Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię zagadnienie:
Dostępnych 674 pytań i odpowiedzi ze wszystkich kategorii
Dotyczy naboru RPWM.11.02.05-IZ.00-28-002/18
Czy w przypadku zastosowania asystenta rodziny jako formy wsparcia (ppkt d), str. 19 Regulaminu) w projekcie należy stosować się do zapisów ujętych w pkt 16), str. 36 Regulaminu)? Czy jest możliwe, np. oddelegowanie aktualnie zatrudnionego asystenta rodziny do projektu, a następnie po zakończeniu projektu asystent powraca do zatrudnienia sprzed projektem, tzn. stan zatrudnienia (liczba asystentów rodziny) się nie zmienia w stosunku przed projektem, w trakcie realizacji projektu oraz po zakończeniu realizacji projektu.
Temat: asystent rodziny, podejmie zatrudnienie, zatrudnienie w projekcie, zatrudnienie w projekcie kadry własnej
Poddziałanie: 11.2.5 Lokalne działania integracyjne społeczności – projekt ZIT Ełk
W opisanym przykładzie dochodzi do sytuacji, w której wsparcie w ramach projektu spowoduje zastąpienie środkami projektu dotychczasowego finansowania usług ze środków innych niż europejskie – Regulamin konkursu, jak i Wytyczne CT9 nie dopuszczają takiej sytuacji.
Dopuszcza się zwiększenie obowiązków asystenta rodziny, zatrudnionego na etacie w MOPS i przyznanie mu dodatku z tytułu rozszerzenia zakresu obowiązków, pod warunkiem, że asystent rodziny będzie miał pod swoją opieką inne – dodatkowe rodziny, które będzie wspierał w ramach projektu.
Przygotowujemy projekt w ramach 11.2.3 RPO w partnerstwie z Gminą Y, w imieniu której nie działa tylko jedna konkretna gminna jednostka. Partnerskie wsparcie Gminy jest bowiem realizowane częściowo przez ośrodek pomocy społecznej (pomoc w rekrutacji uczestników projektu), częściowo przez szkołę (organizacja 1 spotkania z rodzicami w trakcie naboru uczestników projektu), zaś największy udział ma ośrodek kultury, który udostępni sale na zajęcia projektowe przez cały okres trwania projektu.
Beneficjent-lider chciałby zatrudnić na umowę zlecenie w tym projekcie osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę w szkole podstawowej, której organem prowadzącym jest właśnie Gmina Y. Obowiązki projektowe będą zupełnie odmienne od tych, które ta osoba wykonuje na co dzień
w szkole. Czy jest to możliwe i kwalifikowalne?
Temat: zatrudnienie w projekcie
Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków (Podrozdział 6.15 Koszty związane z angażowaniem personelu, pkt 12) w przypadku projektów partnerskich nie jest dopuszczalne angażowanie jako personelu projektu pracowników partnerów przez beneficjenta i odwrotnie. Przy czym nie ma znaczenia czy obowiązki takiego pracownika będą w ramach projektu odmienne od tych, które ta osoba wykonuje na co dzień w szkole. Nie zmienia również tego fakt, że to nie gmina, która pełni rolę partnera, tylko szkoła jest pracodawcą nauczyciela. Na gruncie ww. Wytycznych samorządowa jednostkowa budżetowa (szkoła) będzie traktowana jako ten sam podmiot co gmina, ponieważ jest jej jednostką organizacyjną.
Inaczej jest przy projektach rozliczanych kwotami ryczałtowymi, ponieważ w tym przypadku, zgodnie z ww. Wytycznymi (Podrozdział 8.5 Pozostałe uproszczone metody rozliczania wydatków w projektach finansowanych ze środków EFS, pkt 2) do personelu projektu zaangażowanego w ramach działań/zadań rozliczanych za pomocą uproszczonych metod (kwoty ryczałtowe) nie ma zastosowania podrozdział 6.15, za wyjątkiem pkt 7 podrozdziału 6.15. W związku z tym, w projekcie rozliczanym kwotami ryczałtowymi nie będzie obowiązywała m.in. zasada opisana w pierwszym akapicie.
Beneficjent realizuje projekt w ramach 11.2.3 RPO w partnerstwie z Gminą X, w imieniu której działa ośrodek pomocy społecznej. Beneficjent-lider chciałby zatrudnić w projekcie osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę w szkole podstawowej, której organem prowadzącym jest właśnie Gmina X. Obowiązki projektowe będą zupełnie odmienne od tych, które ta osoba wykonuje na co dzień w szkole. Czy jest to możliwe i kwalifikowalne?
