Fundusze Europejskiej
logo regionalnego programu operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego
warmia mazury logo
logo unii europejskiej

Szukaj

Pytania i odpowiedzi – 13.11.2018 r.

Pytanie 1:

Na str. 14 RK widnieje zapis: „W ramach konkursu wybierane będą podmioty, które będą organizowały kursy/szkolenia z zakresu języków obcych, ICT i zarządzania projektem oraz egzaminy potwierdzające uzyskane kwalifikacje i kompetencje. Wsparcie jest ukierunkowane na te kwalifikacje i kompetencje, na które jest największe zapotrzebowanie na rynku pracy (tzw. makropopyt) i zostały określone w RPO WiM 2014-2020.(…)”

  • Jak należy rozumieć pojęcie makropopyt ? Czy projekt ma być ukierunkowany na potrzeby mieszkańców i to oni maja stanowić podmiot/centralny punkt projektu i sami decydować na jaki kurs/szkolenie chcą się udać i w jakim zakresie? Chodzi o to czy mogą wybrać zakres kursu (ICT poziom A/B/C, języki ang.,franc.,niem. poziom A1/A2/B1/B2/C1/C2) i czy mogą przystąpić do kilku kursów? Czy raczej preferowane będą projekty, które najbardziej będą odpowiadać na potrzeby pracodawców w danym zakresie językowym/ICT i to oni (zapotrzebowanie pracodawców na umiejętności potencjalnych pracowników na danym obszarze) i ich potrzeby będą podmiotem w konkursie? Zapytanie wynika z charakteru konkursu, czy ma to być projekt popytowy czy też wynikający z potrzeb pracodawców (ograniczenie rodzajów kursów dla danego regionu).
  • Czy po ukończeniu kursu uczestnicy mogą osiągnąć poziomy językowe tzw. połówkowe czyli A1 lub A2 lub B2 lub B2 lub C1 lub C2 czy muszą to być pełne poziomy A1 i A2 lub B1 i B2 lub C1 i C2 dla każdego uczestnika?
  • Czy zaliczony egzamin językowy TELC jest traktowany jako uzyskanie kwalifikacji?
  • Czy zaliczony egzamin TIK ECCC jest traktowany jako uzyskanie kwalifikacji?

Odpowiedź 1:

Makropopyt został zdiagnozowany w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 i należy go rozumieć jako zdiagnozowany niesatysfakcjonujący poziom uczestnictwa w kształceniu w zakresie kompetencji kluczowych, który dotyka w szczególności osoby z grup defaworyzowanych, w tym z wykształceniem co najwyżej średnim oraz osób powyżej 50 roku życia. Stąd interwencja przewidziana w ramach PI 10iii skierowana zostanie do tej właśnie grupy. Zarówno w opinii pracodawców, jak i pracowników szczególnie brak umiejętności takich jak znajomość języków obcych, czy obsługi komputera poważnie ogranicza szanse na rynku pracy, bez względu na branżę czy region. Wsparcie w ramach projektu jest skierowane do osób dorosłych z grup defaworyzowanych, tj. wykazujących największą lukę kompetencyjną i posiadających największe potrzeby w dostępie do edukacji, z własnej inicjatywy zainteresowanych uczeniem się, a nie odpowiadać na potrzeby pracodawców.

Projekt ma być ukierunkowany na potrzeby mieszkańców województwa warmińsko-mazurskiego, a zakres przewidzianego do realizacji wsparcia w ramach projektu ma wynikać z przeprowadzonej przez Wnioskodawcę diagnozy. To z diagnozy ma wynikać, ile osób będzie uczestniczyło w poszczególnych kursach. Istnieje możliwość wzięcia udziału uczestnika projektu w kilku różnych kursach, przy czym należy pamiętać, że średni koszt przypadający na jednego uczestnika nie przekracza kwoty 6300 PLN (kryterium specyficznym obligatoryjnym nr 2).

Po ukończeniu kursu uczestnicy mogą osiągać poziom biegłości  językowej po każdej części np. A1, A2 itd.

Egzaminy  TELC uznawane są jako uzyskanie kwalifikacji.

Egzaminy  TIK ECCC uznawane są jako uzyskanie kwalifikacji.

 

Pytanie 2:

Na str. 17 RK widnieje zapis: „Szkolenia i inne formy w obszarze ICT oraz zarządzania projektem (planowania i osiągania celów) mogą uzyskać dofinansowanie, o ile spełniają łącznie poniższe wymogi:

  • W przypadku kwalifikacji(…)
  • W przypadku kompetencji(…)

Powyższy obowiązek dotyczy wyłącznie kursów prowadzących do uzyskania kompetencji.

Nie ma potrzeby definiowania etapów dla kursów ICT i zarządzania projektem, które umożliwiają uzyskanie kwalifikacji.

