Fundusze Europejskiej
logo regionalnego programu operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego
warmia mazury logo
logo unii europejskiej

Szukaj

FAQ

Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię zagadnienie:

Temat:

Działanie/Poddziałanie:

Dostępnych 16 pytań i odpowiedzi
dla Poddziałania 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych

Pytanie: Wnioskodawca, którym jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest w trakcie aplikowania o dotację z UE, zwraca się z pytaniem dotyczącym przeprowadzenia postępowania ofertowego zgodnie z zasadą konkurencyjności dla wydatków powyżej 50 000 zł netto.

Proszę o informację, czy jeżeli zamieszczono zapytanie ofertowe w bazie konkurencyjności, na które wpłynęła 1 oferta, która została wybrana przez Zamawiającego, jednak Wykonawca odstąpił od wykonania usługi i podpisania umowy z Zamawiającym, czy możliwe jest wyłonienie wykonawcy z tzw. "wolnej ręki" przy utrzymaniu wszystkich wymagań i warunków z zapytania ofertowego, czy też istnieje konieczność ponownego zamieszczenia zapytania w bazie konkurencyjności? W ramach projektu będzie zakup oraz instalacja pomp ciepła oraz instalacji fotowoltaicznej.


Odpowiedź: Opisana sytuacja nie uprawnia do udzielenia zamówienia w trybie „z wolnej ręki”. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014–2020, zasady konkurencyjności nie stosuje się w okolicznościach wymienionych w sekcji 6.5 pkt. 7 lit a-d, oraz można nie stosować w okolicznościach wymienionych w sekcji 6.5 pkt 8 lit a-l.

Żaden z ww. zapisów nie zezwala na udzielenie zamówienia z wolej ręki w sytuacji, gdy wybrany wykonawca uchylił się od zawarcia umowy. Dlatego, w ocenie Instytucji Zarządzającej, w takim przypadku Beneficjent zobowiązany jest do ponownego przeprowadzenia postępowania zgodnie z zasadą konkurencyjności.

Temat: kwalifikowalność, zasada konkurencyjności

Poddziałanie: 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych

Pytanie: Wnioskodawca, którym jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest w trakcie aplikowania o dotację z UE, zwraca się z pytaniem dotyczącym przeprowadzenia postępowania ofertowego zgodnie z zasadą konkurencyjności dla wydatków powyżej 50 000 zł netto.

Proszę o informację, czy jeżeli zamieszczono zapytanie ofertowe w bazie konkurencyjności, na które wpłynęła 1 oferta, która została wybrana przez Zamawiającego, jednak Wykonawca odstąpił od wykonania usługi i podpisania umowy z Zamawiającym, czy możliwe jest wyłonienie wykonawcy z tzw. "wolnej ręki" przy utrzymaniu wszystkich wymagań i warunków z zapytania ofertowego, czy też istnieje konieczność ponownego zamieszczenia zapytania w bazie konkurencyjności? W ramach projektu będzie zakup oraz instalacja pomp ciepła oraz instalacji fotowoltaicznej.


Odpowiedź: Opisana sytuacja nie uprawnia do udzielenia zamówienia w trybie „z wolnej ręki”. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014–2020, zasady konkurencyjności nie stosuje się w okolicznościach wymienionych w sekcji 6.5 pkt. 7 lit a-d, oraz można nie stosować w okolicznościach wymienionych w sekcji 6.5 pkt 8 lit a-l.

Żaden z ww. zapisów nie zezwala na udzielenie zamówienia z wolej ręki w sytuacji, gdy wybrany wykonawca uchylił się od zawarcia umowy. Dlatego, w ocenie Instytucji Zarządzającej, w takim przypadku Beneficjent zobowiązany jest do ponownego przeprowadzenia postępowania zgodnie z zasadą konkurencyjności.

NAJCZĘŚCIEJ POJAWIAJĄCE SIĘ BŁĘDY W PODZIALE NA POSZCZEGÓLNE ELEMENTY POSTĘPOWANIA:

