Fundusze Europejskiej
logo regionalnego programu operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego
warmia mazury logo
logo unii europejskiej

Szukaj

Pytania i odpowiedzi – 12.12.2019 r.

Pytanie

Pytanie dotyczy kryterium specyficznego obligatoryjnego nr 8 (w odniesieniu do 2 typu projektu – metoda eksperymentu): „Organ prowadzący szkołę/placówkę systemu oświaty zobligowany jest do objęcia wsparciem w zakresie podnoszenia kompetencji i/lub kwalifikacji w ramach każdego realizowanego typu projektu min. 30% nauczycieli z każdej szkoły/placówki systemu oświaty objętej projektem”.


Jaka jest szersza definicja nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych? Dla przykładu, szkoła zatrudnia:

  • nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – 10 osób
  • nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych – 20 osób

Czy, aby spełnić to kryterium, Wnioskodawca na potrzeby 2 typu projektu, odsetek 30% nauczycieli, którzy muszą wziąć udział w tym typie projektu oblicza z 20 nauczycieli uczących przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, czy z 30 nauczycieli (20 nauczycieli uczących przedmiotów matematyczno-przyrodniczych + 10 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej)?


Odpowiedź

Należy mieć na uwadze, że nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, tj. nauczający w klasach I–III szkoły podstawowej również nauczają elementów matematyczno-przyrodniczych. Niemniej jednak nie należy ich od razu traktować jako nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. O tym, czy nauczycieli tych należy wliczać do ogólnej liczby nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych świadczy ich udział lub brak ich udziału w projekcie.

Dla przykładu, jeżeli Wnioskodawca zamierza w szkole/placówce systemu oświaty realizować 2 typ projektu i wsparciem planuje objąć tylko i wyłącznie uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej lub szkoły ponadpodstawowej, a co za tym idzie nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, to wyliczając limit min. 30% nauczycieli z tej szkoły powinien podać liczbę nauczycieli uczących przedmiotów matematyczno-przyrodniczych objętych wsparciem w każdej szkole/placówce systemu oświaty oraz liczbę nauczycieli uczących w szkole/placówce systemu oświaty przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.

Jednak jeśli w projekcie Wnioskodawca planuje objąć wsparciem zarówno uczniów klas I–III oraz  klas IV–VIII szkoły podstawowej, a co za tym idzie nauczycieli nauczających przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w tych klasach (jak również nauczycieli elementów przyrodniczych w odniesieniu do nauczania wczesnoszkolnego), to wyliczając limit min. 30% nauczycieli z tej szkoły powinien podać liczbę nauczycieli uczących przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej objętych wsparciem w każdej szkole/placówce systemu oświaty oraz liczbę nauczycieli uczących w szkole/placówce systemu oświaty przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.

Powyższe podejście jest wyjściem naprzeciw szkołom/placówkom systemu oświaty, które prowadzą nauczanie tylko i wyłącznie w ramach edukacji wczesnoszkolnej, tj. klas I–III szkoły podstawowej.

Gdyby nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej nie można było potraktować jako nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, to szkoła/placówka systemu oświaty prowadząca tylko i wyłącznie nauczanie w ramach edukacji wczesnoszkolnej nie mogłaby realizować projektu w ramach 2 typu projektu.

Przedstawione powyżej podejście stanowi jedynie podejście w zakresie 2 typu projektu, gdzie pod uwagę brani są jedynie nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.


W odniesieniu do 1 oraz 3 typu projektu do liczby nauczycieli uczących w każdej szkole/placówce systemu oświaty w ramach wszystkich przedmiotów nauczanych w szkole należy uwzględnić również nauczycieli edukacji wczesnoszkolnych, tj. klas I–III.

Portal współfinasowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013

przewodnik rpo
facebook
YouTube
kanał RSS
Jeśli szukasz informacji o RPO WiM na lata 2007-2013, to przejdź do poprzedniej wersji serwisu.