Fundusze Europejskiej
logo regionalnego programu operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego
warmia mazury logo
logo unii europejskiej

Szukaj

FAQ

Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię zagadnienie:

Temat:

Działanie/Poddziałanie:

Dostępnych 674 pytań i odpowiedzi ze wszystkich kategorii

Czy w ramach  konkursu można realizować kurs Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy. Zgodnie z przepisami wziąć udział w takim kursie może wyłącznie osoba zatrudniona lub pełniąca służbę w jednostkach współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne, lub będąca członkiem tych jednostek (m.in. WOPR, GOPR, PSP, OSP, Straż Miejska, Policja).
Czy takie szkolenie będzie dopuszczone w ramach konkursu czy stanowić będzie ograniczenie grupy docelowej ?

Temat: kurs Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy

Poddziałanie: 2.3.2 Rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych osób dorosłych

Kurs Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy można realizować w ramach konkursu. Konieczność zawężania grupy docelowej może wynikać z charakteru szkoleń oraz z obowiązujących przepisów.

Dotyczy konkursu nr RPWM.02.03.02-IZ.00-28-001/17

Zwracam się z pytaniami odnośnie kryteriumProjekt realizuje minimum trzy kursy/szkolenia prowadzące do podniesienia kwalifikacji i/lub kompetencji, zaś jego realizacja uzasadniona jest potrzebami danej branży, zdiagnozowanymi we współpracy z pracodawcami".

W regulaminie konkursu zapisano:
„Wyniki diagnozy przeprowadzonej na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie stanowią element uzasadnienia realizacji każdego projektu. Uzasadnienie to uwzględnia ponadto aktualne wyniki badań przedstawione w „Barometrze zawodów – raport podsumowujący badanie w województwie warmińsko-mazurskim” przygotowanym przez Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie i/lub prezentowane w ramach inicjatywy Komisji Europejskiej „Skills Panorama” (http://skillspanorama.cedefop.europa.eu)”.

Jak należy odnieść się do tych dokumentów, skoro rozeznajemy zapotrzebowanie branży na dane kwalifikacje, a np. w barometrze zawodów – wskazane są dane zawody, a nie kwalifikacje. Czy w związku z tym dana kwalifikacja musi być powiązana z konkretnym zawodem, który jest wskazany jako zawód deficytowy, bo inaczej wniosek zostanie odrzucony?

Temat: rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych osób dorosłych, szkolenia, szkoła

Poddziałanie: 2.3.2 Rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych osób dorosłych

W ramach projektu należy dokonać analizy danej branży w zakresie potrzebnych kwalifikacji/kompetencji pracowników, a nie pod kątem zapotrzebowania na konkretne zawody. Kwalifikacje są elementem składowym zawodu. Wykaz kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie został zawarty w Rozporządzeniu MEN z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Należy zaznaczyć, że istnieją kwalifikacje, które są powiązane z wieloma zawodami np. prawo jazdy czy uprawnienia na wózek widłowy. Dodatkowo uzasadnienie realizacji projektu musi opierać się na aktualnych wynikach badań przedstawionych w „Barometrze zawodów – raport podsumowujący badanie w województwie warmińsko-mazurskim“ przygotowanym przez Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie i/lub prezentowanych w ramach inicjatywy Komisji Europejskiej „Skills Panorama” (http://skillspanorama.cedefop.europa.eu). Wnioskodawca sam decyduje w oparciu, o który dokument będzie uzasadniał realizację projektu (może wykorzystać oba dokumenty lub jeden wybrany).

Na etapie oceny merytorycznej weryfikowane będzie przede wszystkim, czy zaplanowane szkolenia/kursy stanowią odpowiedź na potrzeby zdiagnozowanej branży. Jeżeli dana kwalifikacja będzie powiązana z zawodem deficytowym, ale Wnioskodawca rzetelnie uzasadni potrzebę (np. w oparciu o przeprowadzone badania własne, dane statystyczne), że w danej branży istnieje na nią zapotrzebowanie, to projekt z tego powodu nie zostanie odrzucony.


Projekt ma zapewnić kompleksową odpowiedź na zapotrzebowanie na kompetencje i kwalifikacje pracowników zdiagnozowanej branży. Powyższy wymóg jest spełniony poprzez zapewnienie w ramach projektu minimum 3 kursów/szkoleń prowadzących do podniesienia kwalifikacji i/lub kompetencji.

