Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię zagadnienie:
Dostępnych 35 pytań i odpowiedzi
dla Poddziałania 1.3.5 Usługi dla MŚP
W ramach projektu 1.3.5 schemat B, typ 2 Postępowania/Zamówienia w projekcie należy wskazać rodzaj postępowania/zamówienia w ramach którego będą nabywane środki w projekcie. Czy konieczne jest przeprowadzenie postępowania ofertowego przed złożeniem wniosku, czy tylko w ramach ww. punktu wskazujemy sposób, w jaki później będziemy dokonywać dostawy usług/produktów nabywanych w ramach projektu?
Temat: postępowanie ofertowe
Poddziałanie: 1.3.5 Usługi dla MŚP
W przypadku podmiotów nie zobowiązanych do stosowania ustawy PZP udzielenie zamówienia w ramach projektu przez beneficjenta następuje zgodnie z zasadą konkurencyjności. We wniosku o dofinansowanie określić należy tryb wyboru, tj. zgodnie z zasadą konkurencyjności, natomiast wybór wykonawcy może nastąpić już po złożeniu wniosku, w trakcie realizacji projektu.
Jakie są możliwe ramy czasowe okresu realizacji projektu w ramach Działania 1.3.5 schemat B typ 2 ?
Temat: ramy czasowe projektu
Poddziałanie: 1.3.5 Usługi dla MŚP
W Regulaminie oraz Szczegółowym opisie osi priorytetowych określono jedynie maksymalny termin, do którego ma zostać udzielone wsparcie, tj. 31 grudnia 2020 r. oraz termin, od którego mogą być ponoszone wydatki kwalifikowalne, tj. 1 lutego 2020 r. Udzielenie wsparcia należy rozumieć, jako podpisanie umowy o dofinansowanie projektu. Oznacza to, że termin zakończenia realizacji projektu może być późniejszy.
Czy za datę wpływu wniosku do IZ uważa się złożenie wniosku o dofinansowanie w systemie LSI MAKS2, czy datę złożenia harmonogramu rzeczowo-finansowego w systemie LSI MAKS2?
Temat: wniosek
Poddziałanie: 1.3.5 Usługi dla MŚP
Zgodnie z Regulaminem naboru, za złożenie wniosku należy uznać wysłanie jego wersji elektronicznej w systemie MAKS 2, a następnie złożenie jego wersji papierowej wraz z załącznikami osobiście lub nadanie za pośrednictwem Poczty Polskiej nie później niż w dniu następnym po wysłaniu wniosku w wersji elektronicznej. Szczegółowe informacje w tej kwestii zostały zawarte w § 8 Regulaminu naboru.
Czy ostatnim rokiem wypełniania biznesplanu dla MSP (prognoza n+3) powinien być rok 2020, 2023 czy 2024?
Temat: biznesplan
Poddziałanie: 1.3.5 Usługi dla MŚP
Jeśli za rok „n“ przyjmiemy 2019, to n+3 przypadnie na 2022 rok.
Który rok przyjąć jako rok "n" podczas wypełniania biznesplanu (część F)? Czy powinien być to rok 2019 (ostatni zamknięty rok obrotowy) czy rok 2020 (rok bieżący)?
Temat: biznesplan
Poddziałanie: 1.3.5 Usługi dla MŚP
Należy przyjąć rok 2019.
Jak obliczać liczbę pracowników w następującej sytuacji: Prowadzę działalność gospodarczą. Działalność gospodarczą prowadzi także moja małżonka. Razem mamy spółkę cywilną. W niniejszym konkursie chciałbym złożyć jeden projekt na moją działalność gospodarczą, a drugi na spółkę cywilną. Czy jest to możliwe (brak wykluczenia ze względu na zasadę "jeden podmiot - jeden wniosek")? Jak w takiej sytuacji obliczać liczbę pracowników? Czy ze względu na powiązanie podmiotów pracownicy moi, małżonki oraz spółki podlegają sumowaniu na potrzeby kryterium merytorycznego punktowego nr 1?
