. 1075) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015 r., poz. 488 ze zm.)

Nie zapisano tu zastrzeżenia dotyczącego ·osób już zatrudnionych w przedsiębiorstwie, które będą brać udział w pracach badawczych w projekcie, tym samym koszty te także są kwalifikowalne.

 

24. Czy w celu stworzenia konsorcjum lub zawiązania partnerstwa konieczne jest przeprowadzenie konkursu na partnera (konsorcjanta) projektu? Czy partnerstwo takie może zostać zawiązane na zasadach umownych. Czy konieczne jest podpisywanie umowy konsorcjum na etapie składania wniosku? Czy umowa taka może zostać zawarta po zakwalifikowaniu się wniosku do dofinansowania?

W celu stworzenia konsorcjum, partnerstwa nie ma konieczności przeprowadzenia konkursu. Zasady zawierania i realizacji partnerstwa są opisane w Instrukcji wypełniania załączników str. 14-15.

 

25. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany odnieść się do wszystkich wskaźników, nawet jeśli wartość wynosiłaby 0?

Należy odnieść się do tych wskaźników, które dotyczą składanego przez Beneficjenta projektu.

 

26. Czy w kryteriach merytorycznych punktowych w kategorii 4 „zasięg internacjonalizacji” punkty za współpracę z kooperantami sumują się ?

Punkty w tym kryterium się nie sumują.

W przypadku kilku kooperantów, punkty będą przyznawane za współpracę z kooperantem wyżej punktowanym.

 

27. Czy warunek zgodnie z którym lokalizacja siedziby/oddziału wnioskodawcy musi znajdować się na terenie województwa warmińsko – mazurskiego musi być potwierdzony wpisem do KRS? Spółka posiada oddział w województwie warmińsko – mazurskim, jednak nie został on jeszcze ujęty w KRS. Jeśli potwierdzenie posiadania wpisem do KRS jest wymagane, to czy konieczne jest udokumentowanie tego faktu już w momencie złożenia wniosku o dofinansowanie, czy też w późniejszym terminie (np. na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie)?

Działalność Beneficjenta musi być prowadzona na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, przy czym lokalizacja siedziby/oddziału Beneficjenta musi znajdować się na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.

Lokalizacja siedziby/oddziału Wnioskodawcy na terenie woj. warmińsko-mazurskiego musi być potwierdzona w dokumencie rejestrowym.

 

28. Czy przedsiębiorstwo nie zobowiązane – ustawą o rachunkowości – do sporządzania przepływów finansowych musi je wykazać w Biznes Planie razem z prognozą tych przepływów.

Tak, na potrzeby projektu należy odnieść się do wszystkich elementów i sekcji w Biznes Planie.

 

29. Czy posiadając pełnomocnictwo do reprezentacji oraz podpisywania dokumentacji właściciela firmy (wnioskodawcy) mogę podpisać wniosek i załączniki?

Tak, posiadając stosowne pisemne upoważnienia/pełnomocnictwa wystawione przez osobę upoważnioną do reprezentowania w firmie, można podpisać wniosek i załączniki w zastępstwie wnioskodawcy. Wskazane jest, aby upoważnienie/pełnomocnictwo określało zakres umocowania, czyli w tym przypadku podpisanie wniosku i załączników.

 

30. Jakie dokumenty należy umieścić na nośniku elektronicznym?

Na nośniku elektronicznym należy nagrać wniosek aplikacyjny wraz z załącznikami w postaci skanów podpisanej i potwierdzonej za zgodność z oryginałem dokumentacji.

 

31. Czy podmiot wchodzący w skład konsorcjum aplikującego o środki na współfinansowanie projektu może wystawić opinie o innowacyjności?

Wystawienie Opinii o Innowacyjności przez podmiot wchodzący w skład konsorcjum aplikującego o środki na współfinansowanie projektu wpływa na bezstronność takiej opinii i nie jest akceptowane.