 

Na podstawie jakiej klasyfikacji należy określać branże na potrzeby konkursu 2.3.2? Czy określając je należy kierować się określonym dokumentem zawierającym na katalog branż?

Temat: klasyfikacja branż

Poddziałanie: 2.3.2 Rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych osób dorosłych

Branża jest to dziedzina gospodarki, produkcji lub handlu, która obejmuje produkty i usługi należące do tego samego rodzaju, np. branża spożywcza, branża turystyczna itd. W ramach konkursu 2.3.2 nie wyodrębniono klasyfikacji branż, muszą być zgodne ze wskazana definicją.

Przedsiębiorstwo chce złożyć wniosek do konkursu 4.1 Osi Priorytetowej 4 Efektywność energetyczna, Działanie 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych na instalacje fotowoltaiczną do 40kW korzystać będzie z pomocy de minimis.

Pytanie:

Czy kosztem kwalifikowanym projektu 4.1, który korzysta z pomocy de minimis może być dokumentacja w postaci projektu technicznego na wykonanie instalacji PV? Jeśli tak, to do jakiej kwoty można zakwalifikować wydatek w kwocie netto? Ponadto, czy również kosztem kwalifikowanym może być wykonanie studium wykonalności do projektu 4.1, jeśli tak, do jakiej kwoty netto jest kwalifikowany wydatek? Czy podczas rozliczenia wniosku o płatność wystarczającym dokumentem rozliczenia kosztu wykonania studium wykonalności może być umowa o dzieło lub zlecenie?

Temat: dokumentacja techniczna, wydatki kwalifikowalne

Poddziałanie: 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych

Wydatkiem kwalifikowalnym będzie studium wykonalności, którego koszt nie przekroczy 10 000,00 zł (brutto). Dokumentacja techniczna jest kosztem kwalifikowalnym, w wytycznych nie ma informacji o limicie, do jakiej kwoty jest on wydatkiem kwalifikowalnym. Podczas oceny będzie brany całkowity koszt projektu oraz jego zakres rzeczowy. Eksperci mogą zakwestionować koszt dokumentacji technicznej, jeżeli stwierdzą, że jest ona za wysoki w stosunku do zakresu projektu. Należy pamiętać, że aby dokumentacja techniczna była kosztem kwalifikowalnym musi zawierać zakres rzeczowy projektu i odnosić się do projektu. Podczas rozliczenia wniosku o płatność wystarczającym dokumentem rozliczenia kosztu wykonania studium wykonalności może być umowa o dzieło lub zlecenie.

Jakie są różnice w kwalifikowalności wydatków związanych z wynagrodzeniami personelu w ramach poddziałania 1.2.2 schemat B i schemat C? Dotyczy poddziałania 1.2.2 Współpraca biznesu z nauką i konkursu nr RPWM.01.02.02-IP.03-28-001/17

Temat: wydatki kwalifikowalne

Poddziałanie: 1.2.2 Współpraca biznesu z nauką

W odpowiedzi na pojawiające się pytania odnośnie kwalifikowalności wydatków związanych z wynagrodzeniami personelu w ramach poddziałania 1.2.2 schemat C przypominamy, że zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO Warmia i Mazury 2014–2020 przedmiotem wsparcia w ww. schemacie jest zakup usług doradczych, technologii i wiedzy w jednostkach B+R lub od zespołów badawczo-rozwojowych.


Natomiast  w schemacie B (zgodnie z SzOOP) wsparcie jest przeznaczone na finansowanie prac B+R, mogących obejmować prace realizowane przez pracowników firmy i/lub przez zewnętrzny podmiot oferujący usługi B+R/naukowca, której udział jest obligatoryjny. 

W związku powyższym finansowanie prac B+R realizowanych przez pracowników beneficjenta wpisuje się w zakres wsparcia jedynie w ramach schematu B.
Dofinansowaniem w ramach schematu C może być objęty zakup usług, technologii i wiedzy. Oznacza to, że beneficjent zobowiązany jest do wykazania, iż przeprowadził analizę rynku w celu konkurencyjnego wyboru Wykonawcy, spełniającego wymagania określone w kryteriach wyboru projektów.

