Fundusze Europejskiej
logo regionalnego programu operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego
warmia mazury logo
logo unii europejskiej

Szukaj

FAQ

Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię zagadnienie:

Temat:

Działanie/Poddziałanie:

Dostępnych 31 pytań i odpowiedzi
dla Poddziałania 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

Czy musi istnieć zależność: Zgodnie z limitem nr 7 określonym dla Działania 2.1, interwencja EFS zostanie skierowana do ośrodków wychowania przedszkolnego funkcjonujących na terenie gminy, w której przynajmniej jedna szkoła podstawowa osiąga średni wynik sprawdzianu klas VI (cześć pierwsza i/lub druga) poniżej średniej wojewódzkiej?

Temat: sprawdzian klas VI

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

Tak, w przypadku realizacji typu projektu nr 3 (Wspieranie kompetencji kluczowych dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności), który jest możliwy do realizacji w ramach konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17 konieczne jest spełnienie limitu: „Interwencja EFS zostanie skierowana do ośrodków wychowania przedszkolnego, funkcjonujących na terenie gminy, w której przynajmniej jedna szkoła podstawowa osiąga średni wynik sprawdzianu klas VI (część pierwsza i/lub druga) poniżej średniej wojewódzkiej”. W Regulaminie konkursu na str. 15 omyłkowo przy nazwie tego limitu został wskazany numer 7. Numer 7 limitu wynika ze Szczegółowego opisu osi priorytetowej Kadry dla gospodarki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. W Regulaminie konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17 przy opisie kryterium merytorycznego zerojedynkowego nr 1 (str. 71) limit ten ma numer porządkowy 2, co wynika z faktu, iż przedmiotowy Regulamin nie dotyczy wszystkich typów projektów możliwych do realizacji w ramach Działania 2.1, a tylko typu projektu nr 3.
Zgodnie z Regulaminem konkursu ww. limit zostanie uznany za spełniony jeżeli w szkole, w których średnia ze sprawdzaniu klas VI (część pierwsza i/lub druga) jest na poziomie niższym niż średnia województwa z części pierwszej i/lub drugiej tego sprawdzianu. Jako średnia wojewódzka należy rozumieć średnią z ostatniego sprawdzianu klas VI, którego wyniki zostały opublikowane na stronie OKE Łomża do dnia opublikowania ogłoszenia o naborze.  Pod uwagę należy brać wyniki egzaminu klas VI za rok 2016.
Weryfikacja będzie przeprowadzona na podstawie pkt. 4.8 wniosku o dofinansowanie projektu, gdzie Wnioskodawca zobowiązany jest odznaczyć check-box „TAK” w pkt. 4.8.2 wniosku, co będzie jednoznaczne ze złożeniem oświadczenia o ww. treści. IOK nie wymaga złożenia dodatkowego oświadczenia w polu Uzasadnienie dla przedmiotowego limitu i ograniczenia

Jak należy rozumieć zapis na stronie 37 regulaminu, w którym mowa o cross-financingu, czyli de facto remoncie (tj. malowaniu, tapetowaniu, doposażeniu pomieszczeń przedszkolnych etc.) Nie do końca zrozumiała jest zależność cross-financingu z zadaniem 1 i 2 poniżej. To samo tyczy się środków trwałych (tzn. że w ramach wniosku o dofinansowanie można zakupić ŚT, które będą związane z kształtowaniem i rozwijaniem u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych, czyli przykładowo laptopy, krzesła, szafki, pod warunkiem że ich zakup ma bezpośredni związek z utworzeniem zajęć dodatkowych).

 

Typ projektu

Limit cross-financingu

Limit środków trwałych

+ cross-financingu

3

do 8,5 % wartości projektu

do 10% wartości projektu

 

Wspieranie kompetencji kluczowych dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności realizowany przez następujące działania:

  1. Kształtowanie i rozwijanie u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych 
  2. Doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli w zakresie stosowania metod i form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych

Temat: cross-financing

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

W ramach typu projektu nr 3 (Wspieranie kompetencji kluczowych dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności), który jest możliwy do realizacji w ramach konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17, możliwe jest ponoszenie wydatków w ramach cross-financingu w wysokości do 8,5% wartości projektu oraz wydatków na środki trwałe w wysokości do 10% wartości projektu (wliczając w to cross-financing). Wydatki w ramach cross-financingu muszą być powiązane wprost z głównymi zadaniami realizowanymi w ramach projektu, a bez tych wydatków realizacja projektu nie byłaby możliwa, w szczególności w związku z zapewnieniem realizacji zasady równości szans, a zwłaszcza potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wydatki na środki trwałe również muszą być niezbędne do realizacji konkretnego zadania/zadań.
Uwzględniając powyższe, w ramach typu projektu nr 3 mogą być ponoszone wydatki na cross-financing np. adaptacja pomieszczenia/ części pomieszczenia do prowadzenia wsparcia pozwalającego rozwijać kompetencje, postawy dzieci wskazane w nazwie typu projektu; wykonanie podjazdu do budynku w przypadku jeśli z przeprowadzonej diagnozy wynika, że w projekcie będą uczestniczyć dzieci z niepełnosprawnością ruchową albo rodzice z niepełnosprawnością ruchową. Natomiast w przypadku środków trwałych do ww. limitu 10% (wliczając cross-financing) wliczają się tylko te wydatki, których wartość jednostkowa netto jest równa lub wyższa niż 3 500,00 zł, np. szafy na zabawki i pomoce do zajęć rozwijających kompetencje, postawy wskazane w nazwie typu projektu, tablica interaktywna. Środki trwałe niezbędne do realizacji projektu, których wartość jednostkowa netto jest niższa niż 3 500,00 zł, np. laptop dla nauczyciela, krzesła, szafki nie będą wliczały się do ww. limitu 10%, a więc w Szczegółowym budżecie projektu przy tych wydatkach nie należy wybierać odpowiedzi „TAK” w kolumnie „Środki trwałe”.

