Fundusze Europejskiej
logo regionalnego programu operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego
warmia mazury logo
logo unii europejskiej

Szukaj

FAQ

Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię zagadnienie:

Temat:

Działanie/Poddziałanie:

Dostępnych 674 pytań i odpowiedzi ze wszystkich kategorii

Czy jeśli planujemy 3 inwestycje w 3 różnych lokalizacjach i nie mamy kompletnej dokumentacji technicznej, to czy na etapie oceny formalnej możemy zrezygnować z danej lokalizacji?

Temat: dokumentacja, dokumentacja techniczna

Poddziałanie: 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych

Informuję, iż na dzień złożenia wniosku, Wnioskodawca zobowiązany jest do przedłożenia kompletnej dokumentacji technicznej. W przypadku jej braku na etapie weryfikacji warunków formalnych będzie wzywany do przedłożenia uzupełnień w tym zakresie. Brak przedłożenia niezbędnej dokumentacji technicznej będzie skutkował pozostawieniem wniosku o dofinansowanie bez rozpatrzenia.

Należy zauważyć, iż dokumentacja techniczna jest niezbędna do oceny wniosku, gdyż to ona determinuje zakres rzeczowy projektu i przekłada się na realizację założonych wskaźników. Tym samym, jest podstawą do przedstawienia informacji o projekcie.

Ponadto należy zauważyć, iż IOK dopuszcza możliwość ubiegania się o dofinansowanie projektów w formule „zaprojektuj i wybuduj”, pod warunkiem, że na moment złożenia wniosku projekt taki posiada pełną dokumentację techniczną.

Ile egzemplarzy wniosku oraz załączników do niego składamy do Urzędu w wersji papierowej? W regulaminie konkursu par. 8  pkt. 3 mówi o jednym egzemplarzu w formie papierowej, natomiast strona 6 Instrukcji wypełniania wniosku mówi o dwóch egzemplarzach wniosku w wersji papierowej. Do którego zapisu należy się stosować?

Temat: wniosek o dofinansowanie, wniosek w wersji papierowej, wnioskowanie w projektach

Poddziałanie: 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych

Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć do IZ w jednym egzemplarzu.

Czy gmina poszukująca partnera powinna zakończyć procedurę wyboru partnera przed złożeniem wniosku o dofinansowanie?

Temat: partner, partnerzy, partnerstwo

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Zgodnie z art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (ustawa wdrożeniowa) wybór partnerów jest dokonywany przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu. Tak więc, gmina poszukująca partnera powinna zakończyć ten proces przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu.

Podkreślić przy tym należy, że sposób wyboru partnera opisany w art. 33 ust. 2 ustawy wdrożeniowej ma zastosowanie wyłącznie w stosunku do podmiotów, które nie są wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Tak więc, tryb ten nie będzie miał zastosowania do projektów partnerskich realizowanych np. przez dwie gminy.

Dodatkowo należy również pamiętać, że zgodnie z art. 33 ust. 4a ustawy wdrożeniowej, gmina, która nie jest inicjatorem projektu partnerskiego, po przystąpieniu do takiego projektu jest zobowiązana do podania do publicznej wiadomości w BIP informacji o rozpoczęciu realizacji projektu partnerskiego wraz z uzasadnieniem przyczyn przystąpienia do jego realizacji oraz wskazaniem partnera wiodącego w tym projekcie.

Proszę o wyjaśnienienie, czy w projekcie należy realizować wskaźnik „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy, uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, zdobywających kwalifikacje, pracujących (łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek) po opuszczeniu programu" na poziomie min. 15% (zgodnie z zapisami regulaminu konkursu na stronie 36, tj. „rezultat bezpośredni nr 2, który należy zawsze wykazać na poziomie minimum 15%”)?

Definicja wskaźnika mówi, iż wskaźnik podlega monitorowaniu, jeżeli projekt zakłada działania z zakresu aktywizacji zawodowej kierowane do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Czy w przypadku, jeżeli w projekcie zaplanowano wsparcie dla seniorów, tj. osób nieaktywnych zawodowo?

Temat: wskaźniki

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Nie, podany w zapytaniu wskaźnik ma charakter wyłącznie informacyjny, jako że w tym konkursie nie przewidziano możliwości realizacji wsparcia o charakterze zawodowym.