Temat: zatrudnienie w projekcie
Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków (Podrozdział 6.15 Koszty związane z angażowaniem personelu, pkt 12) w przypadku projektów partnerskich nie jest dopuszczalne angażowanie jako personelu projektu pracowników partnerów przez beneficjenta i odwrotnie. Przy czym nie ma znaczenia czy obowiązki takiego pracownika będą w ramach projektu odmienne od tych, które ta osoba wykonuje na co dzień w szkole. Nie zmienia również tego fakt, że to nie gmina, która pełni rolę partnera, tylko szkoła jest pracodawcą nauczyciela. Na gruncie ww. Wytycznych samorządowa jednostkowa budżetowa (szkoła) będzie traktowana jako ten sam podmiot co gmina, ponieważ jest jej jednostką organizacyjną.
Inaczej jest przy projektach rozliczanych kwotami ryczałtowymi, ponieważ w tym przypadku, zgodnie z ww. Wytycznymi (Podrozdział 8.5 Pozostałe uproszczone metody rozliczania wydatków w projektach finansowanych ze środków EFS, pkt 2) do personelu projektu zaangażowanego w ramach działań/zadań rozliczanych za pomocą uproszczonych metod (kwoty ryczałtowe) nie ma zastosowania podrozdział 6.15, za wyjątkiem pkt 7 podrozdziału 6.15. W związku z tym, w projekcie rozliczanym kwotami ryczałtowymi nie będzie obowiązywała m.in. zasada opisana w pierwszym akapicie.
Czy można w kategorii wydatku w szczegółowym budżecie projektu w jednej pozycji budżetowej wskazywać w jednej pozycji np. zakup mebli czy drobnego sprzętu AGD, a specyfikację ująć w uzasadnieniu kosztów (wyszczególnione mebel i sprzęty wraz z planowanymi kosztami, czy należy każdy sprzęt wykazywać w oddzielnych pozycjach budżetowych?
Temat: budżet projektu
Poddziałanie: 11.1.3 Aktywizacja społeczna i zawodowa osób wykluczonych oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym z wykorzystaniem instrumentów aktywnej integracji – projekt ZIT Ełk
Instrukcja wypełniania wniosku nie nakłada na Wnioskodawcę jednego, konkretnego sposobu przedstawienia wydatków w budżecie. Można to zrobić w dowolny sposób (opisany w pytaniu), należy jednak pamiętać o tym, aby umożliwić oceniającemu zweryfikowanie zasadności i racjonalności wykazanych wydatków w budżecie szczegółowym. W przypadku zakupów (np.: sprzętu AGD/RTV, narzędzi) należy w uzasadnieniu kosztów wskazać uzasadnienie potrzeby zakupu danego sprzętu oraz parametry techniczne danego towaru. Należy również uzasadnić rynkowość kosztów, w sytuacji gdy koszty przewyższają ceny wskazane w „Zestawieniu standardu i cen rynkowych” (załącznik do Regulaminu konkursu).
Czy w szczegółowym budżecie w kolumnie „personel projektu” należy zaznaczać tak w przypadku specjalistów (psycholog, animator, doradca zawodowy, itp.) i osób wykazywanych jako zatrudnianych na umowę cywilnoprawną (np. umowy zlecenie), czy jedynie osoby zatrudniane na etat?
Temat: personel projektu
Poddziałanie: 11.1.3 Aktywizacja społeczna i zawodowa osób wykluczonych oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym z wykorzystaniem instrumentów aktywnej integracji – projekt ZIT Ełk
Zgodnie z „Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków”... personel projektu są to osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu na podstawie:
A zatem w budżecie należy zaznaczyć TAK przy osobach zatrudnionych na umowę o pracę.
W związku z tym, że grupę docelową/ostatecznych odbiorców wsparcia w konkursie stanowią osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (…) do uczestników projektu możemy zaliczyć całe rodziny, tj. dorosłych wraz ze wszystkimi dziećmi, bez względu na ich wiek?
Czy uczestnikiem projektu będzie zatem dziecko, które ma np. 2 lata i jedyny jego związek z projektem to zapewnienie nad nim opieki przez opiekunki w czasie, gdy rodzice mają zajęcia?