Temat: zasada konkurencyjności, najczęściej pojawiające się błędy

Poddziałanie: 1.1 Nowoczesna infrastruktura badawcza publicznych jednostek naukowych, 1.2.1 Działalność B+R przedsiębiorstw, 1.2.2 Współpraca biznesu z nauką, 1.2.3 Profesjonalizacja usług ośrodków innowacji, 1.3.1 Inkubowanie przedsiębiorstw, 1.3.2 Firmy w początkowej fazie rozwoju, 1.3.4 Tereny inwestycyjne, 1.3.5 Usługi dla MŚP, 1.3.6 Nowoczesne usługi instytucji otoczenia biznesu, 1.4.2 Pakietowanie produktów i usług, 1.4.3 Technologie informacyjno-komunikacyjne w działalności MŚP, 1.4.4 Internacjonalizacja MŚP, 1.5.1 Wdrożenie wyników prac B+R, 1.5.2 Odtwarzanie gospodarczego dziedzictwa regionu, 3.1 Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych, 3.2 E-zdrowie, 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, 4.2 Efektywność energetyczna i wykorzystanie OZE w MŚP, 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych, 4.3.2 Efektywność energetyczna w budynkach mieszkalnych, 4.4.1 Ekomobilny MOF (ZIT Olsztyna), 4.4.4 Infrastruktura transportu publicznego (Niskoemisyjny transport miejski), 4.5 Wysokosprawne wytwarzanie energii, 5.1 Gospodarka odpadowa, 5.2 Gospodarka wodno-ściekowa , 5.3 Ochrona różnorodności biologicznej, 5.4.1 Bezpieczeństwo Warmii i Mazur , 6.1.1 Dziedzictwo kulturowe, 6.1.2 Instytucje kultury, 6.1.3 Instytucje kultury – ZIT bis Ełk, 6.2.1 Infrastruktura uzdrowiskowa, 6.2.3 Efektywne wykorzystanie zasobów, 7.2.1 Mobilny MOF – ZIT Olsztyna, 7.2.2 Infrastruktura drogowa w miejskim obszarze funkcjonalnym Elbląga – ZIT bis, 7.2.3 Infrastruktura drogowa w miejskim obszarze funkcjonalnym Ełku – ZIT bis, 8.1 Rewitalizacja obszarów miejskich, 8.2 Rewitalizacja miejskiego obszaru funkcjonalnego Elbląga – ZIT bis, 8.3 Rewitalizacja miejskiego obszaru funkcjonalnego Ełku – ZIT bis, 9.2 Infrastruktura socjalna, 9.3.1 Infrastruktura kształcenia zawodowego, 9.3.2 Infrastruktura dydaktyczna szkół wyższych, 9.3.3 Instytucje popularyzujące naukę i innowacje, 9.3.4 Infrastruktura edukacji ogólnokształcącej, 9.3.5 Infrastruktura edukacji przedszkolnej

WYBÓR TRYBU REALIZACJI ZAMÓWIENIA, PRZYGOTOWANIE ZAPYTANIA OFERTOWEGO

1. Brak przeprowadzenia prawidłowego szacowania wartości zamówienia, które skutkuje brakiem wiedzy zamawiającego co do tożsamych, głównie pod względem przedmiotowym, zamówień w ramach projektu, np.:

  • w ramach projektu zaplanowano realizację termomodernizacji 3 przedszkoli, beneficjent przeprowadził 3 odrębne postępowania dotyczące wykonania dokumentacji projektowej dla ww. zadań - zsumowana wartość całkowita przekracza 50 tys. zł netto. Zamawiający zastosował do poszczególnych zadań procedury uwzględniające ich jednostkowe wartości. Ww. sytuacja wpływa na nie zastosowanie odpowiedniego trybu konkurencyjnego (zasady konkurencyjności) w związku z podziałem zamówienia na zamówienia o mniejszej wartości.

2. Brak zachowania minimalnych terminów na składanie ofert tj. 7, 14 lub 30 pełnych dni kalendarzowych, np.:

  • w zamówieniu na roboty budowlane wyznaczony termin na składanie ofert kończył się 12 dnia licząc od dnia upublicznienia zamówienia (skrócenie terminu o 2 dni),
  • skrócenie terminu składania ofert poprzez zawarcie zapisu np. ofertę należy składać w dni robocze, w godzinach pracy Zamawiającego, tj. od godz. 8.00 do 13.00, do dnia …., gdzie ostatni wyznaczony dzień jest 7 dniem terminu (przy usługach).
  • błędne ustalenie rodzaju przedmiotu zamówienia, zakwalifikowanie przedmiotu zamówienia do robót budowlanych, w sytuacji kiedy są to np. dostawy przy wartości równej lub przekraczającej 209 tys. euro - termin na złożenie ofert powinien wynosić 30 dni nie zaś 14 dni.

3. Brak zamieszczenia zapytania ofertowego w bazie konkurencyjności – dotyczy zamówienia o wartości szacunkowej powyżej 50 tys. zł netto, np.:

  • wszczęcie postępowania kilka dni przed podpisaniem umowy o dofinansowanie mimo braku obiektywnych przyczyn w celu uniknięcia upublicznienia zapytania ofertowego w bazie konkurencyjności (stan przed 01.2018 r.),
  • udzielenie zamówienia na organizację kilku targów bez zastosowania zasady konkurencyjności z uwagi na niemożliwość dotrzymania terminów wskazanych w wytycznych w odniesieniu do 1 imprezy (pilna potrzeba udzielenia zamówienia) – wykonawca kolejnych imprez powinien zostać wyłoniony zgodnie z zasadą konkurencyjności.

4. Niedopuszczalne połączenie – zagregowanie 2 rodzajów zamówień (nie związanych ze sobą) w jednym postępowaniu, np. dostaw i robót budowlanych, bez dopuszczenia możliwości składania ofert częściowych, co może ograniczyć konkurencję.