 

32. Przedsiębiorstwo zleciło wykonanie prac badawczych i posiada opracowanie zawierające wnioski z przeprowadzonych badań. Jest właścicielem tego opracowania. Obecnie chce wdrożyć wyniki tych prac i udoskonalić proces technologiczny i produkt jaki wytwarza na co będzie opinia o innowacyjności. Czy jest jakieś przeciwwskazanie, aby opinię opracowała ta sama jednostka badawcza?

Nie ma przeciwwskazań żeby ta sama jednostka, która robiła badania wystawiła opinię o innowacyjności, pod warunkiem oczywiście że jest uprawniona (zgodnie z wymogami z opinii) do wystawiania takiego dokumentu.

 

33. Czy w projektach realizowanych w ramach pomocy de minimis koszty agendy badawczej mogą zostać uznane za kwalifikowalne jako koszty prac przygotowawczych?

Zgodnie z § 5 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 „Pomoc może być udzielona przedsiębiorcy na pokrycie części albo całości kosztów kwalifikowalnych". W akcie tym brak jest zapisów wyłączających kwalifikowalność kosztów prac przygotowawczych. Możliwe jest zatem uznanie kosztów agendy badawczej za kwalifikowalne dla projektów realizowanych w ramach pomocy de minimis, o ile spełnione zostaną wszystkie warunki i procedury dotyczące kwalifikowalności wydatków określone w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 oraz w Wytycznych w sprawie kwalifikowalności wydatków w ramach Osi Priorytetowej Inteligentna Gospodarka Warmii i Mazur Działanie 1.2 Innowacyjne firmy Poddziałanie 1.2.1 Działalność B+R przedsiębiorstw Poddziałanie 1.2.2 Współpraca biznesu z nauką Działanie 1.4 Nowe modele biznesowe i ekspansja Poddziałanie 1.4.2 Pakietowanie produktów i usług - Schemat A, Działanie 1.5 Nowoczesne firmy Poddziałanie 1.5.1 Wdrożenie wyników prac B+R Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko Mazurskiego na lata 2014-2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

 

34. Jaki jest minimalny i maksymalny okres realizacji projektu ?

Realizacja projektu musi zakończyć się w terminie określonym w regulaminie konkursu.

 

35. W jakim terminie należy rozpocząć realizację projektu?

Termin rozpoczęcia projektu zależy od tego z jakiego rodzaju pomocy będzie chciał skorzystać Beneficjent, tj. pomocy publicznej czy pomocy· de minimis.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. w sprawie w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w zakresie celu tematycznego 3 wzmacnianie· konkurencyjności mikro, małych i średnich przedsiębiorców w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 – realizacja projektu musi rozpocząć się po złożeniu wniosku o dofinansowanie.

Projekty, w których występuje pomoc de· minimis muszą być zgodne z właściwymi przepisami prawa wspólnotowego i krajowego dotyczącymi zasad udzielania tej pomocy, obowiązującymi w momencie udzielania wsparcia, w tym w szczególności z następującymi rozporządzeniami: Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013z· dnia· 18· grudnia 2013· r.· w· sprawie· stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis, Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020. – wtedy realizacja projektu może się rozpocząć przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, nie wcześniej niż 01.01.2014r

 

36. Jaka jest definicja zespołu badawczo-rozwojowego? Czy możliwy jest zakup usług badawczych od przedsiębiorcy, który posiada w swoich strukturach zespół badawczy?