Temat: zatrudnienie
Poddziałanie: 1.3.5 Usługi dla MŚP
Zgodnie z podpowiedzią na pytanie 1 wyliczając stan zatrudnienia na potrzeby uzyskania punktów w ramach Kryterium merytorycznego (punktowego) nr 1, należy uwzględnić liczbę osób związanych z przedsiębiorcą (Wnioskodawcą) stosunkiem pracy w przeliczeniu na pełne etaty, wg stanu na moment składania wniosku o dofinansowanie.
Dodatkowo, należy mieć na uwadze, że Regulamin naboru w § 4 ust 13 wskazuje, iż „jeden wnioskodawca może złożyć tylko 1 wniosek o dofinansowanie projektu, jeden raz w ramach ww. naboru“.
Czy na potrzeby wspomnianego kryterium pod uwagę bierzemy liczbę osób czy stan zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty?
Temat: zatrudnienie
Poddziałanie: 1.3.5 Usługi dla MŚP
Zgodnie z odpowiedzią na pytanie 1, należy uwzględnić liczbę osób związanych z przedsiębiorcą stosunkiem pracy w przeliczeniu na pełne etaty, wg stanu na moment składania wniosku o dofinansowanie.
W jaki sposób należy rozumieć definicję pracownika, wliczanego do kryterium merytorycznego punktowego nr 1? Czy pracownikami są wyłącznie osoby zatrudnione na umowę o pracę? Czy mogą być nimi także osoby zatrudnione na umowę zlecenie? Jeśli tak, to pod jakimi warunkami?
Temat: zatrudnienie
Poddziałanie: 1.3.5 Usługi dla MŚP
Wyliczając stan zatrudnienia należy uwzględnić liczbę osób związanych z przedsiębiorcą stosunkiem pracy w przeliczeniu na pełne etaty, wg stanu na moment składania wniosku o dofinansowanie. Jeśli właściciel jest pracownikiem firmy, jest uwzględniany w kalkulacji.
Do zatrudnienia wliczane są wszystkie etaty z wyłączeniem:
Stan zatrudnienia weryfikowany jest na podstawie Oświadczenia (załącznik dodatkowy nr 5), którego wzór znajduje się w Instrukcji wypełniania załączników (...), z zastrzeżeniem, że na etapie oceny projektu Wnioskodawca może zostać poproszony o przedłożenie właściwej deklaracji ZUS potwierdzającej dane przedstawione w Oświadczeniu.
NAJCZĘŚCIEJ POJAWIAJĄCE SIĘ BŁĘDY W PODZIALE NA POSZCZEGÓLNE ELEMENTY POSTĘPOWANIA:
Temat: zasada konkurencyjności, najczęściej pojawiające się błędy
Poddziałanie: 1.1 Nowoczesna infrastruktura badawcza publicznych jednostek naukowych, 1.2.1 Działalność B+R przedsiębiorstw, 1.2.2 Współpraca biznesu z nauką, 1.2.3 Profesjonalizacja usług ośrodków innowacji, 1.3.1 Inkubowanie przedsiębiorstw, 1.3.2 Firmy w początkowej fazie rozwoju, 1.3.4 Tereny inwestycyjne, 1.3.5 Usługi dla MŚP, 1.3.6 Nowoczesne usługi instytucji otoczenia biznesu, 1.4.2 Pakietowanie produktów i usług, 1.4.3 Technologie informacyjno-komunikacyjne w działalności MŚP, 1.4.4 Internacjonalizacja MŚP, 1.5.1 Wdrożenie wyników prac B+R, 1.5.2 Odtwarzanie gospodarczego dziedzictwa regionu, 3.1 Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych, 3.2 E-zdrowie, 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, 4.2 Efektywność energetyczna i wykorzystanie OZE w MŚP, 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych, 4.3.2 Efektywność energetyczna w budynkach mieszkalnych, 4.4.1 Ekomobilny MOF (ZIT Olsztyna), 4.4.4 Infrastruktura transportu publicznego (Niskoemisyjny transport miejski), 4.5 Wysokosprawne