Pytanie 1
Jak należy rozumieć zapis na stronie 37 regulaminu, w którym mowa o cross-financingu, czyli de facto remoncie (tj. malowaniu, tapetowaniu, doposażeniu pomieszczeń przedszkolnych etc.) Nie do końca zrozumiała jest zależność cross-financingu z zadaniem 1 i 2 poniżej. To samo tyczy się środków trwałych (tzn. że w ramach wniosku o dofinansowanie można zakupić ŚT, które będą związane z kształtowaniem i rozwijaniem u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych, czyli przykładowo laptopy, krzesła, szafki, pod warunkiem że ich zakup ma bezpośredni związek z utworzeniem zajęć dodatkowych).
Typ projektu |
Limit cross-financingu |
Limit środków trwałych + cross-financingu |
3 |
do 8,5 % wartości projektu |
do 10% wartości projektu |
Wspieranie kompetencji kluczowych dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności realizowany przez następujące działania:
Odpowiedź 1
W ramach typu projektu nr 3 (Wspieranie kompetencji kluczowych dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności), który jest możliwy do realizacji w ramach konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17, możliwe jest ponoszenie wydatków w ramach cross-financingu w wysokości do 8,5% wartości projektu oraz wydatków na środki trwałe w wysokości do 10% wartości projektu (wliczając w to cross-financing). Wydatki w ramach cross-financingu muszą być powiązane wprost z głównymi zadaniami realizowanymi w ramach projektu, a bez tych wydatków realizacja projektu nie byłaby możliwa, w szczególności w związku z zapewnieniem realizacji zasady równości szans, a zwłaszcza potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wydatki na środki trwałe również muszą być niezbędne do realizacji konkretnego zadania/zadań.
Uwzględniając powyższe, w ramach typu projektu nr 3 mogą być ponoszone wydatki na cross-financing np. adaptacja pomieszczenia/ części pomieszczenia do prowadzenia wsparcia pozwalającego rozwijać kompetencje, postawy dzieci wskazane w nazwie typu projektu; wykonanie podjazdu do budynku w przypadku jeśli z przeprowadzonej diagnozy wynika, że w projekcie będą uczestniczyć dzieci z niepełnosprawnością ruchową albo rodzice z niepełnosprawnością ruchową. Natomiast w przypadku środków trwałych do ww. limitu 10% (wliczając cross-financing) wliczają się tylko te wydatki, których wartość jednostkowa netto jest równa lub wyższa niż 3 500,00 zł, np. szafy na zabawki i pomoce do zajęć rozwijających kompetencje, postawy wskazane w nazwie typu projektu, tablica interaktywna. Środki trwałe niezbędne do realizacji projektu, których wartość jednostkowa netto jest niższa niż 3 500,00 zł, np. laptop dla nauczyciela, krzesła, szafki nie będą wliczały się do ww. limitu 10%, a więc w Szczegółowym budżecie projektu przy tych wydatkach nie należy wybierać odpowiedzi „TAK” w kolumnie „Środki trwałe”.
Pytanie 2
Czy musi istnieć zależność: Zgodnie z limitem nr 7 określonym dla Działania 2.1, interwencja EFS zostanie skierowana do ośrodków wychowania przedszkolnego funkcjonujących na terenie gminy, w której przynajmniej jedna szkoła podstawowa osiąga średni wynik sprawdzianu klas VI (cześć pierwsza i/lub druga) poniżej średniej wojewódzkiej?
Odpowiedź 2
Tak, w przypadku realizacji typu projektu nr 3 (Wspieranie kompetencji kluczowych dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności), który jest możliwy do realizacji w ramach konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17 konieczne jest spełnienie limitu: „Interwencja EFS zostanie skierowana do ośrodków wychowania przedszkolnego, funkcjonujących na terenie gminy, w której przynajmniej jedna szkoła podstawowa osiąga średni wynik sprawdzianu klas VI (część pierwsza i/lub druga) poniżej średniej wojewódzkiej”. W Regulaminie konkursu na str. 15 omyłkowo przy nazwie tego limitu został wskazany numer 7. Numer 7 limitu wynika ze Szczegółowego opisu osi priorytetowej Kadry dla gospodarki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. W Regulaminie konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17 przy opisie kryterium merytorycznego zerojedynkowego nr 1 (str. 71) limit ten ma numer porządkowy 2, co wynika z faktu, iż przedmiotowy Regulamin nie dotyczy wszystkich typów projektów możliwych do realizacji w ramach Działania 2.1, a tylko typu projektu nr 3.
Zgodnie z Regulaminem konkursu ww. limit zostanie uznany za spełniony jeżeli w szkole, w których średnia ze sprawdzaniu klas VI (część pierwsza i/lub druga) jest na poziomie niższym niż średnia województwa z części pierwszej i/lub drugiej tego sprawdzianu. Jako średnia wojewódzka należy rozumieć średnią z ostatniego sprawdzianu klas VI, którego wyniki zostały opublikowane na stronie OKE Łomża do dnia opublikowania ogłoszenia o naborze. Pod uwagę należy brać wyniki egzaminu klas VI za rok 2016.
Weryfikacja będzie przeprowadzona na podstawie pkt. 4.8 wniosku o dofinansowanie projektu, gdzie Wnioskodawca zobowiązany jest odznaczyć check-box „TAK” w pkt. 4.8.2 wniosku, co będzie jednoznaczne ze złożeniem oświadczenia o ww. treści. IOK nie wymaga złożenia dodatkowego oświadczenia w polu Uzasadnienie dla przedmiotowego limitu i ograniczenia.
Pytanie 3
Gdzie można znaleźć wypunktowane na niebiesko limity określone dla Działania 2.1?
Odpowiedź 3
Numeracja limitów wskazana na str. 15-16 Regulaminu konkursu odnosi się do numeracji zawartej w Szczegółowym opisie osi priorytetowej Kadry dla gospodarki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. Opis tych limitów został wskazany w dalszej części Regulaminu konkursu, przy opisie kryterium merytorycznego zerojedynkowego nr 1 (str. 70-72 Regulaminu) i limity te mają tam numery 1-3.
ul. Głowackiego 17, 10-447 Olsztyn
czynny: poniedziałek 8:00 - 18:00
wtorek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 89 512 54 86/85/84/83/82/89
e-mail: gpiolsztyn@warmia.mazury.pl