Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię zagadnienie:
Dostępnych 674 pytań i odpowiedzi ze wszystkich kategorii
Działanie 10.7 aktywne i zdrowe starzenie się, typ projektu 10 – opracowanie i/lub wdrożenie programów zdrowotnych z uwzględnieniem rehabilitacji medycznej - czy zakup samochodu byłby kosztem kwalifikowalnym, który służyłby osobie zajmującej się rehabilitacją? Czy BO mogą być osoby w podeszłym wieku, które ze względu na wiek nie podejmą już pracy?
Jaka jest trwałość projektu, czy jeśli zatrudnilibyśmy np. 5 rehabilitantów na 2 lata w ramach projektu, to czy przez kolejne 3 lata musielibyśmy mieć z nimi (rehabilitantami) dalej wiążące umowy?
Temat: wydatki kwalifikowalne
Poddziałanie: 10.7 Aktywne i zdrowe starzenie się
Zgodnie z punktem 16 Szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia – w ramach działania zakup środków trwałych w ramach kosztów bezpośrednich projektu nie może przekroczyć 10% wydatków projektu. Planując wydatki w zakresie zakupu środków trwałych, należy jednak uwzględnić, że wydatek musi być niezbędny do realizacji projektu i osiągania jego celów, musi być racjonalny i efektywny. Będzie to bowiem szczegółowo analizowane przez Komisję Oceny Projektów.
Zgodnie z punktem 9 Szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia – Grupę docelową stanowią aktywni zawodowo mieszkańcy województwa warmińsko-mazurskiego (ze szczególnym uwzględnieniem osób powyżej 50 roku życia).
Trwałość projektu. W przypadku stosowania w projekcie wydatków w ramach cross-finansingu okres zachowania trwałości wynosi 5 lat (a w przypadku sektora MŚP – 3 lata). Trwałość rezultatów projektu, sposób ich wyboru i pomiaru będzie szczegółowo określony w dokumentacji konkursowej.
Czy zakup wózka widłowego może stanowić koszt kwalifikowalny?
Temat: wydatki kwalifikowalne
Poddziałanie: 1.5.1 Wdrożenie wyników prac B+R
Wózek widłowy należy do grupy 7 w KŚT środki transportu i jest kosztem niekwalifikowanym.
Czy w sytuacji gdy nieruchomość do projektu zostanie dopiero zakupiona, powinniśmy wykazać załącznik – oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane? Czy także powinniśmy wykazać ew. umowę warunkową zakupu bądź list intencyjny? Czy taka umowa bądź list nie będzie rozumiana jako rozpoczęcie projektu i złamanie zasady efektu zachęty?
Czy należy wykazać dokument potwierdzający wartość planowanej do zakupu nieruchomości? Jaki dokument spełni to wymaganie?
Temat: dokumenty do załączenia
Poddziałanie: 1.5.1 Wdrożenie wyników prac B+R
Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane powinno być dostarczone na etapie składania wniosku. W wyjątkowych sytuacjach (zakup planowany po złożeniu wniosku) najpóźniej do etapu oceny merytorycznej. Potwierdzeniem planowanego zakupu, jego terminu oraz kosztu i warunków zakupu powinien być list intencyjny zawarty z właścicielem nieruchomości dołączony do wniosku o dofinansowanie.
Czy w sytuacji gdy w ramach projektu zaplanowano adaptację i modernizację budynku, która nie będzie wymagała pozwolenia na budowę a jedynie zgłoszenia budowy, niezbędne jest załączenie do dokumentacji załączników:
a. Z grupy 3 dokumenty dotyczące zagospodarowania przestrzennego. W lokalizacji istnieje plan zagospodarowania przestrzennego, w tej sytuacji dołączam wypis i wyrys z zagospodarowania)
b. Z grupy 5 plan sytuacyjny z budynkiem z oznaczonym pomieszczeniem gdzie montowane będą środki trwałe. W całym budynku będą montowane środki trwałe. Gdzie na rysunku zaprezentować zakup wózka widłowego?
Poddziałanie: 1.5.1 Wdrożenie wyników prac B+R
Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania załączników: pkt.3.2 Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – Jeżeli został opracowany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru, na którym zlokalizowany jest projekt infrastrukturalny, należy dołączyć aktualny wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, uchwalonego po 1 stycznia 1995 r., określający przeznaczenie terenu oraz zawierający numery działek, na których będzie realizowany projekt. Na wyrysie należy zaznaczyć działki będące przedmiotem projektu.
Kopia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie stanowi wypisu i wyrysu.
Czy w przypadku kosztów promocji dotyczących targów można uznać za kwalifikowalne następujące koszty: diety pracowników, bilety lotnicze, koszt transportu eksponatów, koszt wynajmu stanowiska targowego, opłata rejestracyjna, obowiązkowy wpis do reklamowego katalogu targowego, ubezpieczenie pracowników podczas delegacji, ubezpieczenie eksponatów?
Temat: wydatki kwalifikowalne
Poddziałanie: 1.5.1 Wdrożenie wyników prac B+R
Zgodnie z załącznikiem 17 do Regulaminu konkursu Wytyczne w sprawie kwalifikowalności wydatków pkt.8.2 t) „koszty organizacji wyjazdów i uczestnictwa w imprezach targowych, misjach gospodarczych, wyjazdach biznesowych” są kosztem niekwalifikowalnym.