Definicję zespołu badawczo-rozwojowego określa Rozporządzenie 651/2014 art.2 pkt. 83 tj. „organizacja prowadząca badania i upowszechniająca wiedzę” oznacza podmiot (jak np. uniwersytet lub instytut badawczy, agencja zajmująca się transferem technologii, pośrednik w dziedzinie innowacji, fizyczny lub wirtualny podmiot prowadzący współpracę w dziedzinie badań i rozwoju) niezależnie od jego statusu prawnego (ustanowionego na mocy prawa publicznego lub prywatnego) lub sposobu finansowania, którego podstawowym celem jest samodzielne prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych lub rozpowszechnianie na szeroką skalę wyników takich działań poprzez nauczanie, publikację lub transfer wiedzy. W przypadkach gdy tego rodzaju jednostka prowadzi również działalność gospodarczą finansowanie, koszty i dochody związane z tą działalnością gospodarczą należy rozliczać oddzielnie. Przedsiębiorstwa mogące wywierać decydujący wpływ na taki podmiot w charakterze, na przykład, jego udziałowców/akcjonariuszy czy członków mogą nie mieć preferencyjnego dostępu do uzyskanych przez niego wyników.

 

37. Jak należy klasyfikować intensywność B+R?

Ze względu na intensywność działalności B+R sektory zostały pogrupowane następująco:

  • intensywność działalności B+R poniżej 1% wydatków na B+R; niska technika,

  • intensywność działalności B+R pomiędzy 1 i 2,5% wydatków na B+R; średnio-niska technika,

  • intensywność działalności B+R pomiędzy 2,5 i 7% wydatków na B+R; średnio-wysoka technika,

  • intensywność działalności B+R większa niż 7% wydatków na B+R; wysoka technika.

Najnowsza publikacja dot. poziomu, na jakim jest klasyfikowana intensywność B+R wydana została w grudniu 2015 r. i zawiera dane za 2014 r (publikacja w załączeniu) - aneks VII

https//stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne...

 

PODDZIAŁANIE 1.3.2

1. Jeżeli osoba prowadzi działalność gospodarczą przez 3,5 roku, a przez rok działalność była zawieszona to spełnia to warunki przystąpienia do konkursu?

Niezależnie od zawieszenia działalności okres funkcjonowania firmy na rynku płynie, czyli firma zarejestrowana 3,5 roku przed momentem złożenia wniosku aplikacyjnego nie kwalifikuje się do··dofinansowania w ramach Poddziałania 1.3.2 RPO WiM (MSP do 3 lat)

 

2. Czy w ramach konkursu na Poddziałanie 1.3.2 Firmy w początkowej fazie rozwoju, możliwe jest złożenie wniosku o dofinansowanie przez przedsiębiorstwo, które będzie założone po otrzymaniu dotacji? Jeśli nie - to czy działalność przedsiębiorstwa ma być prowadzona na dzień składania wniosku, czy też na dzień zakończenia naboru wniosków?

W ramach dokumentów składanych w konkursie na dotację Wnioskodawca zobowiązany jest przedłożyć kopię dokumentu rejestrowego, czyli musi prowadzić działalność gospodarczą.

 

3. Czy w schemacie B konkursu Poddziałania 1.3.2 mogę przyjąć jako wydatek kwalifikowalny zakup motoru crossowego?

W poddziałaniu 1.3.2 Firmy w· początkowej fazie rozwoju w schemacie B zakup środków transportu (cała grupa 7 z KŚT) jest wydatkiem niekwalifikowanym. Sprzęt turystyczny i sportowy mógłby być wydatkiem kwalifikowanym pod warunkiem, że nie jest zakwalifikowany w grupie 7 KŚT, oraz pod warunkiem, że jest wpisany w katalog możliwych wydatków kwalifikowanych (załącznik nr 19 do regulaminu konkursu). Np. jeżeli wydatki miałyby dotyczyć rozbudowy, modernizacji·istniejącej infrastruktury/sprzętu/ maszyn.

Warunkiem otrzymania wsparcia w schemacie B będzie wykazanie wpływu planowanej inwestycji na utrzymanie/rozwój firmy będącej w początkowej fazie rozwoju oraz powiazania inwestycji z działalnością przedsiębiorstwa opartą o innowacyjny pomysł. Ocenie podlega czy pomysł, na którym opiera się przedsięwzięcie ( i który stanowić będzie przeważający zakres działalności przedsiębiorstwa) jest innowacyjny co najmniej w skali regionalnej (oceniane na podstawie załączonej do wniosku o dofinansowanie opinii o innowacyjności).