5. Wymóg wniesienia wadium (zabezpieczenia należytego wykonania zamówienia) jedynie w formie pieniężnej, w szczególności przy ustanowieniu wysokiej kwoty tego zabezpieczenia.

6. Określenie zbyt krótkich terminów na realizację zamówienia – może prowadzić do preferencji określonych wykonawców.

7. Zaniechanie uwzględnienia aspektów społecznych w postępowaniu mimo takiej deklaracji na etapie aplikowania o dofinansowanie.

8. Zawarcie w zapytaniu ofertowym zapisów, które nie gwarantują przejrzystości przeprowadzonego postępowania, np.: przetarg zostanie przeprowadzony na zasadach obowiązujących u Zamawiającego.

 

WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU

1. Stawianie warunków udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, np.:

  • zamawiający żądał aby wykonawca posiadał ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej …… na kwotę nie mniejszą niż 10 mln zł, w sytuacji kiedy wartość zamówienia była mniejsza 2-3 krotnie,
  • zamawiający żądał, aby wykonawca wykazał się posiadaniem środków finansowych lub zdolności kredytowej na kwotę nie mniejszą niż 1 mln zł, w sytuacji kiedy wartość zamówienia była znacznie niższa,
  • wymóg legitymowania się doświadczeniem w dociepleniu stropów ….. metodą ….. w ilości minimum 12 000 m2 – zamówienie z podziałem na części, gdzie powierzchnia stropu w pojedynczej części zamówienia nie przekracza 700 m2,
  • wymóg legitymowania się doświadczeniem w wykonywania docieplenia ścian zewnętrznych budynków w ilości minimum 15 000 m2 – zamówienie z podziałem na części, gdzie powierzchnia ścian w pojedynczej części zamówienia nie przekracza 3 500 m2,
  • wymóg legitymowania się doświadczeniem w wykonaniu instalacji fotowoltaicznej o mocy nie niższej niż 5 MW – przedmiotem zamówienia była instalacja o mocy do 2 MW,
  • wymóg, aby oferent wykazał się doświadczeniem w realizacji roboty polegającej na budowie obiektu o wartości nie mniejszej niż wartość oferty brutto – tak sformułowany warunek powoduje, że każdy wykonawca musi spełnić inny warunek udziału w postępowaniu,
  • wymóg, aby oferent wykazał się posiadaniem środków finansowych lub zdolności kredytowej nie mniejszej niż wartość oferty brutto – tak sformułowany warunek powoduje, że każdy wykonawca musi spełnić inny warunek udziału w postępowaniu,
  • wymóg wykazania się doświadczeniem w wykonaniu minimum 10 usług polegających na świadczeniu pełnobranżowego nadzoru nad realizacją robót budowlanych w budynkach zabytkowych ….. – co do zasady uznaje się, że doświadczenie nabywa się już po zrealizowaniu 2-3 zadań,
  • wymóg legitymowania się określonym doświadczeniem zdobytym w ciągu ostatniego 1 roku…,
  • wymóg legitymowania się doświadczeniem posiadania doświadczenia w realizacji prac konserwatorskich i/lub restauratorskich na minimum dwóch budynkach, współfinansowanych z budżetu EFRR dla VIII Osi Priorytetowej RPO na lata 2014-2020: Obszary Wymagające Rewitalizacji - wymóg posiadania doświadczenia w realizacji prac konserwatorskich i/lub restauratorskich współfinansowanych z budżetu UE jest warunkiem nieproporcjonalnym do przedmiotu zamówienia i niezapewniającym zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

2. Niedopuszczenie składania ofert przez konsorcja, niedopuszczenie udziału podwykonawców.

Zakaz składania ofert przez konsorcja wprost narusza zasady konkurencji i równego traktowania wykonawców, natomiast zgłoszenie podwykonawcy do realizacji zamówienia jest uprawnieniem wykonawcy i nie powinno być co do zasady ograniczone. Ograniczenie podwykonawstwa może mieć miejsce w wyjątkowych sytuacjach, związanych z charakterem i zakresem zamówienia.

3. Brak w zapytaniu wskazania informacji na temat wykluczenia w zakresie powiązań osobowych lub kapitałowych (wykluczenie wynikające z wytycznych w zakresie kwalifikowalności oraz umowy o dofinansowanie).