Czy Wnioskodawca może zrezygnować z zajęć plastycznych, muzycznych i z języka angielskiego (nie ponosić nakładów na ich realizację) jeżeli nie realizuje zajęć o tej tematyce w ramach projektu?

 

Temat: rezygnacja z zajęć w projekcie

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

Wnioskodawca może zrezygnować z zajęć plastycznych, muzycznych oraz z zajęć z języka angielskiego realizowanych w ramach środków własnych pod warunkiem, że nakłady środków na realizację innych zajęć dodatkowych w ramach podstawowej działalności nie ulegną zmniejszeniu w stosunku do skali (nakładów) prowadzonych przez OWP w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu.

Wyjaśniając powyższy zapis, chodzi tutaj o taką sytuację, że Wnioskodawca w ogóle rezygnuje z prowadzenia zajęć w ramach podstawowej działalności na korzyść realizacji zajęć finansowanych ze środków EFS. Limit ten mówi o tym aby nie zastępować własnych środków Wnioskodawcy środkami unijnymi.

Czy Wnioskodawca może przeznaczyć cały nakład finansowy (30.000 zł) tylko na realizację zajęć z języka angielskiego, rezygnując z zajęć plastycznych i muzycznych?

Temat: rezygnacja z niektórych zajęć w projekcie

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

Wnioskodawca może przeznaczyć cały nakład finansowy na realizację tylko i wyłącznie jednych zajęć np. język angielski, pod warunkiem, że zajęcia muzyczne oraz plastyczne nie będą kontynuowane w ramach projektu.

Jak należy postąpić w przypadku, gdy wzrosła stawka godzinowa za realizację zajęć? Czy można wówczas zmniejszyć liczbę godzin zajęć dodatkowych przy zachowaniu takich samych nakładów finansowych (30.000 zł)?

Temat: wzrost stawki godzinowej, zmniejszenie liczby zajęć w projekcie

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

Wnioskodawca może zmniejszyć wymiar realizowanych godzin, przy zachowaniu takich samych nakładów finansowych.

Proszę o wyjaśnienie zapisu regulaminu, stanowiącego że: „Zaplanowane wsparcie będzie gwarantowało, iż przedsięwzięcia finansowane ze środków EFS muszą stanowić uzupełnienie działań prowadzonych przez ośrodek wychowania przedszkolnego. Skala działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez OWP (nakłady środków na ich realizację) nie może ulec zmniejszeniu w stosunku do skali działań (nakładów) prowadzonych przez OWP w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu (średniomiesięcznie). Warunek ten nie dotyczy działań zrealizowanych w ramach PO KL oraz programów rządowych.”

W przedszkolu w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie odbywały się zajęcia muzyczne, plastyczne oraz z języka angielskiego (łączny nakład kosztów ponoszonych na zajęcia dodatkowe wynosił 30.000 zł).

Czy w okresie realizacji projektu Wnioskodawca ma obowiązek kontynuować realizację wszystkich zajęć dodatkowych (muzycznych, plastycznych, językowych) w takim samym wymiarze godzinowym?

Temat: kontynuacja zajęć w projekcie, wymiar godzinowy

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

Wnioskodawca nie ma obowiązku kontynuowania tych samych zajęć w takim samym wymiarze godzinowym w trakcie realizacji projektu. Ważnym aspektem jest to, że skala działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez OWP (nakłady środków na ich realizację) nie mogą ulec zmniejszeniu w stosunku do skali działań (nakładów) prowadzonych przez OWP w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu (średniomiesięcznie).

Dla Wnioskodawcy znaczy to tyle, że nakłady (wskazane w zapytaniu 30.000 zł) ponoszone na realizację zajęć dodatkowych, które do tej pory realizowane były w ramach podstawowej działalności nie mogą ulec zmniejszeniu, czyli Wnioskodawca musi w ramach swojej działalności wciąż ponosić nakłady na realizację zajęć dodatkowych. Dodatkowo ważne jest, że nie ma możliwości w ramach projektu realizować zajęć, z których Wnioskodawca wcześniej zrezygnował, zmniejszył zakres. Niedopuszczalne jest bowiem zastępowanie środków własnych Wnioskodawcy środkami projektowymi.