Komunikaty
Pytania i odpowiedzi

Czy można łączyć w projekcie dofinansowywanym ze środków RPO WiM 2014-2020 wsparcie w postaci dotacji z instrumentami finansowymi (np. pożyczką) wdrażanymi w ramach programów operacyjnych, w tym także w ramach RPO WiM 2014-2020?

 

Odpowiedź:

  • nie jest dopuszczalna sytuacja, w której pożyczki udzielane ze środków publicznych (unijnych i krajowych) są wykorzystywane w charakterze zaliczkowego finansowania dotacji (jako prefinansowanie dotacji) w ramach programów operacyjnych, w tym także w ramach RPO WiM 2014-2020,
  • dotacje ze środków publicznych (unijnych i krajowych) nie mogą być wykorzystywane na spłatę wsparcia otrzymanego z instrumentów finansowych (np. pożyczek),
  • nie jest dopuszczalna sytuacja, kiedy obie formy wsparcia, tj. dotacja oraz pożyczka są finansowane z budżetu UE (posiadają status środków unijnych) i dotyczą wydatków kwalifikowanych objętych projektem.

Pożyczki stanowiące środki publiczne krajowe mogą finansować całość lub część wkładu własnego w odniesieniu do wydatków kwalifikowanych w projektach realizowanych w ramach programów operacyjnych, w tym także w ramach RPO WiM 2014-2020. Jeśli wnioskodawca/beneficjent zdecyduje się na taki montaż finansowy, wówczas zarówno w biznes planie, stanowiącym załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu, jak i we wniosku o udzielenie pożyczki, powinien dokładnie opisać montaż finansowy projektu, w tym źródło finansowania wkładu własnego.

Komunikaty

W związku z wątpliwościami potencjalnych Wnioskodawców poddziałania 1.3.2 dotyczącymi poprawności przeprowadzenia analizy rynku w celu konkurencyjnego wyboru podmiotu świadczącego usługi doradcze
i szkoleniowe, WMARR S.A. w Olsztynie informuje, że kryteria obowiązujące przy wyborze Wykonawcy usług:

a) posiadanie doświadczenia w wykonywanych/ realizowanych usługach związanych z przedmiotem zamówienia, tj. Wykonawcy, który w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykaże się realizacją min. 10 usług związanych z przedmiotem zamówienia średniorocznie w przypadku usług;

b) dysponowanie osobami zdolnymi do wykonania zamówienia;

c) dysponowanie (lub możliwość pozyskania) wymaganą do realizacji projektu technologią (jeśli dotyczy);

mogą zostać spełnione również przez konsorcjum podmiotów, które łącznie złożą Wnioskodawcy ofertę. Jednocześnie informujemy, że poszukując podmiotu, który wyświadczy usługę, np. opracowania modelu biznesowego, Wnioskodawca powinien sprawdzić, czy dany Wykonawca ma doświadczenie konkretnie w tego typu zleceniach, a nie w zakresie jakichkolwiek usług doradczych.

Uchwałą Zarządu Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie z dnia 19 października 2016 r. zmianie uległa dokumentacja dot. konkursu : RPWM.01.03.02-28-IP.00-28-001/16, Poddziałanie 1.3.2 Firmy w początkowej fazie rozwoju, Działanie  1.3 Przedsiębiorczość (Wsparcie przedsiębiorczości) Regionalnego Programu Operacyjnego  Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014–2020.

  1. W Regulaminie wprowadzono następujące zmiany:

- § 7 ust. 3 dot. zmiany terminu zamknięcia naboru w ostatniej rundzie konkursowej,

Paragraf przyjmuje brzmienie: „Ogłoszenie konkursu następuje w terminie co najmniej 30 dni przed planowanym rozpoczęciem naboru wniosków, tj. dnia 30 września 2016 r. Nabór jest organizowany w trybie konkursowym. Konkurs ma charakter otwarty, jest prowadzony rundami określonymi w  ust. 7. IP prowadzi nabór wniosków o dofinansowanie projektów w sposób ciągły: od 31 października 2016 r. (dzień otwarcia naboru pierwszej rundy) do 26 lipca 2017 r. (dzień zamknięcia naboru w ostatniej rundzie)  w godzinach 7:30–15:30.”