wytwarzanie energii, 5.1 Gospodarka odpadowa, 5.2 Gospodarka wodno-ściekowa , 5.3 Ochrona różnorodności biologicznej, 5.4.1 Bezpieczeństwo Warmii i Mazur , 6.1.1 Dziedzictwo kulturowe, 6.1.2 Instytucje kultury, 6.1.3 Instytucje kultury – ZIT bis Ełk, 6.2.1 Infrastruktura uzdrowiskowa, 6.2.3 Efektywne wykorzystanie zasobów, 7.2.1 Mobilny MOF – ZIT Olsztyna, 7.2.2 Infrastruktura drogowa w miejskim obszarze funkcjonalnym Elbląga – ZIT bis, 7.2.3 Infrastruktura drogowa w miejskim obszarze funkcjonalnym Ełku – ZIT bis, 8.1 Rewitalizacja obszarów miejskich, 8.2 Rewitalizacja miejskiego obszaru funkcjonalnego Elbląga – ZIT bis, 8.3 Rewitalizacja miejskiego obszaru funkcjonalnego Ełku – ZIT bis, 9.2 Infrastruktura socjalna, 9.3.1 Infrastruktura kształcenia zawodowego, 9.3.2 Infrastruktura dydaktyczna szkół wyższych, 9.3.3 Instytucje popularyzujące naukę i innowacje, 9.3.4 Infrastruktura edukacji ogólnokształcącej, 9.3.5 Infrastruktura edukacji przedszkolnej
WYBÓR TRYBU REALIZACJI ZAMÓWIENIA, PRZYGOTOWANIE ZAPYTANIA OFERTOWEGO
1. Brak przeprowadzenia prawidłowego szacowania wartości zamówienia, które skutkuje brakiem wiedzy zamawiającego co do tożsamych, głównie pod względem przedmiotowym, zamówień w ramach projektu, np.:
2. Brak zachowania minimalnych terminów na składanie ofert tj. 7, 14 lub 30 pełnych dni kalendarzowych, np.:
3. Brak zamieszczenia zapytania ofertowego w bazie konkurencyjności – dotyczy zamówienia o wartości szacunkowej powyżej 50 tys. zł netto, np.:
4. Niedopuszczalne połączenie – zagregowanie 2 rodzajów zamówień (nie związanych ze sobą) w jednym postępowaniu, np. dostaw i robót budowlanych, bez dopuszczenia możliwości składania ofert częściowych, co może ograniczyć konkurencję.
5. Wymóg wniesienia wadium (zabezpieczenia należytego wykonania zamówienia) jedynie w formie pieniężnej, w szczególności przy ustanowieniu wysokiej kwoty tego zabezpieczenia.
6. Określenie zbyt krótkich terminów na realizację zamówienia – może prowadzić do preferencji określonych wykonawców.
7. Zaniechanie uwzględnienia aspektów społecznych w postępowaniu mimo takiej deklaracji na etapie aplikowania o dofinansowanie.
8. Zawarcie w zapytaniu ofertowym zapisów, które nie gwarantują przejrzystości przeprowadzonego postępowania, np.: przetarg zostanie przeprowadzony na zasadach obowiązujących u Zamawiającego.
WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU
1. Stawianie warunków udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, np.:
2. Niedopuszczenie składania ofert przez konsorcja, niedopuszczenie udziału podwykonawców.
Zakaz składania ofert przez konsorcja wprost narusza zasady konkurencji i równego traktowania wykonawców, natomiast zgłoszenie podwykonawcy do realizacji zamówienia jest uprawnieniem wykonawcy i nie powinno być co do zasady ograniczone. Ograniczenie podwykonawstwa może mieć miejsce w wyjątkowych sytuacjach, związanych z charakterem i zakresem zamówienia.
3. Brak w zapytaniu wskazania informacji na temat wykluczenia w zakresie powiązań osobowych lub kapitałowych (wykluczenie wynikające z wytycznych w zakresie kwalifikowalności oraz umowy o dofinansowanie).
