Fundusze Europejskiej
logo regionalnego programu operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego
warmia mazury logo
logo unii europejskiej

Szukaj

FAQ

Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię zagadnienie:

Temat:

Działanie/Poddziałanie:

Dostępnych 229 pytań i odpowiedzi
dla Poddziałania 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Czy budynek, w którym planujemy utworzenie Klubu Seniora lub Dziennego Domu Seniora musi znajdować się na obszarze objętym rewitalizacją?

Dotyczy konkursu RPWM.11.02.03-IZ.00-28-001/19

Temat: komplementarność, rewitalizacja, trwałość projektu

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej informuje, że konkurs RPWM.11.02.03-IZ.00-28-001/19 jest konkursem otwartym rewitalizacyjnym. W ramach konkursu składane projekty społeczne powinny być projektami komplementarnymi do projektów infrastrukturalnych dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu (str. 25) projekty powinny być przede wszystkim realizowane na obszarze rewitalizacji, wskazanym w programie rewitalizacji. W związku z powyższym budynek, w którym planowane jest utworzenie Klubu Seniora lub Dziennego Klub Seniora, powinien być zlokalizowany na obszarze rewitalizacji miasta. Miejscem realizacji wszystkich form wsparcia w ramach projektu, co do zasady, powinien być obszar wskazany w programie rewitalizacji. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację działań projektowych zlokalizowanych poza obszarem rewitalizacji, jeśli służy on (bezpośrednio przyczynia się do) realizacji celów wynikających z programu rewitalizacji. Takie przypadki wymagają uzasadnienia i wskazania siły powiązań zaplanowanych działań oraz efektywności oddziaływania projektu rewitalizacyjnego.

Proszę o wyjaśnienie zapisu zamieszczonego w Regulaminie konkursu:

"Projekt rewitalizacyjny (społeczny) powinien posiadać następujące cechy:

1. Projekt rewitalizacyjny (społeczny) powinien wynikać z programu rewitalizacji;

2. Projekt rewitalizacyjny (społeczny) powinien obejmować wyłącznie osoby z obszaru rewitalizacji (wskazanego w programie rewitalizacji);

3. Projekt rewitalizacyjny (społeczny) powinien pozostawać w ścisłym powiązaniu z projektem finansowanych z EFRR w ramach Osi Priorytetowej 8 Obszary wymagające rewitalizacji;

4. Okres realizacji projektu rewitalizacyjnego (społecznego) powinien być powiązany z komplementarnym projektem infrastrukturalnym (patrz podrozdział 3.4 Regulaminu);

5. Projekt powinien być wskazany w oświadczeniu Wnioskodawcy o złożeniu/realizacji projektu współfinansowanego z EFS w ramach RPO WiM 2014-2020, jako projekt wynikający z programu rewitalizacji i komplementarny do projektu infrastrukturalnego realizowanego ze środków EFRR."

Co w przypadku jeżeli projekt nie jest komplementarny z projektem miękkim składanym w ramach naboru nr RPWM.11.02.03-IZ.00-28-001/19? Czy taki projekt zostanie pozytywnie oceniony?

Temat: komplementarność, rewitalizacja

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej informuje, że konkurs RPWM.11.02.03-IZ.00-28-001/19 jest konkursem o charakterze rewitalizacyjnym. Wnioski o dofinansowanie projektów składane w konkursie stanowić muszą przedsięwzięcia rewitalizacyjne wynikające z lokalnych programów rewitalizacji miast. Konkurs uwzględnia również przedsięwzięcia uzgodnione i zawarte w Programie rewitalizacji sieci miast CITTASLOW. W związku z powyższym w ogłaszanym konkursie została wydzielona oddzielna alokacja na „projekty rewitalizacyjne”, które wynikają z Ponadlokalnych Programów Rewitalizacji Sieci Miast Cittaslow. Środki te co do zasady zostały dedykowane gminom, które skupione są w sieci miast Cittaslow.

 

1. Projekt rewitalizacyjny społeczny powinien wynikać z programu rewitalizacji. Projekt miękki powinien stanowić odpowiedź na potrzeby wskazane w programie rewitalizacji. Działania muszą wynikać z lokalnych programów rewitalizacji miast (niezależnie czy będą związane z konkretną rewitalizowaną infrastrukturą czy też ogólnie z rewitalizowanym terenem).