Chcemy objąć wsparciem ludzi starszych (seniorów). Czy można przyjąć, że senior to osoba w wieku 60+?

Temat: grupa docelowa

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym


Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych – osoba starsza jest to osoba, która ukończyła 60. rok życia. Przy czym należy zwrócić szczególną uwagę, że nie każdy senior (osoba starsza) będzie zagrożony ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Aby osoba starsza mogła być uczestnikiem projektu musi spełniać przynajmniej jedną z przesłanek zawartych w Rozdziale 3 Słownik pojęć pkt 15 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014–2020.

Czy w ramach kosztów pośrednich projektu realizowanego przez OPS możliwe jest przyznawanie osobom zarządzającym projektem (koordynator, księgowa) nagród zamiast dodatków specjalnych? Chodzi o przypadek, kiedy są to osoby zatrudnione w OPS na umowę o pracę. Np. nagroda za wykonywanie zadań związanych z realizacją projektu np. co drugi miesiąc albo raz na kwartał.

Temat: koszty pośrednie, personel projektu

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Zgodnie z Podrozdziałem 7.5 Koszty pośrednie pkt 9 oraz Podrozdziałem 8.4 Koszty pośrednie w projektach finansowanych z EFS pkt 9 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków do personelu projektu zaangażowanego w ramach kosztów pośrednich nie ma zastosowania Podrozdział 6.15, za wyjątkiem pkt 7. W związku z tym, w przypadku personelu zarządzającego projektem taka nagroda będzie stanowiła wydatek kwalifikowalny.

Należy zwrócić szczególną uwagę, że sytuacja jest odmienna w przypadku personelu merytorycznego (koszty bezpośrednie). W takim przypadku ww. wytyczne przewidują jedynie dodatek z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych.

Jak zostanie oceniony nasz potencjał, jeśli Instrukcja (s. 36) mówi:

„Elementem oceny potencjału finansowego jest analiza planowanych rocznych wydatków w projekcie (zgodnie z Budżetem projektu). Polega ona na porównaniu rocznego poziomu wydatków z rocznymi obrotami wnioskodawcy albo – w przypadku projektów partnerskich – z rocznymi łącznymi obrotami wnioskodawcy i partnerów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) za poprzedni zamknięty rok obrotowy. W przypadku, gdy projekt trwa dłużej niż rok kalendarzowy (12 miesięcy), należy wartość obrotów odnieść do roku realizacji projektu, w którym wartość planowanych wydatków jest najwyższa”.

Roczny obrót spółdzielni za ostatni zamknięty rok obrotowy to xxx,x tys. zł. Czy jeśli złożymy wnioski, w ramach których wartość planowanych wydatków wyniesie w roku 2019 kwotę przewyższającą nasz obrót, to zostaniemy odrzuceni?

Czy też po prostu w punkcie Karty oceny merytorycznej „5. Adekwatność potencjału Wnioskodawcy i Partnerów (o ile dotyczy) oraz sposobu zarządzania projektem” w podpunkcie a) opis potencjału finansowego dostaniemy 0 punktów (maks w tym podpunkcie to 2 punkty), ale możemy uratować całe kryterium dzięki kolejnym 4 podpunktom?

Temat: potencjał finansowy

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu ocena potencjału finansowego Wnioskodawcy oraz partnera/-ów (jeżeli dotyczy) dokonywana jest całościowo na podstawie informacji dotyczącej możliwości zapewnienia przez nich płynnej obsługi finansowej projektu oraz ich rocznego obrotu.

Zacytowany przez Wnioskodawcę fragment tekstu odnosi się do projektów, które zostały złożone na dany nabór i podlegają ocenie. Tak więc, w przypadku, w którym Wnioskodawca złożył więcej niż jeden projekt, ocena potencjału finansowego jest przeprowadzana na podstawie zsumowanych wydatków ponoszonych w poszczególnych projektach (tzw. projekty sumaryczne). Niemniej jednak, nawet w sytuacji, w której roczny obrót Wnioskodawcy nie będzie przekraczał zsumowaną wartość wydatków z poszczególnych projektów w roku, w którym są one najwyższe, nie będzie to stanowiło podstawy do odrzucenia projektu. W takiej sytuacji Wnioskodawca zostanie poproszony na etapie ewentualnych negocjacji o poświadczenie, że będzie w stanie zapewnić płynną obsługę finansową projektu.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w przypadku podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej i jednocześnie niebędących jednostkami sektora finansów publicznych, jako obroty należy rozumieć wartość przychodów (w tym przychodów osiągniętych z tytułu otrzymanego dofinansowania na realizację projektów).

