7 lipca 2020 r. Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego podjął uchwałę w sprawie przyjęcia zmian „Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014–2020” o treści zatwierdzonej przez Komisję Europejską.
Zmiany w RPO WiM 2014–2020 mają na celu przeciwdziałanie gospodarczym i społecznym skutkom kryzysu wywołanego wirusem Sars-CoV-2 w województwie warmińsko-mazurskim. Na ten cel przeznaczone będą środki o łącznej wysokości 18 406 320 euro, z czego w ramach osi priorytetowej Inteligentna gospodarka Warmii i Mazur 14 557 720 euro oraz w ramach osi priorytetowej Włączenie społeczne 3 848 600 euro.
I. Zmiany finansowe polegają na:
1. zasileniu budżetu priorytetu inwestycyjnego 3a osi priorytetowej Inteligentna gospodarka Warmii i Mazur środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w łącznej wysokości 14 209 712 euro (dodatkowo na finansowanie ww. zakresu wsparcia przeznaczone zostaną pieniądze w wysokości 348 008 euro, przy czym będą to środki realokowane pomiędzy poszczególnymi kategoriami interwencji wewnątrz priorytetu inwestycyjnego 3a (tj. z : Terenów inwestycyjnych, Inkubowania przedsiębiorstw, Usług dla MŚP, Nowoczesnych usług Instytucji otoczenia biznesu). Zatem łącznie na przeciwdziałanie gospodarczym skutkom kryzysu skierowane zostanie 14 557 720 euro);
Większość środków realokowanych do priorytetu inwestycyjnego 3a, tj. 6 395 768 euro pochodzić z budżetu osi priorytetowej Efektywność energetyczna, z czego:
5 785 819 euro to kwota pochodząca z wewnętrznych przesunięć środków w ramach osi priorytetowej Inteligentna gospodarka Warmii i Mazur, z czego:
Natomiast pozostałe 2 028 125 euro pochodzić z budżetu osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów, z czego:
2. zasileniu budżetu priorytetu inwestycyjnego 9iv Ułatwienie dostępu do przystępnych cenowo, trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym, celu szczegółowego Zwiększenie dostępności usług społecznych dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (osi priorytetowej 11. Włączenie społeczne), kwotą w wysokości 3 848 600 euro z Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki te pochodzą:
Ø 676 966 euro z budżetu priorytetu inwestycyjnego 8 vi Aktywne i zdrowe starzenie się,
Ø 1 719 274 euro z budżetu priorytetu inwestycyjnego 8 v Przystosowanie pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian.
II. Pozostałe proponowane zmiany
1. Wsparcie sektora przedsiębiorstw poprzez:
a) rozszerzenie zakresu wsparcia osi priorytetowej Inteligentna gospodarka Warmii i Mazur (priorytet inwestycyjny 3a – Promowanie przedsiębiorczości, w szczególności poprzez ułatwianie gospodarczego wykorzystywania nowych pomysłów oraz sprzyjanie tworzeniu nowych firm, w tym również poprzez inkubatory przedsiębiorczości) o nowe „działania/typy przedsięwzięć” :
b) mające na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym, wywołanym wirusem Sars-CoV-2 , tj. m.in.:
c) dopuszczenie trybu nadzwyczajnego w kierunkowych zasadach wyboru operacji priorytetu inwestycyjnego 3a, na podstawie art. 10 ustawy z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. w przypadku wyboru do dofinansowania projektów mających na celu ograniczenie wystąpienia negatywnych skutków COVID-19;
2. Modyfikacja opisu osi priorytetowej Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych poprzez:
a) doprecyzowanie, że część z warunków brzegowych wyboru operacji nie dotyczy projektów, które są odpowiedzią na kryzys wywołany wirusem SARS-CoV-2, takich jak zgodność z Planem działań w sektorze zdrowia oraz konieczność stosowania map potrzeb zdrowotnych;
b) wprowadzenie nowych warunków brzegowych wyboru operacji, zgodnie z którymi projekty związane z przeciwdziałaniem zagrożeniu epidemiologicznym wywołanym koronawirusem SARS-CoV-2 muszą wynikać z aktualnej sytuacji epidemiologicznej, odpowiadać na wynikające z niej deficyty i potrzeby i być stricte skierowane na poprawę sytuacji w związku z koronawirusem SARS-CoV-2 oraz wymagają uzgodnienia z wojewodą warmińsko-mazurskim;
c) dopuszczenie trybu nadzwyczajnego w kierunkowych zasadach wyboru operacji, na podstawie art. 10 ustawy z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. w przypadku wyboru do dofinansowania projektów mających na celu ograniczenie wystąpienia negatywnych skutków COVID-19.