 

2. Zgodnie z Regulaminem konkursu nr RPWM.11.02.03-IZ.00-28-001/19, grupę docelową stanowią osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym mieszkające poza Miejskim Obszarem Funkcjonalnym Olsztyna oraz mieszkające poza Miejskim Obszarem Funkcjonalnym Ełku, a także otoczenie tych osób. Osoby będące otoczeniem uczestników projektu muszą również spełniać wymogi dotyczące miejsca zamieszkania. Osoby wchodzące w skład grupy docelowej oraz ich otoczenie powinny zamieszkiwać wyłącznie obszar rewitalizacji danego miasta.

 

3. Projekt „miękki” powinien pozostawać w ścisłym powiązaniu z projektem finansowanych z EFRR w ramach Osi Priorytetowej 8 Obszary wymagające rewitalizacji. Projekt infrastrukturalny związany z rewitalizacją obszarów wskazanych w lokalnych programach rewitalizacji miast powinien być wsparty działaniami społecznymi skierowanymi do mieszkańców obszaru rewitalizowanego. Wnioskodawca aplikujący o przyznanie środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach perspektywy finansowej 2014-2020 na rewitalizację obszarów wskazanych w lokalnych programach rewitalizacji miast zobligowany jest do podjęcia działań społecznych skierowanych do mieszkańców terenów rewitalizowanych.

 

4. Okres realizacji projektu rewitalizacyjnego (społecznego) powinien być powiązany z komplementarnym projektem infrastrukturalnym (patrz podrozdział 3.4 Regulaminu);

Zgodnie z Regulaminem konkursu nr RPWM.11.02.03-IZ.00-28-001/19 planując okres realizacji projektu rewitalizacyjnego „miękkiego” należy mieć na uwadze:

  • w przypadku przedsięwzięć dofinansowanych ze środków EFRR w ramach Osi 8 RPO WiM 2014–2020, w których zakłada się stworzenie bazy dla projektów „miękkich” – w takim przypadku projekt społeczny finansowany z EFS powinien rozpocząć się przed ostatecznym zakończeniem lub po zakończeniu projektu finansowanego z EFRR, tak aby umożliwić jego realizację z wykorzystaniem powstałej infrastruktury;
  • realizacja projektu finansowanego z EFS powinna rozpocząć się najpóźniej w terminie do 1 roku od zakończenia rzeczowej realizacji projektu infrastrukturalnego, określonego w umowie o dofinansowanie projektu, ponadto projekt finansowany z EFS nie powinien zakończyć się wcześniej niż projekt infrastrukturalny;
  • projekt społeczny finansowany z EFS może być również realizowany np.: równolegle z projektem EFRR, o ile oba projekty uzupełniają się i tworzą spójną całość, gwarantującą rozpoczęcie procesu rewitalizacji wyznaczonego obszaru.

W konkursie nie określono minimalnego ani maksymalnego okresu realizacji projektu. Oznacza to, że można dowolnie określić horyzont czasowy realizacji projektu, pamiętając oczywiście o racjonalności zaplanowanych zadań w harmonogramie realizacji projektu (np.: względem projektu z EFRR).

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej zaleca, aby we wniosku o dofinansowanie projektu, wskazać uzasadnienie do przedstawionego okresu realizacji projektu, w sytuacji kiedy okres realizacji projektu „miękkiego” będzie bardzo odległy od planowanego terminu rozstrzygnięcia konkursu. IOK dopuszcza aplikowanie o środki finansowe z EFS w przypadku niezakończenia jeszcze działań projektowych infrastrukturalnych współfinansowanych ze środków EFRR w ramach Osi 8 RPO WiM 2014–2020.  

 

5. Wnioskodawca ubiegający się o przyznanie dofinansowania ze środków RPO WiM 2014-2020 w ramach konkursu RPWM.11.02.03-IZ.00-28-001/19 zgodnie z zapisami regulaminu konkursu powinien złożyć wyciąg z programu rewitalizacji, tj.:

•          kopie aktualnej uchwały przyjmującej program rewitalizacji oraz

•          kopie listy planowanych, podstawowych projektów i przedsięwzięć rewitalizacyjnych wraz z ich opisami lub Oświadczenie Gminy o zgodności projektu z programem rewitalizacji (załącznik nr 13 do Regulaminu – w przypadku projektów określonych w programie rewitalizacji jako „pozostałe rodzaje przedsięwzięć rewitalizacyjnych”.