Pierwszy zapis definiuje konieczność spełnienia łącznie zakresu kwalifikacji oraz kompetencji, a dalsze zapisy wykluczają spełnienie zakresu kwalifikacji przy kursach prowadzących do uzyskania wyłącznie kompetencji. Zatem obydwa zapisy się wykluczają.

Czy projekt, który w zakresie ICT kończyć się będzie egzaminem kwalifikacyjnym wraz z wydaniem certyfikatu, to wymagana jest również konieczność zapisów we wniosku dot. nabycia kompetencji przez uczestnika kursu zanim przystąpi do egzaminu certyfikacyjnego?

Odpowiedź 2:

W zależności od przeprowadzanej diagnozy Wnioskodawca może realizować:

1.  tylko kursy ICT i zarządzania projektem , które  będą prowadziły do uzyskania kwalifikacji (uczestnik uzyska certyfikat),

albo

2. tylko kursy ICT i zarządzania projektem , które  będą prowadziły  do nabycia kompetencji (uczestnik uzyska dokument zawierający wyszczególnione efekty uczenia się, zgodnie z IV etapami: Zakres, Wzorzec, Ocena, Porównanie),

albo

3.  dwa „rodzaje” ww. kursów, czyli kursy ICT i zarządzania projektem ,które będą prowadziły do uzyskania kwalifikacji oraz kursy, które będą prowadziły do nabycia kompetencji.

Przytoczony zapis z Regulaminu konkursu odnosi się do sytuacji, w której Wnioskodawca w ramach projektu będzie realizował kursy, które będą prowadziły tylko do uzyskania kwalifikacji oraz kursy, które będą prowadziły tylko do nabycia kompetencji (3 przykład).

I w takim przypadku Wnioskodawca musi spełnić łącznie wymogi wynikające z zapisów Regulaminu konkursu, czyli

  • W przypadku kwalifikacji(…)
  • W przypadku kompetencji(…)

Zatem, gdy kursy zakończą się  egzaminem kwalifikacyjnym wraz z wydaniem certyfikatu, nie jest  wymagany  zapis we wniosku dot. nabycia kompetencji przez uczestnika kursu.

Uczestnik, który  zakończył kurs prowadzący do nabycia  kwalifikacji, ale nie zdał egzaminu i nie otrzymał certyfikatu nie nabywa kompetencji. Nie zostanie wykazany w obligatoryjnym  wskaźniku rezultatu „Liczba osób z grup defaworyzowanych, które uzyskały kwalifikacje lub nabyły kompetencje po opuszczeniu programu”.

 

Pytanie 3:

Na str. 17 i 71 RK widnieje zapis: „Stawek jednostkowych nie stosuje się do projektów dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami.”, a na str. 17 dodatkowo: „W przypadku, gdy w jednym kursie językowym w ramach projektu będą brały udział osoby pełnosprawne i niepełnosprawne należy dla osób pełnosprawnych założyć stawki jednostkowe, a dla osób niepełnosprawnych kwoty rynkowe.”

Projekt dedykowany to projekt skierowany tylko dla osób z niepełnosprawnościami, co w dalszych zapisach nie znajduje odzwierciedlenia. Powyższy zapis jednocześnie wyprowadza duże komplikacje w konstrukcji budżetu dla wnioskodawcy oraz spowoduje trudności dla IOK, a mianowicie: w przypadku gdy w projekcie założymy grupy szkoleniowe np. od 8 do 12 osób (w zależności od zebrania danej grupy szkoleniowej z danego obszaru) to zależnie od liczby grup (które na etapie tworzenia wniosku są trudne do przewidzenia) nie jesteśmy w stanie oszacować konkretnej liczby godzin szkoleniowych dla wykładowców i liczby godzin dla kosztu wynajmu sal szkoleniowych. Np. przy 4 grupach 12 osobowych (48 osób) liczba godzin szkolenia językowego w ramach 1 modułu 60 godzinnego, liczba godzin dla wykładowcy i na sale to 240 godz. A np. dla 6 grup 8 osobowych (również 48 osób) liczba godzin szkoleniowych to już 360. Oczywiście w zależności od liczby chętnych z danego obszaru liczba grup może ulegać zmianie przy tej samej ilości uczestników. Wprowadza to duże problemy w ustaleniu ogólnego kosztu dla danej liczby osób objętych szkoleniem. Jeszcze większe problemy spowodują grupy mieszane, gdzie w jednej grupie będą osoby pełnosprawne (stawka jednostkowa) i osoby niepełnosprawne (koszty rzeczywiście rozliczane). Problem dodatkowy to ustalenie kosztu rynkowego na sale, wykładowcę, wody dla uczestników, egzaminy i testy wewnętrzne, zakwalifikowanie do odpowiedniej grupy i organizacja szkolenia w przypadku os. niepełnosprawnych dla danej osoby, gdzie pozostali uczestnicy (nie wiedząc z góry ile osób niepełnosprawnych będzie w danej grupie mieszanej z pełnosprawnymi) są objęci stawką jednostkową i z niej w jakiejś części będzie finansowany poszczególny koszt szkolenia językowego. Przecież wykładowca i sala jest kosztem za całą grupę szkoleniową, a nie za poszczególne osoby w grupie, co dodatkowo komplikuje ustalenie kosztu rynkowego dla poszczególnej osoby. Tym samym dochodzi problem ile osób niepełnosprawnych będzie w poszczególnej grupie szkoleniowej, co nie jest możliwe do ustalenia z góry. Czy zatem poszczególny koszt (sala, wykładowca itd.)ma być dla osób niepełnosprawnych wydzielony z kosztu stawki jednostkowej 741,61 zł. w poszczególnych proporcjach? Czy może osoby niepełnosprawne mają być objęte szkoleniem w osobnych grupach szkoleniowych? - to ułatwi konstrukcje budżetu. Jednocześnie chciałbym nadmienić, że zgodnie z zasadą równości szans i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami wydzielenie grup stricte dla os. niepełnosprawnych jest czystą dyskryminacją tych osób. W projektach EFS osoby niepełnosprawne mają takie same prawa jak osoby pełnosprawne i nie można ich w żaden sposób dyskryminować np. poprzez kursy w osobnych salach. Ponadto kursy razem z innymi osobami powodują przełamywanie barier i lęków mentalnych takich osób i nie czują się oni wtedy dyskryminowani ze względu na swoje ograniczenia zdrowotne.