- § 7 ust. 7 dot. zmiany terminów poszczególnych rund konkursowych,

Paragraf przyjmuje brzmienie: „Poszczególne rundy konkursu odbywają się w następujących terminach (dzień rozpoczęcia naboru wniosków w danej rundzie i dzień zakończenia naboru wniosków w danej rundzie):

  •         I    runda : 31.10.2016 – 20.12.2016
  •         II   runda:  21.12.2016 – 19.01.2017
  •         III  runda: 20.01.2017 – 20.02.2017
  •         IV  runda:  21.02.2017 – 22.03.2017
  •         V   runda:  23.03.2017 – 24.04.2017
  •         VI  runda:  25.04.2017 – 24.05.2017
  •         VII  runda: 25.05.2017 – 26.06.2017
  •         VIII runda: 27.06.2017 – 26.07.2017”

- § 10 ust. 1  dot.  wydłużenia etapu weryfikacji wymogów formalnych wniosków z 50 do 80 dni,

Paragraf przyjmuje brzmienie: „Zarejestrowane wnioski złożone w terminie, podlegają weryfikacji wymogów formalnych w terminie 80 dni od  dnia zamknięcia naboru wniosków w danej rundzie, o której mowa w § 7 ust.7. IP może dokonywać weryfikacji wniosków przed dniem zakończenia naboru wniosków w danej rundzie. W szczególnych przypadkach (np. duża liczba wniosków, zdolność Instytucji do oceny wniosków), może zostać podjęta decyzja o wydłużeniu terminu weryfikacji wymogów formalnych wniosków.”

- § 10 ust. 6 dot. wprowadzenia możliwości dwukrotnej poprawy wniosku na etapie weryfikacji wymogów formalnych,

Paragraf przyjmuje brzmienie: „Na etapie weryfikacji wymogów formalnych dopuszcza się dwukrotną możliwość uzupełnienia wniosku o dofinansowanie projektu.”

- § 11 ust. 3 dot.  wydłużenia etapu oceny formalno-merytorycznej z 60 do 70 dni.

Paragraf przyjmuje brzmienie: „Ocena formalno-merytoryczna wniosków dokonywana jest przez Komisję Oceny Projektów (KOP) w terminie 70 dni od dnia powołania KOP do oceny wniosków złożonych w danej rundzie o której mowa w § 7 ust. 7. Na dane posiedzenie KOP zostaną przekazane tylko te wnioski, które zostały złożone w danej rundzie konkursu. W szczególnych przypadkach (np. duża liczba wniosków, zdolność Instytucji do oceny wniosków, konieczność zamówienia dodatkowych ekspertyz) może zostać podjęta decyzja o wydłużeniu terminu oceny wniosków o dofinansowanie projektów".

- § 16 ust. – usunięto ust. 5 o brzmieniu:

„Wydatki o wartości przekraczającej 20 tys. złotych netto (tj. bez podatku od towarów i usług) poniesione przed wejściem w życie Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014–2020:

  •   wyłączone ze stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, poniesione przez beneficjenta będącego podmiotem zobowiązanym do stosowania tej ustawy lub
  •   poniesione przez beneficjenta nie będącego podmiotem zobowiązanym do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, mogą zostać uznane za kwalifikowalne pod warunkiem, że zostały poniesione w sposób racjonalny, efektywny i przejrzysty, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz zostały należycie udokumentowane. Oznacza to co najmniej, że zaproszenie do składania ofert zostało wysłane do przynajmniej trzech potencjalnych wykonawców (o ile na rynku istnieje trzech potencjalnych wykonawców danego zamówienia, w innym przypadku do istniejących) w celu wybrania najkorzystniejszej oferty.”