W ww. oświadczeniu Gmina, która uchwala program potwierdza, że złożony projekt wynika z jego postanowień.

W ramach konkursu rewitalizacyjnego RPWM.11.02.03-IZ.00-28-001/19 składane projekty społeczne „miękkie” powinny wynikać z lokalnych programów rewitalizacji miast, w tym także programów rewitalizacji miast skupionych w sieci miast Cittaslow. Projekty społeczne współfinansowane ze środków EFS powinny być komplementarne do projektów rewitalizacyjnych infrastrukturalnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. 

Ocena komplementarności złożonego w ramach konkursu projektu nastąpi na etapie oceny merytorycznej konkursu.

Czy w planowanym na luty konkursie rewitalizacyjnym z 11.2.3 RPO będzie przewidziany obowiązek partnerstwa z gminą, na terenie której realizowany jest proces rewitalizacyjny?

Moje pytanie sprowadza się do ustalenia, czy gmina taka musi być beneficjentem lub partnerem, czy też może być tylko związana z projektem nieformalnie, jako np. podmiot współpracujący z liderem, którym jest np. organizacja pozarządowa?

Temat: konkurs rewitalizacyjny, partnerstwo, sieć miast Cittaslow

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

W zaplanowanym na luty konkursie z Poddziałania 11.2.3 RPO nie będzie ogólnego obowiązku partnerstwa, tylko wymóg realizacji projektu z co najmniej jednym podmiotem lokalnym (zgodnie z katalogiem Beneficjentów określonym w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowej) działającym na obszarze realizacji projektu. Zakres tej współpracy będzie musiał zostać wskazany we wniosku o dofinansowanie projektu.

Nie mniej jednak w przypadku projektów miękkich, które stanowią odpowiedź na potrzeby wskazane w programie rewitalizacji – wynikają z tego programu (niezależnie czy będą związane z konkretną infrastrukturą czy też nie), powinny być one zbieżne z zaplanowanymi w tym programie przedsięwzięciami i ich założeniami (w tym z podmiotami określonymi jako realizatorzy projektu). W związku z powyższym należy wskazać, że kształt „projektu rewitalizacyjnego” będzie w głównej mierze zależny od zapisów danego programu rewitalizacji. Przy czym to w jakim stopniu faktycznie złożony „projekt rewitalizacyjny” powinien być zbieżny z postanowieniami programu rewitalizacji uzależnione jest od różnych przesłanek. Podsumowując, jeżeli w programie rewitalizacji wskazano, że dany projekt (przedsięwzięcie) zakłada udział gminy, np. jako Beneficjenta lub Partnera, to wymóg ten powinien być co do zasady zachowany.

Dodatkowo należy podkreślić, że w ogłaszanym konkursie została wydzielona oddzielna alokacja na „projekty rewitalizacyjne”, które wynikają z Ponadlokalnych Programów Rewitalizacji Sieci Miast Cittaslow. Środki te zostały dedykowane dla gmin, które należą do sieci miast Cittaslow. Co do zasady w takim przypadku to gmina będzie Wnioskodawcą, chyba że w programie rewitalizacji wskazano inaczej lub inaczej wynika z odrębnych porozumień.

Czy w konkursie RPWM.11.02.03-IZ.00-28-001/18 partnerem (nie wnioskodawcą) może być spółka z .o.o.?

Temat: partner, partnerzy, partnerstwo

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Partnerem w tym konkursie może być każdy podmiot, który wpisuje się w katalog podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie.

Zgodnie z Podrozdziałem 3.3 Regulaminu konkursu podmiotami mogącymi ubiegać się o dofinansowanie są:

  • jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia;
  • jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego;
  • jednostki organizacyjne pomocy społecznej (w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej);
  • jednostki zatrudnienia socjalnego realizujące zadania wynikające z przepisów o zatrudnieniu socjalnym;
  • jednostki wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej (w rozumieniu przepisów o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej);
  • organizacje pozarządowe działające na podstawie zapisów statutowych w sferze pomocy i integracji społecznej oraz inne podmioty prowadzące na podstawie zapisów statutowych działalność w sferze pomocy i integracji społecznej;
  • podmioty ekonomii społecznej.