Chciałbym nadmienić , iż podobny problem pojawił się w konkursie RPLB.08.03.00-IZ.00-08-K01/17 w woj. lubuskim, gdzie powodowało to liczne problemy dla wnioskodawców i monity do IOK, co w konsekwencji doprowadziło do zmiany Regulaminu Konkursu, wprowadzając stawki jednostkowe dla wszystkich uczestników projektu bez segregacji na os. pełnosprawne i niepełnosprawne.

Odpowiedź 3:

Wnioskodawca zobligowany jest na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie do przeprowadzenia diagnozy i określenia liczby i rodzaju kursów oraz ile osób weźmie w nich udział. Zatem na etapie konstrukcji budżetu projektu posiada konkretne dane pozwalające na oszacowanie liczby godzin szkoleniowych, wynajmu sal czy liczebności grup szkoleniowych, a także posiada informacje o potencjalnych osobach z niepełnosprawnościami zainteresowanych udziałem w projekcie. Może więc oszacować ilość stawek jednostkowych oraz wydatki ponoszone rzeczywiście dotyczące szkoleń dla osób z niepełnosprawnościami, których kalkulacje opisuje w uzasadnieniu wniosku.

Wnioskodawca jest zobowiązany do przestrzegania Standardów dostępności dla polityki spójności 2014-2020. Głównym celem standardów dostępności jest zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami na równi z osobami pełnosprawnymi dostępu do funduszy europejskich w zakresie: udziału, użytkowania, zrozumienia, komunikowania się, skorzystania z ich efektów.

Standardy uwzględniają potrzeby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w szczególności osób z niepełnosprawnością ruchową, niewidomych i słabowidzących, głuchych i słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną, z zaburzeniami lub chorobami psychicznymi, z trudnościami komunikacyjnymi. Należy pamiętać, że niezależnie od tego, czy w projekcie pojawią się osoby z niepełnosprawnościami czy nie, projekt musi odpowiadać ww. standardom. Należy pamiętać, że nawet, jeśli projekt nie jest wprost skierowany do osób z niepełnosprawnością, jego rozwiązania powinny zapewnić równy dostęp osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności szczególnie poprzez:

- dostęp na każdym etapie realizacji projektu

- koncepcję uniwersalnego projektowania

- mechanizm racjonalnych usprawnień.

IOK rekomenduje stosowanie w pierwszej kolejności koncepcji uniwersalnego projektowania tak, aby umożliwić dostęp do projektu wszystkim (w miarę możliwości) osobom z niepełnosprawnościami bez potrzeby dalszej adaptacji lub specjalistycznego projektowania. Mechanizm racjonalnych usprawnień może być natomiast stosowany w drugiej kolejności, jako zmiany lub dostosowania organizowane indywidualnie dla poszczególnych osób z konkretnymi rodzajami niepełnosprawności.

Zapisy dotyczące wyłączenia rozliczania stawkami jednostkowymi w przypadku osób z niepełnosprawnościami wynikają z Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020. Nie ma możliwości rozliczania szkoleń prowadzących do uzyskiwania kwalifikacji językowych stawkami jednostkowymi w przypadku osób z niepełnosprawnościami.

Portal współfinasowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013

przewodnik rpo
facebook
YouTube
kanał RSS
Jeśli szukasz informacji o RPO WiM na lata 2007-2013, to przejdź do poprzedniej wersji serwisu.