Temat: uczestnik projektu
Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym
Uczestnikami projektu będą rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Dodatkowo w przypadku Poddziałania 11.2.3 nie ma ograniczenia wiekowego dla uczestników projektu. Tak, takie dziecko będzie uczestnikiem projektu jako członek rodziny. Przy czym należy zwrócić uwagę, że Regulamin konkursu nr RPWM.11.02.03-IZ.00-28-001/18 zobowiązuje Projektodawcę do skierowania do każdej rodziny w projekcie przynajmniej trzech różnych form wsparcia (będących usługami społecznymi).
Pytanie: Wśród kryteriów merytorycznych wyboru projektów w konkursie z poddziałania 11.2.3 RPO jest kryterium 2 o treści: Projektodawca w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę działalności podmiotu) na terenie województwa warmińsko-mazurskiego z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu.
Czy tak sformułowane kryterium oznacza, że w przypadku grupy docelowej zamieszkałej na terenie rewitalizowanym w miejscowości X biuro projektu musi być zlokalizowane tylko w miejscowości X, czy też jest dopuszczalne, by biuro było zlokalizowane w innej miejscowości zlokalizowanej na terenie województwa warmińsko-mazurskiego (miejscowości Y), gdzie jest możliwość udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz gdzie uczestnicy projektu mają możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu – czy to osobistego, czy za np. telefonicznego?
Odpowiedź: Wnioskodawca powinien zapewnić lokalizację biura projektu zgodnie z brzmieniem kryterium. Nie jest koniecznym, aby było ono zlokalizowane na terenie realizacji projektu.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu nie jest rozumiana jako kontakt telefoniczny.
Temat: kryterium, siedziba na terenie województwa
Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym
Pytanie: Wśród kryteriów merytorycznych wyboru projektów w konkursie z poddziałania 11.2.3 RPO jest kryterium 2 o treści: Projektodawca w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę działalności podmiotu) na terenie województwa warmińsko-mazurskiego z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu.
Czy tak sformułowane kryterium oznacza, że w przypadku grupy docelowej zamieszkałej na terenie rewitalizowanym w miejscowości X biuro projektu musi być zlokalizowane tylko w miejscowości X, czy też jest dopuszczalne, by biuro było zlokalizowane w innej miejscowości zlokalizowanej na terenie województwa warmińsko-mazurskiego (miejscowości Y), gdzie jest możliwość udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz gdzie uczestnicy projektu mają możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu – czy to osobistego, czy za np. telefonicznego?
Odpowiedź: Wnioskodawca powinien zapewnić lokalizację biura projektu zgodnie z brzmieniem kryterium. Nie jest koniecznym, aby było ono zlokalizowane na terenie realizacji projektu.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu nie jest rozumiana jako kontakt telefoniczny.
W regulaminie konkursu jest opisany tryb wyboru partnera na podstawie art. 33 ustawy wdrożeniowej (str. 56, pkt. 8) – mowa jest tu o partnerach spoza sektora finansów publicznych, natomiast troszkę niżej jest informacja w ramce, że wskazany tryb wyboru dotyczy podmiotów należących do sektora finansów publicznych. Wydaje mi się, że jest tu pewna rozbieżność? Proszę o informację, czy partnera spoza sektora fin. publicznych należy wybrać zgodnie z ustawą wdrożeniową czy w innym trybie?
Temat: partner, partnerzy, partnerstwo
Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym
Jeżeli więc podmiotem inicjującym projekt partnerski (przeważnie jest to Wnioskodawca) jest jednostka finansów publicznych (np. gmina), która planuje zawrzeć partnerstwo z podmiotem spoza sektora finansów publicznych, musi to zrobić z zastosowaniem trybu przewidzianego w ustawie wdrożeniowej.
Temat: koszty
Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym
Zgodnie z Podrozdziałem 7.5 Koszty pośrednie Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 kosztami pośrednimi są np.:
- koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośredniego zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby. W związku z powyższym, należy przyjąć, że wynagrodzenie specjalisty za dokonanie pomiarów wskaźników będzie kategorią kosztów pośrednich.
Temat: serwis kawowy, uczestnik projektu
Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym
Tak, dla osób zależnych też można przewidzieć serwis kawowy (na analogicznych zasadach, jak dla uczestników projektu).
ul. Głowackiego 17, 10-447 Olsztyn
czynny: poniedziałek 8:00 - 18:00
wtorek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 89 512 54 86/85/84/83/82/89
e-mail: gpiolsztyn@warmia.mazury.pl