Przy czym zapis „na podstawie zapisów statutowych działalność w sferze pomocy i integracji społecznej” w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będzie oznaczał umowę ustanawiającą taką spółkę.

Niemniej jednak, należy zaznaczyć, że kwestia poruszona w zapytaniu stanowi przedmiot oceny merytorycznej, w związku z czym odpowiedź przedstawiona powyżej ma jedynie charakter informacyjny. Właściwa ocena projektu będzie możliwa dopiero po zapoznaniu się przez oceniających z treścią całego projektu.

Czy gmina poszukująca partnera powinna zakończyć procedurę wyboru partnera przed złożeniem wniosku o dofinansowanie?

Temat: partner, partnerzy, partnerstwo

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Zgodnie z art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (ustawa wdrożeniowa) wybór partnerów jest dokonywany przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu. Tak więc, gmina poszukująca partnera powinna zakończyć ten proces przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu.

Podkreślić przy tym należy, że sposób wyboru partnera opisany w art. 33 ust. 2 ustawy wdrożeniowej ma zastosowanie wyłącznie w stosunku do podmiotów, które nie są wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Tak więc, tryb ten nie będzie miał zastosowania do projektów partnerskich realizowanych np. przez dwie gminy.

Dodatkowo należy również pamiętać, że zgodnie z art. 33 ust. 4a ustawy wdrożeniowej, gmina, która nie jest inicjatorem projektu partnerskiego, po przystąpieniu do takiego projektu jest zobowiązana do podania do publicznej wiadomości w BIP informacji o rozpoczęciu realizacji projektu partnerskiego wraz z uzasadnieniem przyczyn przystąpienia do jego realizacji oraz wskazaniem partnera wiodącego w tym projekcie.

Proszę o wyjaśnienienie, czy w projekcie należy realizować wskaźnik „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy, uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, zdobywających kwalifikacje, pracujących (łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek) po opuszczeniu programu" na poziomie min. 15% (zgodnie z zapisami regulaminu konkursu na stronie 36, tj. „rezultat bezpośredni nr 2, który należy zawsze wykazać na poziomie minimum 15%”)?

Definicja wskaźnika mówi, iż wskaźnik podlega monitorowaniu, jeżeli projekt zakłada działania z zakresu aktywizacji zawodowej kierowane do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Czy w przypadku, jeżeli w projekcie zaplanowano wsparcie dla seniorów, tj. osób nieaktywnych zawodowo?

Temat: wskaźniki

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Nie, podany w zapytaniu wskaźnik ma charakter wyłącznie informacyjny, jako że w tym konkursie nie przewidziano możliwości realizacji wsparcia o charakterze zawodowym.

Chcemy objąć wsparciem ludzi starszych (seniorów). Czy można przyjąć, że senior to osoba w wieku 60+?

Temat: grupa docelowa

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym


Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych – osoba starsza jest to osoba, która ukończyła 60. rok życia. Przy czym należy zwrócić szczególną uwagę, że nie każdy senior (osoba starsza) będzie zagrożony ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Aby osoba starsza mogła być uczestnikiem projektu musi spełniać przynajmniej jedną z przesłanek zawartych w Rozdziale 3 Słownik pojęć pkt 15 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014–2020.

Czy w ramach kosztów pośrednich projektu realizowanego przez OPS możliwe jest przyznawanie osobom zarządzającym projektem (koordynator, księgowa) nagród zamiast dodatków specjalnych? Chodzi o przypadek, kiedy są to osoby zatrudnione w OPS na umowę o pracę. Np. nagroda za wykonywanie zadań związanych z realizacją projektu np. co drugi miesiąc albo raz na kwartał.