 

KRYTERIA OCENY OFERT

1. Określenie kryteriów oceny ofert nie odnoszący się do przedmiotu zamówienia, np.:

  • kryterium: złożenie kompletnej oferty na oba zadania – zamawiający w zamówieniu z możliwością składania ofert częściowych punktował ofertę na roboty budowlane, jeśli wykonawca złożył również ofertę na drugą część zamówienia – dostawę sprzętu (niezwiązanego z robotami budowlanymi),

2. Określenie kryteriów oceny ofert odnoszący się do właściwości wykonawcy, np.:

  • kryterium: doświadczenie wykonawcy,
  • kryterium: wiarygodność wykonawcy, punktowane w oparciu o wielkość, potencjał, ilość i rodzaj wykonanych przez wykonawcę robót w okresie ostatnich … lat,
  • kryterium: wiarygodności oferenta – punkty zostaną przyznane za wykonanie np. dociepleń zgodnie z przedmiotem przetargu w ciągu ostatnich … lat w ilości minimum … m2,
  • kryterium: dodatkowe doświadczenie wykonawcy w pracy przy budynkach wielorodzinnych,
  • kryterium: dodatkowe doświadczenie wykonawcy w konkretnie wskazanym rodzaju prac.

Ww. przykłady zastosowanych kryteriów w sposób jednoznaczny odnoszą się do właściwości wykonawcy.

3. Określenie niemierzalnych, subiektywnych kryteriów oceny ofert, np.:

  • kryterium: ocena własna zamawiającego, w którego skład wchodzi: doświadczenie oferenta i ilość wykonanych instalacji, możliwość przeprowadzenia wizyty referencyjnej na pracującym obiekcie …, nowoczesność i tzw. niezawodność eksploatacyjna oferowanej …, czas i warunki gwarancji, stopień bezobsługowej eksploatacji, lokalizacja i czas dotarcia na miejsce instalacji zespołu serwisowego, czas instalacji na miejscu lokalizacji i stopień zakłócenia w pracy gospodarstwa hodowlanego, warunki płatności, zakres i szczegółowość wyjaśnień i dodatkowych informacji, jakie oferent przekazał Zamawiającemu w ramach całego procesu ofertowania. O przyznanej ilości punktów w tym kryterium decyduje Zamawiający na podstawie własnej oceny.

 

OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

1. Zaniechanie precyzyjnego, jednoznacznego i wyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia, np.:

  • zamawiający w zapytaniu ofertowym nie zawarł pełnego opisu przedmiotu zamówienia, odsyłając wykonawców do dokumentacji technicznej, z którą można było zapoznać się w jego siedzibie,
  • zamawiający w zapytaniu ofertowym wskazał jedynie kod CPV oraz lakoniczną informację na temat rodzaju robót, dodatkowo wskazując, iż szczegółowe wymagania techniczne określone są w dokumentacjach budowlanych, które mogą być udostępnione do wglądu w siedzibie zamawiającego po uprzednim przesłaniu prośby,
  • nieprecyzyjne określenie wymogów w zakresie wymaganych klauzul społecznych,
  • nadmierny wymóg dot. obowiązku zatrudnienia wszystkich osób biorących udział w realizacji zamówienia na podstawie umowy o pracę,
  • zastosowanie patentu lub znaku towarowego bez dopuszczenia możliwości zastosowania rozwiązań równoważnych oraz wskazania zakresu tej równoważności, lub posłużenie się znakami towarowymi w sytuacji kiedy nie było to uzasadnione przedmiotem zamówienia,
  • brak wskazania lub wskazanie nieprawidłowej nazwy i kodu CPV.

 

WYBÓR OFERTY, UMOWA

1. Brak załącznika do protokołu postępowania w postaci oświadczenia/oświadczeń o braku powiązań z wykonawcami, którzy złożyli oferty, podpisanego/ych przez osoby wykonujące w imieniu zamawiającego czynności związane z procedurą wyboru wykonawcy, w tym biorące udział w procesie oceny ofert.

2. Brak upublicznienia wyniku postępowania w taki sam sposób, w jaki zostało upublicznione zapytanie ofertowe, czyli np. na stronie bazakonkurencyjnosci.gov.pl.

3. Wybór wykonawcy, który nie potwierdził spełnienia warunków udziału w postępowaniu, np.:

  • zaniechanie wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentacji potwierdzającej spełnienie warunku udziału w postępowaniu w zakresie wymaganego doświadczenia,
  • w celu potwierdzenia spełniania warunku w zakresie doświadczenia wykonawca przedstawił roboty niezakończone (w trakcie realizacji), co nie potwierdza spełnienia warunków udziału w postępowaniu – zamawiający zaniechał wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów lub wykluczenia wykonawcy.

4. Wybór oferty wykonawcy, z którym zachodzi konflikt interesów poprzez powiązania pomiędzy zamawiającym (osobą reprezentującą – pełnomocnikiem), a dostawcą.

5. Bezpodstawne odrzucenie ważnych ofert, czego konsekwencją był wybór wykonawcy, którego propozycja nie stanowi oferty najkorzystniejszej.

6. Dokonanie istotnych zmian umowy - w sytuacji braku przewidzenia w postępowaniu możliwości dokonania takich zmian.

 

NADUŻYCIA FINANSOWE

Oprócz ww. nieprawidłowości w postępowaniach o zamówienie publiczne identyfikowane są również tzw. nadużycia finansowe.