 

Czy w ramach projektu można przeszkolić własnych pracowników – trenerów/pedagogów np. z zakresu TSR i potem po przeszkoleniu oni prowadziliby zajęcia z członkami rodzin?

Temat: formy wsparcia, personel projektu, szkolenia

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Nie, Regulamin konkursu nie przewiduje możliwości szkoleń zawodowych w ogóle, a w szczególności pracowników projektu. Pracownicy, których Wnioskodawca planuje zaangażować do realizacji projektu, powinni już w momencie składania wniosku o dofinansowanie projektu posiadać określone kompetencje umożliwiające efektywne wsparcie uczestników projektu.

Czy osoby lub rodziny, muszą spełniać co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, muszą również spełniać kryterium dochodowe określone w pomocy społecznej, aby otrzymać wsparcie?

Temat: uczestnik projektu

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Status osoby lub rodziny zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym jest niezależny od zapisów art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Bowiem ten wyznacza przesłankę (kryterium dochodowe) do przyznania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. Natomiast wsparcie w projekcie, co do zasady, nie będzie miało charakteru pieniężnego.

Tak więc, projekt można kierować np. do osób lub rodzin, które spełniają co najmniej jedną z przesłanek zawartych w art. 7 ww. ustawy, nie zależnie od tego czy ich dochody przekraczają kryterium dochodowe czy też nie. Należy jednakże zwrócić szczególną uwagę, że w przypadku, w którym w projekcie (jako wkład własny) będą wypłacane świadczenia pieniężne z pomocy społecznej na rzecz uczestników, zastosowanie będzie miał art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Czy wkładem własnym mogą być wynagrodzenia wypłacane przez stronę trzecią w takiej sytuacji – projekt jest skierowany do osób niepełnosprawnych (dzieci z SOSW) – nauczyciele i pracownicy internatu będą w projekcie osobami wspomagającymi uczestników podczas warsztatów, zajęć, wyjazdów itp. Osoby te są zatrudnione w szkole na zasadzie Karty Nauczyciela. Czy część ich wynagrodzenia odpowiadająca liczbie godzin poświęconej na projekt może być wkładem własnym? Czy dla tych osób należałoby jednak przygotować umowy wolontariackie i w takiej formie wnieść ich pracę jako wkład własny do projektu?

Temat: wkład własny

Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym

Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków nie wskazują specyficznych wymagań dotyczących wnoszenia wkładu własnego pieniężnego. W definicji wkładu własnego zawartej ww. Wytycznych określone jest, że są to „środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez beneficjenta, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych i nie zostaną beneficjentowi przekazane w formie dofinansowania(…)”. Tak więc, zgodnie z przytoczoną definicją nie ma znaczenia czy środki finansowe wniesione do projektu przez Wnioskodawcę jako wkład finansowy pochodzą z jego własnych zasobów, czy też strony trzeciej.

Niemniej jednak, aby wkład własny w postaci części wynagrodzenia kadry projektu mógł zostać wniesiony do projektu, pracownicy ci powinni zostać w jakiś sposób zaangażowani w jego realizację. W takiej sytuacji (z wyłączeniem projektów rozliczanych kwotami ryczałtowymi, o których mowa w sekcji 6.6.1 pkt 1 lit. b ww. Wytycznych) będą miały zastosowanie zapisy ww. Wytycznych w zakresie kosztów związanych z angażowaniem personelu (podrozdział 6.15). Forma zaangażowania tych pracowników do projektu będzie zależała od Wnioskodawcy. Przy czym należy zwrócić uwagę, że w przypadku grupy pracowników jaką są nauczyciele szkół zastosowanie mogą mieć również inne przepisy (np. ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela).

Portal współfinasowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013

przewodnik rpo
facebook
YouTube
kanał RSS
Jeśli szukasz informacji o RPO WiM na lata 2007-2013, to przejdź do poprzedniej wersji serwisu.