Temat: koszty pośrednie, personel projektu

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Zgodnie z Podrozdziałem 7.5 Koszty pośrednie pkt 9 oraz Podrozdziałem 8.4 Koszty pośrednie w projektach finansowanych z EFS pkt 9 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków do personelu projektu zaangażowanego w ramach kosztów pośrednich nie ma zastosowania Podrozdział 6.15, za wyjątkiem pkt 7. W związku z tym, w przypadku personelu zarządzającego projektem taka nagroda będzie stanowiła wydatek kwalifikowalny.

Należy zwrócić szczególną uwagę, że sytuacja jest odmienna w przypadku personelu merytorycznego (koszty bezpośrednie). W takim przypadku ww. wytyczne przewidują jedynie dodatek z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych.

Jak zostanie oceniony nasz potencjał, jeśli Instrukcja (s. 36) mówi:

„Elementem oceny potencjału finansowego jest analiza planowanych rocznych wydatków w projekcie (zgodnie z Budżetem projektu). Polega ona na porównaniu rocznego poziomu wydatków z rocznymi obrotami wnioskodawcy albo – w przypadku projektów partnerskich – z rocznymi łącznymi obrotami wnioskodawcy i partnerów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) za poprzedni zamknięty rok obrotowy. W przypadku, gdy projekt trwa dłużej niż rok kalendarzowy (12 miesięcy), należy wartość obrotów odnieść do roku realizacji projektu, w którym wartość planowanych wydatków jest najwyższa”.

Roczny obrót spółdzielni za ostatni zamknięty rok obrotowy to xxx,x tys. zł. Czy jeśli złożymy wnioski, w ramach których wartość planowanych wydatków wyniesie w roku 2019 kwotę przewyższającą nasz obrót, to zostaniemy odrzuceni?

Czy też po prostu w punkcie Karty oceny merytorycznej „5. Adekwatność potencjału Wnioskodawcy i Partnerów (o ile dotyczy) oraz sposobu zarządzania projektem” w podpunkcie a) opis potencjału finansowego dostaniemy 0 punktów (maks w tym podpunkcie to 2 punkty), ale możemy uratować całe kryterium dzięki kolejnym 4 podpunktom?

Temat: potencjał finansowy

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu ocena potencjału finansowego Wnioskodawcy oraz partnera/-ów (jeżeli dotyczy) dokonywana jest całościowo na podstawie informacji dotyczącej możliwości zapewnienia przez nich płynnej obsługi finansowej projektu oraz ich rocznego obrotu.

Zacytowany przez Wnioskodawcę fragment tekstu odnosi się do projektów, które zostały złożone na dany nabór i podlegają ocenie. Tak więc, w przypadku, w którym Wnioskodawca złożył więcej niż jeden projekt, ocena potencjału finansowego jest przeprowadzana na podstawie zsumowanych wydatków ponoszonych w poszczególnych projektach (tzw. projekty sumaryczne). Niemniej jednak, nawet w sytuacji, w której roczny obrót Wnioskodawcy nie będzie przekraczał zsumowaną wartość wydatków z poszczególnych projektów w roku, w którym są one najwyższe, nie będzie to stanowiło podstawy do odrzucenia projektu. W takiej sytuacji Wnioskodawca zostanie poproszony na etapie ewentualnych negocjacji o poświadczenie, że będzie w stanie zapewnić płynną obsługę finansową projektu.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w przypadku podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej i jednocześnie niebędących jednostkami sektora finansów publicznych, jako obroty należy rozumieć wartość przychodów (w tym przychodów osiągniętych z tytułu otrzymanego dofinansowania na realizację projektów).

 

Czy w ramach projektu można przeszkolić własnych pracowników – trenerów/pedagogów np. z zakresu TSR i potem po przeszkoleniu oni prowadziliby zajęcia z członkami rodzin?

Temat: formy wsparcia, personel projektu, szkolenia

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Nie, Regulamin konkursu nie przewiduje możliwości szkoleń zawodowych w ogóle, a w szczególności pracowników projektu. Pracownicy, których Wnioskodawca planuje zaangażować do realizacji projektu, powinni już w momencie składania wniosku o dofinansowanie projektu posiadać określone kompetencje umożliwiające efektywne wsparcie uczestników projektu.

Portal współfinasowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013

przewodnik rpo
facebook
YouTube
kanał RSS
Jeśli szukasz informacji o RPO WiM na lata 2007-2013, to przejdź do poprzedniej wersji serwisu.