Czy koszty promocji projektu powinny być ujęte w ramach pomocy publicznej czy de minimis?
Poddziałanie: 1.5.1 Wdrożenie wyników prac B+R
Promocja projektu jest kosztem zgodnym z zapisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014–2020 (Dz.U. 2015
Załącznik nr 3 do Regulaminu instrukcja wypełniania załączników konursu nr RPWM.04.02.00-IP.02-28-001/17 - czy dla inwestycji z zakresu Głęboka, kompleksowa termomodernizacja energetyczna budynków w przedsiębiorstwach wraz z możliwości wymiany ciepła, w tym zastosowania OZE, koniecznym jest dołączenie do wniosku któregoś z dokumentów? Przedsiębiorca chce zgłosić do konkursu obiekt zabytkowy.
Temat: dokumenty do załączenia
Poddziałanie: 4.2 Efektywność energetyczna i wykorzystanie OZE w MŚP
W Instrukcji wypełnienia załączników na stronie 10 znajduje się szczegółowy opis, jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o dofinasowanie w zależności od rodzaju inwestycji oraz tego czy projekt wymaga pozwolenia na budowę/zgłoszenia budowy, czy też nie.
„3. Dokumenty dotyczące zagospodarowania przestrzennego należy dołączyć w przypadku projektu, w ramach którego realizowane będą roboty budowlane.
Wnioskodawca nie ma obowiązku przedstawienia nw. dokumentów, w przypadku gdy realizuje projekt infrastrukturalny, który uzyskał już pozwolenie na budowę (dotyczy wszystkich pozwoleń na budowę przewidzianych w ramach projektu) i załączył je do Wniosku o dofinansowanie projektu (nie dotyczy poddziałania 1.3.4)…….”
Jeżeli obiekt podlega ochronie konserwatorskiej, to proszę pamiętać o zachowaniu właściwej procedury (uzgodnienia z konserwatorem).
Czy w ramach projektu wydatkiem kwalifikowalnym jest zarówno audyt energetyczny ex- ante wykonany przed realizacją projektu oraz zadeklarowany audyt ex-post po realizacji projektu?
Temat: audyt energetyczny
Poddziałanie: 4.2 Efektywność energetyczna i wykorzystanie OZE w MŚP
Audyt energetyczny ex-ante jak i ex-post w projektach objętych de minimis będzie kosztem kwalifikowalnym , natomiast w projektach objętych pomocą publiczna będzie kosztem niekwalifikowalnym (brak spełnienia efektu zachęty).
Czy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie i podpisaniem umowy o dofinansowanie można rozpocząć procedury związane z wyborem wykonawcy (wszczęcie procedury, podpisanie umowy, itp.)?
Temat: Wybór wykonawcy
Poddziałanie: 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych
Jeżeli Beneficjent jest zobowiązany do stosowania zasad Prawo Zamówień Publicznych, to na etapie składania wniosku powinien mieć przygotowane wzory dokumentów niezbędnych do wszczęcia postepowania. Wybór wykonawcy i podpisanie umów powinno nastąpić po podpisaniu umowy o dofinansowanie. Punktowana na ocenie wniosku jest gotowość, zatem posiadanie projektu zapytania ofertowego. Wybór wykonawcy na realizację projektu powinien nastąpić po podpisaniu umowy o dofinansowanie z zachowaniem zasad określonych w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszy Społecznego oraz Fundusz Spójności na lata 2014 – 2020. Należy pamiętać, że Beneficjenci, którzy nie są zobowiązani do stosowania PZP, zobowiązani są do ponoszenia wydatków w ramach projektu zgodnie z zasadą konkurencyjności. Przez zasadę konkurencyjności należy rozumieć działania, jakie muszą zostać podjęte przez Beneficjenta w celu wybrania najkorzystniejszej oferty z zachowaniem uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Zasady konkurencyjności opisane są na stronie RPO WiM 2014-2020 http://rpo.warmia.mazury.pl/artykul/317/baza-konkurencyjnoscizapytan-ofertowych-uruchomiona
Natomiast Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków są dostępne na stronie: http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/dokumenty/wytyczne-w-zakresie-kwalifikowalnosci-wydatkow-w-ramach-europejskiego-funduszu-rozwoju-regionalnego-europejskiego-funduszu-spolecznego-oraz-funduszu-spojnosci-na-lata-2014-2020/
Czy koszty utrzymania pomieszczeń tj. prąd, woda, ogrzewanie mogą być kosztami bezpośrednimi ?
Temat: koszty bezpośrednie
Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej
W projektach realizowanych w typie 1 (działanie 1.1.) oraz w typie 2 (działanie 2.1) możliwe jest ponoszenie w ramach kosztów bezpośrednich wydatków związanych z zapewnieniem przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy działalności bieżącej nowoutworzonego miejsca wychowania przedszkolnego,( działanie 1.1) oraz wydatków związanych z zapewnieniem bieżącego funkcjonowania miejsc wychowania przedszkolnego (działanie 2.1). Zatem w wyżej wymienionych działaniach koszty utrzymania/eksploatacji pomieszczeń mogą być kosztami bezpośrednimi.
ul. Głowackiego 17, 10-447 Olsztyn
czynny: poniedziałek 8:00 - 18:00
wtorek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 89 512 54 86/85/84/83/82/89
e-mail: gpiolsztyn@warmia.mazury.pl