Dotyczy konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17

Dokumentacja określa, że o dofinansowanie mogą ubiegać się: „Wszystkie podmioty, które spełniają kryteria określone w Regulaminie konkursu, z wyłączeniem: osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej[1]- Osoby fizyczne prowadzące wyłącznie działalność oświatową nie mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach przedmiotowego konkursu. Jak należy rozumieć ten zapis? Czy to znaczy, że osoby fizyczne prowadzące działalność jedynie w zakresie sprawowania opieki przedszkolnej, prowadzące tylko i wyłącznie przedszkole niepubliczne, nie mogą ubiegać się o dofinansowanie w przedmiotowym konkursie?

Temat: oświata

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych, który określa podmioty mogące ubiegać się o dofinansowanie w ramach przedmiotowego konkursu, osoby fizyczne prowadzące wyłączenie działalność w zakresie sprawowania opieki przedszkolnej (działalność oświatowa), bez prowadzenia działalności gospodarczej, nie mogą ubiegać się o dofinansowanie.

Dotyczy konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17

Regulamin konkursu wskazuje, że: „zakres wsparcia udzielanego na rzecz kształtowania i rozwijania u dzieci kompetencji kluczowych może objąć w szczególności: (…) b) realizację dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych służących wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia dla dzieci w wieku przedszkolnym mających trudności w spełnianiu wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej kształcenia przedszkolnego”. Czy tu jako zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze można rozumieć, np. logopedię czy też gimnastykę korekcyjną bądź inne zajęcia terapeutyczne służące wyrównaniu szans edukacyjnych dzieci??
Jeśli nie, jaki typ/rodzaj zajęć miał na myśli podmiot ogłaszający przedmiotowy konkurs?

Temat: oświata

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

Jedną z form wsparcia w ramach działania 3.1 jest realizacja dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych służących wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia dla dzieci w wieku przedszkolnym mających trudności w spełnianiu wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej kształcenia przedszkolnego. Oznacza to, że w ramach tego typu projektu mogą być realizowane zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze wspierające kompetencje kluczowe dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych, kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności (w przypadku stwierdzenia dysproporcji edukacyjnych w ww. obszarach). Wskazane przez Panią przykłady zajęć np. logopedia czy gimnastyka korekcyjna nie mogą być realizowane jako zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze w przedmiotowym konkursie, ponieważ nie wpisują się w kształtowanie którejkolwiek z kompetencji kluczowych wskazanych w nazwie 3 typu projektu. Jako zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze w przedmiotowym konkursie mogą być realizowane takie zajęcia, które będą kształtowały którąś z następujących kompetencji kluczowych dzieci: porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje społeczne, inicjatywność, przedsiębiorczość, kreatywność.

Dotyczy konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17

Czy w ramach projektu można zaplanować realizację np. interaktywnego języka angielskiego, jeśli jest on w tej chwili realizowany (zakończy się przed ewentualnym rozpoczęciem przedmiotowego projektu, o ile otrzyma dofinansowanie), ale w ramach innego projektu EFS RPO WiM? Tożsame zajęcia nie były realizowane w placówce wcześniej i finansowane z jej nakładów, odbywają się jedynie w ramach projektu EFS. Chcielibyśmy móc kontynuować zajęcia, planując je w kolejnym projekcie, czy jest taka możliwość? Dokumentacja konkursowa wskazuje, iż: „skala działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez OWP (nakłady środków na ich realizację) nie może ulec zmniejszeniu w stosunku do skali działań (nakładów) prowadzonych przez OWP w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu (średniomiesięcznie). Warunek ten nie dotyczy działań zrealizowanych w ramach PO KL oraz programów rządowych (zgodnie z limitem nr 6 określonym dla Działania 2.1)”. Natomiast nie wspomina się tu o działaniach zrealizowanych w ramach EFS RPO WiM.

Temat: oświata

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

W ramach nowego projektu mogą Państwo kontynuować zajęcia w takim samym wymiarze, co w projekcie już realizowanym. Tym samym możliwa jest realizacja interaktywnego języka angielskiego w nowym projekcie, pomimo jego zakończenia w ramach projektu współfinansowanego z EFS RPO WiM 2014–2020.

Czy koszty utrzymania pomieszczeń tj. prąd, woda, ogrzewanie mogą być kosztami bezpośrednimi ?

Temat: koszty bezpośrednie

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

W projektach  realizowanych w typie 1 (działanie 1.1.) oraz w typie 2 (działanie 2.1) możliwe jest ponoszenie w ramach kosztów bezpośrednich wydatków związanych z zapewnieniem przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy działalności bieżącej nowoutworzonego miejsca wychowania przedszkolnego,( działanie 1.1) oraz wydatków związanych z zapewnieniem bieżącego funkcjonowania miejsc wychowania przedszkolnego (działanie 2.1). Zatem w wyżej wymienionych działaniach koszty utrzymania/eksploatacji pomieszczeń mogą być kosztami bezpośrednimi.

Portal współfinasowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013

przewodnik rpo
facebook
YouTube
kanał RSS
Jeśli szukasz informacji o RPO WiM na lata 2007-2013, to przejdź do poprzedniej wersji serwisu.