KRYTERIA OCENY OFERT
1. Określenie kryteriów oceny ofert nie odnoszący się do przedmiotu zamówienia, np.:
2. Określenie kryteriów oceny ofert odnoszący się do właściwości wykonawcy, np.:
Ww. przykłady zastosowanych kryteriów w sposób jednoznaczny odnoszą się do właściwości wykonawcy.
3. Określenie niemierzalnych, subiektywnych kryteriów oceny ofert, np.:
OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
1. Zaniechanie precyzyjnego, jednoznacznego i wyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia, np.:
WYBÓR OFERTY, UMOWA
1. Brak załącznika do protokołu postępowania w postaci oświadczenia/oświadczeń o braku powiązań z wykonawcami, którzy złożyli oferty, podpisanego/ych przez osoby wykonujące w imieniu zamawiającego czynności związane z procedurą wyboru wykonawcy, w tym biorące udział w procesie oceny ofert.
2. Brak upublicznienia wyniku postępowania w taki sam sposób, w jaki zostało upublicznione zapytanie ofertowe, czyli np. na stronie bazakonkurencyjnosci.gov.pl.
3. Wybór wykonawcy, który nie potwierdził spełnienia warunków udziału w postępowaniu, np.:
4. Wybór oferty wykonawcy, z którym zachodzi konflikt interesów poprzez powiązania pomiędzy zamawiającym (osobą reprezentującą – pełnomocnikiem), a dostawcą.
5. Bezpodstawne odrzucenie ważnych ofert, czego konsekwencją był wybór wykonawcy, którego propozycja nie stanowi oferty najkorzystniejszej.
6. Dokonanie istotnych zmian umowy - w sytuacji braku przewidzenia w postępowaniu możliwości dokonania takich zmian.
NADUŻYCIA FINANSOWE
Oprócz ww. nieprawidłowości w postępowaniach o zamówienie publiczne identyfikowane są również tzw. nadużycia finansowe.
IZ przypomina, iż nadużyciem jest jakiekolwiek umyślne działanie lub zaniechanie polegające na:
Do najczęściej identyfikowanych przez IZ nadużyć finansowych należą, m.in.: korupcja, konflikt interesów, fałszerstwa, a także nadużycia występujące podczas zamówień publicznych, prowadzące do zachwiania warunków uczciwej konkurencji oraz zakłócenia reguły jawności i rzetelność prowadzonego postępowania.
W kontekście realizacji zamówień publicznych znamiona nadużyć finansowych m.in. noszą działania polegające na:
W przypadku naruszenia przez Beneficjenta warunków i procedur udzielenia zamówień Instytucja Zarządzająca RPO WiM może uznać całość lub część wydatków związanych z tym zamówieniem publicznym za niekwalifikowalne, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie korekt finansowych – Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. (zmienione Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z 22.02.2017 r.) w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień.
Podejrzenie wystąpienia nieprawidłowości lub nadużyć finansowych może skutkować wstrzymaniem przekazania środków do czasu wyjaśnienia zastrzeżeń co do prawidłowości ich wykorzystania.
Jednocześnie Instytucja Zarządzająca RPO WiM przypomina, że za kwalifikowalne będą mogły być uznane tylko takie wydatki, co do których nie ma wątpliwości, iż wybór został dokonany w oparciu o najbardziej ekonomiczną ofertę przy zachowaniu wymaganej jakości przedmiotu zamówienia, a Beneficjent przy wyborze oferty przestrzegał zasad konkurencyjności, jawności, przejrzystości i transparentności.
Czy zobowiązana jestem w projekcie posiadać profil zaufany?
Temat: profil zaufany
Poddziałanie: 1.3.5 Usługi dla MŚP
Tak. Jest on niezbędny do zalogowania się do Centralnego Systemu Teleinformatycznego SL2014, przy pomocy, którego będą składane wnioski o płatność. Profil zaufany nie jest wymagany, w przypadku posiadania przez Beneficjenta Certyfikatu kwalifikowalnego.
ul. Głowackiego 17, 10-447 Olsztyn
czynny: poniedziałek 8:00 - 18:00
wtorek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 89 512 54 86/85/84/83/82/89
e-mail: gpiolsztyn@warmia.mazury.pl