Fundusze Europejskiej
logo regionalnego programu operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego
warmia mazury logo
logo unii europejskiej

Szukaj

Pytania i odpowiedzi – 18.12.2019 r.

Pytanie 1:

Pytanie dotyczące kryterium strategicznego nr 1. W jaki sposób należy zdiagnozować posiadanie przez ucznia szczególnych uzdolnień, które zgodnie z rozporządzeniem z dnia 9.08.2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy zaliczyć do katalogu specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ? Czy za wystarczający fakt posiadanych uzdolnień można potraktować świadectwo z wyróżnieniem (czerwonym paskiem), albo jeszcze węziej w zakresie danego wsparcia ocenę celującą lub bardzo dobrą z danego przedmiotu?

 

Pytanie 2:

Czy posiadanie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o dostosowaniu wymagań pozwala zaliczyć ucznia do grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi?

 

Odpowiedź 1 i 2:

Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne – to indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach oraz rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

 

Pytanie 3:

Czy w ramach 1 typu projektu, który ma rozwijać u uczniów umiejętności uniwersalne (kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, krytyczne myślenie, umiejętność uczenia się, umiejętność pracy zespołowej, rozwiązywanie problemów) można zakładać formy wsparcia, które nie rozwijają jednocześnie kompetencji matematyczno-przyrodniczych np. zajęcia teatralne?


Odpowiedź 3:

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu „w ramach 1 typu projektu wsparcie ukierunkowane jest przede wszystkim na kształcenie umiejętności uniwersalnych (umiejętność rozumienia, kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, umiejętność uczenia się, umiejętność pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy) oraz transferowalnych, tym pobudzających innowacyjność, przedsiębiorczość, krytyczne i kreatywne myślenie, adaptacyjność do zmian oraz kompetencji społecznych niezbędnych na rynku pracy. Kształtowanie ww. umiejętności (jednej lub kilku) jest obowiązkowe w ramach wszystkich zajęć realizowanych w ramach 1 typu projektu i musi stanowić trzon tych zajęć. Kształtowanie kompetencji kluczowych stanowi jedynie uzupełnienie ww. umiejętności i odbywa się jedynie przy okazji rozwijania umiejętności uniwersalnych oraz transferowalnych. To kształtowanie umiejętności uniwersalnych oraz transferowalnych stanowi podstawę realizacji 1 typu projektu. Wnioskodawca zobligowany jest do przedstawienia we wniosku o dofinansowanie projektu informacji, które umiejętności uniwersalne oraz w jaki sposób będą kształtowane na zaplanowanych zajęciach.”

Portal współfinasowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013

przewodnik rpo
facebook
YouTube
kanał RSS
Jeśli szukasz informacji o RPO WiM na lata 2007-2013, to przejdź do poprzedniej wersji serwisu.