 

  1.       W Załączniku nr 3 do Regulaminu Instrukcja Wypełniania Załączników wprowadzono następujące zmiany:
  •         Część I „Załączniki wymagane w momencie złożenia Wniosku o dofinansowanie” – w pkt. 15. „Promesa kredytowa / umowa kredytowa / promesa leasingu, w przypadku przedsiębiorców, którzy realizację projektu finansować będą z kredytu lub przy udziale leasingu” dodano zapis dot. dokumentów warunkowych.

Punkt. 15 przyjmuje brzmienie: „Dla projektów realizowanych przez przedsiębiorców w przypadku założenia w Studium Wykonalności/Biznes Planie współfinansowania projektu kredytem/leasingiem,  Wnioskodawca/partnerzy – jeśli dotyczy mogą dołączyć promesę/umowę kredytową lub promesę leasingu (nie dopuszcza się dokumentów warunkowych). Wartość środków, na którą wystawiono promesę kredytu/leasingu/podpisano umowę kredytową musi być spójna z wartością współfinansowania ww. środkami podaną w Studium Wykonalności/Biznes Planie – tzn. nie mniejsza niż wartość ww. środków wynikająca z Studium Wykonalności/ Biznes Planu. Jeżeli promesa nie została dołączona, dokument należy obowiązkowo dostarczyć przed podpisaniem umowy.”

-        Część I dot. listy „Dodatkowych dokumentów wymaganych w momencie złożenia Wniosku o dofinansowanie projektu”  - uzupełniono o załącznik nr 36 Opinia o innowacyjności;
-        Część IV „Wzory dokumentów” – uzupełniono o wzór załącznika nr 36 Opinia o innowacyjności .
 

3.  W Załączniku nr 17 do Regulaminu Wzór umowy o dofinansowanie wprowadzono następujące zmiany:

- § 15 usunięto ust. 2 (zgodnie ze zmianą dokonaną w Regulaminie Konkursu) o brzmieniu:

„Wydatki o wartości przekraczającej 20 tys. zł netto poniesione przed dniem wejścia w życie Wytycznych o których mowa w ust. 1:

  •   wyłączone ze stosowania ustawy PZP, poniesione przez podmiot zobowiązany do stosowania tej ustawy lub
  •   poniesione przez podmiot niezobowiązany do stosowania ustawy PZP,

mogą zostać  uznane za kwalifikowalne pod warunkiem, że zostały poniesione w sposób racjonalny, efektywny i przejrzysty, z zachowaniem zasad uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów oraz zostały należycie udokumentowane. Oznacza to co najmniej, że zaproszenie do składania ofert zostało wysłane do przynajmniej trzech potencjalnych wykonawców (o ile na rynku istnieje trzech potencjalnych wykonawców danego zamówienia, w innym przypadku do istniejących) w celu wybrania najkorzystniejszej oferty.”

- § 15 ust. 3 – dot. zmiany numeracji ustępów w § 15

Ustęp otrzymuje brzmienie: „W przypadku naruszenia przez Beneficjenta warunków i procedur udzielenia zamówień określonych w ust. 1 i 2 , Instytucja Pośrednicząca RPO WiM uznaje całość lub część wydatków związanych z tym zamówieniem publicznym za niekwalifikowalne, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie korekt finansowych.”

 

4. W Załączniku nr 6 do Regulaminu „Wzór Listy sprawdzającej do weryfikacji wymogów  formalnych wyboru projektów w ramach  Działania 1.3 Przedsiębiorczość (Wsparcie przedsiębiorczości), Poddziałania 1.3.2 Firmy w początkowej fazie rozwoju w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego Schemat A I Schemat B wprowadzono następujące zmiany:

  •         część dotycząca „ Załączniki inne Poddziałanie 1.3.2 Firmy w początkowej fazie rozwoju” – uzupełniono o pytanie dot. opinii o innowacyjności.