IZ przypomina, iż nadużyciem jest jakiekolwiek umyślne działanie lub zaniechanie polegające na:

  1. wykorzystaniu lub przedstawieniu fałszywych, nieścisłych lub niekompletnych oświadczeń,
  2. podaniu błędnych informacji, które w sposób świadomy lub lekkomyślny wprowadzają w błąd,
  3. nieujawnieniu informacji mimo istniejącego obowiązku z tym zakresie,
  4. niewłaściwym wykorzystaniu środków do celów inne niż te, na które zostały pierwotnie przyznane;

Do najczęściej identyfikowanych przez IZ nadużyć finansowych należą, m.in.: korupcja, konflikt interesów, fałszerstwa, a także nadużycia występujące podczas zamówień publicznych, prowadzące do zachwiania warunków uczciwej konkurencji oraz zakłócenia reguły jawności i rzetelność prowadzonego postępowania.

W kontekście realizacji zamówień publicznych znamiona nadużyć finansowych m.in. noszą działania polegające na:

  • ukryciu, pominięciu, braku wykazania w protokole złożonej oferty celem wyboru oferty konkretnego wykonawcy,
  • przerabianiu, fałszowaniu dokumentów wchodzących w skład oferty celem preferencji oferty konkretnego wykonawcy,
  • zmowie z wykonawcami – składanie przez wykonawców tzw. kurtuazyjnych ofert, celem uprawdopodobnienia zachowania konkurencji,

 

 

W przypadku naruszenia przez Beneficjenta warunków i procedur udzielenia zamówień Instytucja Zarządzająca RPO WiM może uznać całość lub część wydatków związanych z tym zamówieniem publicznym za niekwalifikowalne, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie korekt finansowych – Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. (zmienione Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z 22.02.2017 r.) w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień.

Podejrzenie wystąpienia nieprawidłowości lub nadużyć finansowych może skutkować wstrzymaniem przekazania środków do czasu wyjaśnienia zastrzeżeń co do prawidłowości ich wykorzystania.

Jednocześnie Instytucja Zarządzająca RPO WiM przypomina, że za kwalifikowalne będą mogły być uznane tylko takie wydatki, co do których nie ma wątpliwości, iż wybór został dokonany w oparciu o najbardziej ekonomiczną ofertę przy zachowaniu wymaganej jakości przedmiotu zamówienia, a Beneficjent przy wyborze oferty przestrzegał zasad konkurencyjności, jawności, przejrzystości i transparentności.

„Proszę o informację, czy w przypadku inwestycji dotyczącej termomodernizacji budynków wydatkiem kwalifikowalnym jest nadzór przyrodniczy nad inwestycją?

W związku z możliwością zasiedlania budynku przez gatunki chronione, tego typu obowiązek wynika z Prawa ochrony przyrody. Pytanie dotyczy Poddziałanie 4.3.2 Efektywność energetyczna w budynkach mieszkalnych (Schemat A). Konkurs nr RPWM.04.03.02-IZ.00-28-002/18 oraz naboru https://rpo.warmia.mazury.pl/artykul/4560/dzialanie-41-wspieranie-wytwarzania-i-dystrybucji-energii-pochodzacej-ze-zrodel-odnawialnych-konkurs-rpwm040100-iz00-28-00218 (w sytuacji, gdy inwestycja obejmuje montaż instalacji na dachu budynku)”.

Temat: prawo ochrony przyrody, termomodernizacji budynków, wydatki kwalifikowalne

Poddziałanie: 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, 4.3.2 Efektywność energetyczna w budynkach mieszkalnych

W przypadku, gdy katalog wydatków wymienionych w załączniku do umowy -  Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach  Osi Priorytetowej 4 Efektywność Energetyczna Działanie  4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko - Mazurskiego na lata 2014 -  2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, nie zawiera określonego rodzaju wydatku,  to aby mógł on zostać uznany za kwalifikowalny musi spełnić kryteria określone w dokumentach, wskazanych w § 1 pkt. 53 wzoru umowy o dofinasowanie:

„Wydatki kwalifikowalne” – wydatki lub koszty uznane za kwalifikowalne i spełniające kryteria, zgodnie z Rozporządzeniem ogólnym, Rozporządzeniem KE nr 215/2014, Rozporządzeniem nr 1301/2013, jak również w rozumieniu ustawy wdrożeniowej i wydanych do niej aktów wykonawczych oraz zgodnie z krajowymi zasadami kwalifikowalności wydatków w okresie programowania 2014 -2020 i z Uszczegółowieniem Programu, jak również z zasadami obowiązującymi w ramach systemu realizacji Programu, o którym mowa w ustawie wdrożeniowej.

Ponadto, zasady kwalifikowalności wydatków zostały określone w dokumencie Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.