3. Wsparcie utrzymania zatrudnienia realizowane w projektach pozakonkursowych powiatowych urzędów pracy w ramach osi priorytetowej Regionalny rynek pracy (priorytet inwestycyjny 8i) poprzez:
a) rozszerzenie uzasadnienia priorytetu inwestycyjnego o informację, że ogłoszony w dniu 20 marca 2020 r. przez Ministra Zdrowia na obszarze Polski stan epidemii związany z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 wymaga podjęcia niezwłocznych działań mających na celu utrzymanie poziomu zatrudnienia.
b) rozszerzenie opisu „działania/typu przedsięwzięcia” o informację, że w związku z okresowymi ograniczeniami funkcjonowania określonych podmiotów wynikających z ogłoszonego na obszarze Polski stanu epidemii związanego z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, kluczowe jest podjęcie niezwłocznych działań określonych w ustawie z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Realizacja tych działań ma na celu złagodzenie negatywnych skutków jakie stan ten wywołuje w działalności określonych w ww. ustawie instytucji, firm lub zakładów pracy.
c) rozszerzenie zakresu wsparcia o nowe „działanie/typ przedsięwzięcia”, w ramach którego zakłada się realizację działań służących utrzymaniu zatrudnienia realizowanych przez powiatowe urzędy pracy na podstawie art. 15zzb, 15zzc i 15zze ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.
d) rozszerzenie grup docelowych o pracowników danego podmiotu lub osoby fizyczne prowadzące samodzielnie działalność gospodarczą (niezatrudniające pracowników), o których mowa w art. 15zzb, 15zzc i 15zze ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.
4. Wsparcie instytucji w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się COVID-19 wśród osób w nich przebywających w ramach osi priorytetowej Włączenie społeczne (priorytet inwestycyjny 9iv, cel szczegółowy dot. usług społecznych) poprzez:
a) rozszerzenie zakresu wsparcia o nowe „działanie/typ przedsięwzięcia” , w ramach którego zakłada się realizację usług wspierających osoby przebywające w instytucjach zajmujących się opieką nad osobami wymagającymi wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, personel tych instytucji oraz osoby, które w związku z epidemią COVID-19 wymagają świadczenia usług w miejscu zamieszkania lub usług w ośrodkach wsparcia, jak również podmioty świadczące usługi i pomoc w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się choroby zakaźnej COVID-19 wywołanej wirusem SARS-CoV-2 oraz zwalczania skutków wystąpienia COVID-19.
b) rozszerzenie grup docelowych o:
c) dopuszczenie możliwości realizacji trybu nadzwyczajnego w kierunkowych zasadach wyboru operacji, na podstawie art. 10 ustawy z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. w przypadku wyboru do dofinansowania projektów mających na celu ograniczenie wystąpienia negatywnych skutków COVID-19.
Zmiany z zakresie wskaźników monitoringu RPO WiM 2014-2020 obejmujące aktualizację ich wartości docelowych w wyniku proponowanych realokacji środków (w osiach: 1 - Inteligentna gospodarka Warmii i Mazur, 4 – Efektywność energetyczna, 5 – Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów, 9 – Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych, 10 – Regionalny rynek pracy oraz 11 – Włączenie społeczne) oraz dodanie wskaźników monitorujących wsparcie w zakresie zwalczania lub przeciwdziałania skutkom pandemii COVID-19 (w osiach: 1 – Inteligentna gospodarka Warmii i Mazur, 9 – Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych, 10 – Regionalny rynek pracy oraz 11 – Włączenie społeczne).
Załączniki do RPO WiM 2014–2020 zip
ul. Głowackiego 17, 10-447 Olsztyn
czynny: poniedziałek 8:00 - 18:00
wtorek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 89 512 54 86/85/84/83/82/89
e-mail: gpiolsztyn@warmia.mazury.pl