Wstępna informacja o naborze

Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie w ramach

poddziałania 1.3.2 Firmy w początkowej fazie rozwoju.

Konkurs nr RPWM.01.03.02-IP.03-28-001/16

Termin, od którego można składać wnioski

31 października 2016 r.

Termin, do którego można składać wnioski

26 lipca 2017 r.

Termin rozstrzygnięcia konkursu

listopad 2017 r.

Miejsce składania wniosku

Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie

Plac Gen. Józefa Bema 3
10-516 Olsztyn

sekretariat, I piętro, pok. 114
od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 15.30

Sposób składania wniosku

Wniosek w wersji elektronicznej należy złożyć za pomocą dostępnej w Lokalnym Systemie Informatycznym Maks 2 (link do strony z logowaniem ) opcji "Wyślij wniosek". 

Następnie wydrukowany wniosek wraz z załącznikami, prosimy złożyć w dwóch egzemplarzach - oryginały lub oryginał i kopia - w sekretariacie Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie, Plac Gen. Józefa Bema 3, 10-516 Olsztyn, I piętro, pok. 114. Należy również dołączyć wniosek wraz z załącznikami w wersji elektronicznej na płycie CD/nośniku elektronicznym. 

Na co i kto może składać wnioski?

Kto może składać wnioski?

  • MŚP w początkowej fazie rozwoju, tj. funkcjonujące na rynku nie dłużej niż 3 lata

Na co można otrzymać dofinansowanie?

Wsparcie skierowane jest do firm (MŚP) w początkowej fazie rozwoju, które otrzymają zarówno wsparcie kapitałowe jak i opiekę doradczą, mentorską i szkoleniową. Dotacje przeznaczone są dla firm opartych o innowacyjne pomysły. Wsparcie realizowane będzie w dwóch następujących po sobie schematach (realizacja projektu w schemacie B uwarunkowana jest zakończeniem i rozliczeniem projektu w schemacie A).

Schemat A: dofinansowanie opieki mentorskiej i doradczej, pozwalającej wypracować m.in. model biznesowy, program urynkowienia produktu z ewentualnymi badaniami rynku, w tym analizy opłacalności przedsięwzięcia.

Schemat B: Inwestycje w rozwój nowego przedsiębiorstwa. Wydatki mogą być przeznaczone na:

  • rozbudowę, modernizację istniejącej infrastruktury/ sprzętu/ maszyn,
  • nabycie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych,

Preferencje uzyskają projekty z obszarów inteligentnych specjalizacji województwa warmińsko-mazurskiego.

Kryteria wyboru projektów

Kryteria wskazane są w Szczegółowym opisie osi priorytetowej Inteligentna Gospodarka oraz w regulaminie konkursu.

Finanse

Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania projektu

50%

Ogólna pula środków przeznaczona na dofinansowanie projektów

43 632 004,94 złote w tym: w schemacie A 6 086 009,16 złotych, w schemacie B 37 545 995,78 złotych

Niezbędne dokumenty

Regulamin konkursu

Regulamin konkursu

Regulamin konkursu – wersja archiwalna

Wzór wniosku o dofinansowanie

Wzór wniosku o dofinansowanie

Wzór umowy o dofinansowanie

Wzór umowy o dofinansowanie

Wzór umowy o dofinansowanie – wersja archiwalna

Inne ważne informacje

Środki odwoławcze przysługujące składającemu wniosek

Szczegółowe informacje odnośnie procedury odwoławczej znajdziecie Państwo w regulaminie konkursu.

Pytania i odpowiedzi

Pytania prosimy kierować na adres e-mail:

 

u.piekarska@wmarr.olsztyn.pl

j.glowienka@wmarr.olsztyn.pl

Portal współfinasowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013

przewodnik rpo
facebook
YouTube
kanał RSS
Jeśli szukasz informacji o RPO WiM na lata 2007-2013, to przejdź do poprzedniej wersji serwisu.