Jednocześnie należy pamiętać, iż kosztami kwalifikowalnymi może zostać wydatek, który przyczyni się do realizacji projektu. Każdy koszt będzie oceniany pod kątem zasadności, racjonalności oraz adekwatności, m.in. na podstawie przedłożonej dokumentacji aplikacyjnej przy udziale ekspertów w ramach Komisji Oceny Projektów (na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek udowodnienia, iż dany koszt jest niezbędny do realizacji projektu).

W związku, iż Instytucja Organizująca Konkurs nie ma pełnej wiedzy w zakresie dotyczącym pytania w odniesieniu do planowanego projektu, nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi.

Czy na inwestycję polegającą na budowie pompy ciepła jest wymagana Deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 oraz Deklaracja właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną?

Temat: deklaracja, pompy ciepła

Poddziałanie: 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych

W odpowiedzi na przedstawione pytanie, należy zauważyć, iż zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 20214-2020 (załącznik nr 3 do Regulaminu konkursu nr RPWM.04.01.00-IZ.00-28-002/18) w przypadku montażu powietrznej pompy ciepła nie jest wymagana Deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 oraz Deklaracja właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną.

Inaczej sprawa ma się z innymi rodzajami pomp ciepła (np. gruntowymi). W ich przypadku Wnioskodawca powinien dostarczyć ww. dokumenty.

Czy jeśli planujemy 3 inwestycje w 3 różnych lokalizacjach i nie mamy kompletnej dokumentacji technicznej, to czy na etapie oceny formalnej możemy zrezygnować z danej lokalizacji?

Temat: dokumentacja, dokumentacja techniczna

Poddziałanie: 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych

Informuję, iż na dzień złożenia wniosku, Wnioskodawca zobowiązany jest do przedłożenia kompletnej dokumentacji technicznej. W przypadku jej braku na etapie weryfikacji warunków formalnych będzie wzywany do przedłożenia uzupełnień w tym zakresie. Brak przedłożenia niezbędnej dokumentacji technicznej będzie skutkował pozostawieniem wniosku o dofinansowanie bez rozpatrzenia.

Należy zauważyć, iż dokumentacja techniczna jest niezbędna do oceny wniosku, gdyż to ona determinuje zakres rzeczowy projektu i przekłada się na realizację założonych wskaźników. Tym samym, jest podstawą do przedstawienia informacji o projekcie.

Ponadto należy zauważyć, iż IOK dopuszcza możliwość ubiegania się o dofinansowanie projektów w formule „zaprojektuj i wybuduj”, pod warunkiem, że na moment złożenia wniosku projekt taki posiada pełną dokumentację techniczną.

Ile egzemplarzy wniosku oraz załączników do niego składamy do Urzędu w wersji papierowej? W regulaminie konkursu par. 8  pkt. 3 mówi o jednym egzemplarzu w formie papierowej, natomiast strona 6 Instrukcji wypełniania wniosku mówi o dwóch egzemplarzach wniosku w wersji papierowej. Do którego zapisu należy się stosować?

Temat: wniosek o dofinansowanie, wniosek w wersji papierowej, wnioskowanie w projektach

Poddziałanie: 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych

Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć do IZ w jednym egzemplarzu.

Czy w konkursie nr RPWM.04.01.00-IZ.00-28-002/18 na dofinansowanie projektów ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko- Mazurskiego na lata 2014-2020 z zakresu Osi priorytetowej 4 Efektywność energetyczna, Działanie 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych istnieje możliwość złożenia przez jeden podmiot - Spółkę Celową wniosku o dofinansowanie projektu: Budowa elektrowni fotowoltaicznych o mocy 2MW - tj. budowa dwóch elektrowni o mocy 1MW w dwóch lokalizacjach?

Temat: cesja projektu, lokalizacje

Poddziałanie: 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych

W ramach jednego projektu można składać wnioski na więcej niż jedną instalację (np. fotowoltaiczną), pod warunkiem, iż moc pojedynczej instalacji nie przekroczy limitów mocy wskazanych w SzOOP. Ponadto instalacje te nie mogą być zlokalizowane w tym samym miejscu.

Czy w trakcie oceny projektu można zrobić cesję projektu na rzecz innego podmiotu? Projekt jest aktualnie w trakcie oceny formalnej.

Temat: cesja projektu, lokalizacje

Poddziałanie: 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych

Na etapie oceny projektu nie ma możliwości przeniesienia projektu na inny podmiot.

Zmiana Wnioskodawcy jest możliwa tylko w sytuacji przekształceń podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie (np. zmiana formy prawnej z osobny fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą na spółkę, itp. M.in. przy założeniu że podmiot powstały po przekształceniu jest następcą prawnym Wnioskodawcy, a podmiot przekształcany zakończył działalność, co jest weryfikowane na podstawie dokumentów rejestrowych, np. wykreślenie z CEIDG).

Należy przy tym zauważyć, iż każde przekształcenie jest indywidualnie badane przez IZ. Tym samym, ostateczna decyzja IZ o uznaniu przekształcenia jest podejmowana po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z zapisami Regulaminu:
Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych projektu wynosi:
- dla projektów, których zakres rzeczowy obejmuje instalację fotowoltaiczną: 500 000,00 PLN;
- dla projektów, których zakres rzeczowy obejmuje inne źródła energii odnawialnej niż instalacja fotowoltaiczna: 300 000,00 PLN.

Jak należy rozumieć zapis: dla projektów, których zakres rzeczowy obejmuje inne źródła energii odnawialnej niż instalacja fotowoltaiczna: 300 000,00 PLN. Czy zakres może obejmować tylko inne źródła energii, czy  można połączyć np. pompę ciepła + instalację fotowoltaiczną i złożyć projekt na 300 000 zł (wydatków kwalifikowalnych)?

Temat: koszty kwalifikowalne, łączenie projektów

Poddziałanie: 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych


Istnieje możliwość połączenia w jeden projekt wykorzystania różnych źródeł energii odnawialnej. W przypadku, gdy elementem projektu łączonego będzie montaż instalacji fotowoltaicznej, minimalna wartość kosztów kwalifikowanych wyniesie 500 000 PLN.

Pytania i odpowiedzi dotyczące zaliczek w ramach EFRR (RPO WiM na lata 2014–2020, osie priorytetowe: 1, 3–9)

  1. Kto może wnioskować o zaliczkę?
  2. Jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać zaliczkę?
  3. W ilu transzach i w jakiej wysokości można otrzymać zaliczkę?
  4. Jakie dokumenty należy przedłożyć do wniosku o zaliczkę?
  5. Na jakie wydatki można otrzymać zaliczkę?
  6. Jak obliczyć kwotę zaliczki?
  7. Jaki kurs waluty zastosować do obliczenia kwoty zaliczki wynikającej z dokumentu w walucie obcej?
  8. Jaki jest termin oczekiwania na zaliczkę?
  9. Co może opóźnić przekazanie zaliczki?
  10. W jakim terminie i w jakiej wysokości należy rozliczyć zaliczkę?
  11. Czy w momencie rozliczenia zaliczki należy udokumentować, że towar został dostarczony lub usługa została wykonana lub roboty zostały zrealizowane?
  12. Które projekty nie mogą otrzymać zaliczki w terminie 15 października – 31 grudnia danego roku?
  13. Jakie są skutki nierozliczenia zaliczki w terminie lub na niepełną kwotę?
  14. Czy odsetki bankowe narosłe od środków zaliczki należy zwrócić do instytucji?

 

 

 

Temat: zaliczki

Poddziałanie: 1.1 Nowoczesna infrastruktura badawcza publicznych jednostek naukowych, 1.2.1 Działalność B+R przedsiębiorstw, 1.2.2 Współpraca biznesu z nauką, 1.2.3 Profesjonalizacja usług ośrodków innowacji, 1.3.1 Inkubowanie przedsiębiorstw, 1.3.2 Firmy w początkowej fazie rozwoju, 1.3.4 Tereny inwestycyjne, 1.3.5 Usługi dla MŚP, 1.3.6 Nowoczesne usługi instytucji otoczenia biznesu, 1.4.2 Pakietowanie produktów i usług, 1.4.3 Technologie informacyjno-komunikacyjne w działalności MŚP, 1.4.4 Internacjonalizacja MŚP, 1.5.1 Wdrożenie wyników prac B+R, 1.5.2 Odtwarzanie gospodarczego dziedzictwa regionu, 3.1 Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych, 3.2 E-zdrowie, 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, 4.2 Efektywność energetyczna i wykorzystanie OZE w MŚP, 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych, 4.3.2 Efektywność energetyczna w budynkach mieszkalnych, 4.4.1 Ekomobilny MOF (ZIT Olsztyna), 4.4.4 Infrastruktura transportu publicznego (Niskoemisyjny transport miejski), 4.5 Wysokosprawne wytwarzanie energii, 5.1 Gospodarka odpadowa, 5.2 Gospodarka wodno-ściekowa , 5.3 Ochrona różnorodności biologicznej, 5.4.1 Bezpieczeństwo Warmii i Mazur , 6.1.1 Dziedzictwo kulturowe, 6.1.2 Instytucje kultury, 6.1.3 Instytucje kultury – ZIT bis Ełk, 6.2.1 Infrastruktura uzdrowiskowa, 6.2.3 Efektywne wykorzystanie zasobów, 7.2.1 Mobilny MOF – ZIT Olsztyna, 7.2.2 Infrastruktura drogowa w miejskim obszarze funkcjonalnym Elbląga – ZIT bis, 7.2.3 Infrastruktura drogowa w miejskim obszarze funkcjonalnym Ełku – ZIT bis, 8.1 Rewitalizacja obszarów miejskich, 8.2 Rewitalizacja miejskiego obszaru funkcjonalnego Elbląga – ZIT bis, 8.3 Rewitalizacja miejskiego obszaru funkcjonalnego Ełku – ZIT bis, 9.2 Infrastruktura socjalna, 9.3.1 Infrastruktura kształcenia zawodowego, 9.3.2 Infrastruktura dydaktyczna szkół wyższych, 9.3.3 Instytucje popularyzujące naukę i innowacje, 9.3.4 Infrastruktura edukacji ogólnokształcącej, 9.3.5 Infrastruktura edukacji przedszkolnej

 

Odp. 1: Każdy Beneficjent (za wyjątkiem Beneficjentów realizujących projekty, w których dokonano cesji wierzytelności z umowy o dofinansowanie projektu).

Odp. 2:

a) ustanowić zabezpieczenie prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu, które wymaga akceptacji instytucji (jeśli dotyczy).

b) złożyć za pomocą SL2014 poprawny wniosek o zaliczkę wraz z nieopłaconymi dokumentami.

Odp. 3:

  1. Dla Beneficjentów nie będących jst dofinansowanie w formie zaliczki może być przekazane maksymalnie do wysokości 95% kwoty dofinansowania projektu w jednej lub kilku transzach, pozostałe 5% będzie przekazane w formie refundacji na podstawie wniosku o płatność końcową.
  2. Dla Beneficjentów będących jst dofinansowanie w formie zaliczki może być przekazane do wysokości 100% kwoty dofinansowania projektu w jednej lub kilku transzach.

Odp. 4: Kopie nieopłaconych faktur/rachunków lub innych dokumentów o równoważnej mocy dowodowej, z których wynika obowiązek zapłacenia zaliczki wykonawcy.

Odp. 5: Zaliczkę można otrzymać na dofinansowanie wydatków kwalifikowalnych wynikających z nieopłaconych dokumentów.

Odp. 6: % dofinansowania z umowy * kwota wydatków kwalifikowalnych z nieopłaconych dokumentów.

Odp.7: Średni kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o zaliczkę.

Odp.8: Zaliczka przekazywana jest przelewem na rachunek bankowy projektu w ciągu 21 dni od dnia złożenia poprawnego wniosku o płatność zaliczkową.

Odp. 9:

a) brak zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy,

b) niepoprawny wniosek o płatność,

c) złożenie wniosku o zaliczkę niegodnie z Harmonogramem płatności,

d) brak dostępności środków na rachunku bankowym BGK oraz rachunku bankowym IZ.

Odp. 10: Zaliczkę Beneficjent zobligowany jest rozliczyć w 100% w terminie 30 dni od jej otrzymania poprzez złożenie wniosku o płatność rozliczającego zaliczkę i/lub zwrot niewydatkowanej kwoty zaliczki. W przypadku, gdy ww. termin kończy się w dniu wolnym od pracy instytucji, z którą została podpisana umowa o dofinansowanie projektu, zaliczkę należy rozliczyć do następnego dnia roboczego.

Odp. 11: Nie. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu spójności na lata 2014–2020 „Za kwalifikowalne mogą być uznane zaliczki wypłacone na rzecz wykonawcy, jeżeli zostały wypłacone zgodnie z postanowieniami umowy zawartej pomiędzy Beneficjentem a Wykonawcą, przy czym, jeśli umowa została zawarta na podstawie Pzp, zastosowanie ma art. 151a tej ustawy”.

Odp. 12: Projekty, w dofinansowaniu których znajduje się współfinansowanie krajowe z budżetu państwa (§2 ust. 6 pkt 2 umowy o dofinansowanie projektu). W uzasadnionych przypadkach, na wniosek Beneficjenta istnieje możliwość złożenia wniosku o zaliczkę w ww. terminie.

Odp. 13:

  1. W przypadku niezłożenia wniosku o płatność na kwotę od środków pozostałych do rozliczenia, przekazanych w ramach zaliczki, nalicza się odsetki jak dla zaległości podatkowych, liczone od dnia przekazania środków do dnia złożenia wniosku o płatność/zwrotu zaliczki. Zasady odzyskiwania odsetek określa art. 189 ustawy o finansach publicznych.
  2. W przypadku niezłożenia wniosku o płatność w terminie 14 dni od dnia upływu 30 dni od otrzymania płatności zaliczkowej, od środków przekazanych w ramach zaliczki nalicza się odsetki jak dla zaległości podatkowych, liczone od dnia przekazania środków do dnia złożenia wniosku o płatność/zwrotu zaliczki. Zasady odzyskiwania odsetek określa art. 189 ustawy o finansach publicznych.

Odp. 14: Beneficjent zobowiązany jest do zwrotu odsetek bankowych powstałych na skutek przechowywania zaliczki na rachunku bankowym Projektu/rachunku bankowym Partnera/ów, najpóźniej w dniu złożenia wniosku o płatność końcową (nie dotyczy jst).

Portal współfinasowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013

przewodnik rpo
facebook
YouTube
kanał RSS
Jeśli szukasz informacji o RPO WiM na lata 2007-2013, to przejdź do poprzedniej wersji serwisu.