Czy odbiorcą projektu w Poddziałaniu 2.4.1 mogą być więźniowie, którzy kształcą się w Centrum Kształcenia Ustawicznego funkcjonującym na prawach placówki oświatowej, ale działającej przy Zakładzie Karnym? CKU na stałe współpracuje z pracodawcami, którzy dzierżawią pomieszczenia i hale produkcyjne od Zakładu Karnego, więc ewentualne partnerstwo jest jak najbardziej możliwe.
Pytanie tylko, czy uczeń, który będzie odbywał staż u pracodawcy, ale na terenie zakładu karnego, spełni wymogi konkursu? Nie wszyscy skazani mają bowiem możliwość wychodzenia na zewnątrz do pracy (dotyczy konkursów nr: RPWM.02.04.01-IZ.00-28-002/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-003/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-004/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-005/17).

Temat: oświata, rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych osób dorosłych, szkolenia, szkoła

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe

Wskazani przez Państwa odbiorcy, którzy kształcą się w Centrum Kształcenia Ustawicznego mogą stanowić uczestników projektu w ramach przedmiotowego konkursu, z uwagi na to, iż celem niniejszego konkursu jest dofinansowanie podmiotów, które mogą tworzyć i/lub rozwijać CKZiU lub inne zespoły realizujące zadania CKZiU, w branżach/zawodach służących rozwojowi inteligentnych specjalizacji województwa warmińsko-mazurskiego: ekonomia wody, drewno i meblarstwo, żywność wysokiej jakości oraz wspierające branże służące rozwojowi IS w zakresie produkcji i obsługi specjalistycznych maszyn i urządzeń.
Jednakże staż dla słuchaczy Państwa placówki nie stanowi możliwego do realizacji działania w ramach przedmiotowego konkursu. Zakres wsparcia, udzielonego w ramach przedmiotowego konkursu obejmuje m.in.:

  • wyposażenie w sprzęt i pomoce dydaktyczne do prowadzenia nauczania w zawodach z określonej branży/zawodzie,
  • rozszerzenie lub dostosowanie oferty edukacyjnej do realizacji nowych zadań,
  • doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli,
  • realizację usług doradztwa zawodowego,
  • tworzenie wyspecjalizowanych ośrodków egzaminacyjnych,
  • opracowywanie i upowszechnianie elastycznych form kształcenia zawodowego osób dorosłych, w tym osób dorosłych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • wdrażanie i upowszechnianie nowych technologii.

 

Ponadto zgodnie z zapisami Ustawy o Systemie Oświaty, Art. 62a.
1. „Organ prowadzący szkoły dla dorosłych, szkoły prowadzące kształcenie zawodowe lub placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3a (tj. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych), może je połączyć w zespół, zwany „centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego”.
2. W skład centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego powinna wchodzić co najmniej jedna szkoła prowadząca kształcenie zawodowe.
3. Centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego prowadzi kwalifikacyjne kursy zawodowe, a także podejmuje działania w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej.
4. Centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego współpracuje z pracodawcami i organizacjami pracodawców”.

W dokumentacji konkursowej wskaźnik dotyczący liczby nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu objętych wsparciem w programie wynosi 25. Czy, biorąc pod uwagę realizację studiów podyplomowych, należy przewidzieć liczbę uczestników nie większą niż wartość ww. wskaźnika? Czy konkurs nie zakłada wsparcia większej liczby nauczycieli? (dotyczy konkursów nr: RPWM.02.04.01-IZ.00-28-002/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-003/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-004/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-005/17)

Temat: oświata, szkolenia

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe

Wskazany w Regulaminie konkursu na stronie 10 wskaźnik „Liczba nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu objętych wsparciem w programie” ma na celu odzwierciedlenie założonego do osiągnięcia przez IOK celu konkursu  w ramach dostępnej  alokacji. Wnioskodawca może założyć w ramach pojedynczego projektu, objęcie wsparciem większej lub mniejszej liczbę nauczycieli niż 25. Istnieje zatem dowolność osiągnięcia w projekcie wartości przedmiotowego wskaźnika w zależności od przeprowadzonej  przez Wnioskodawcę diagnozy potrzeb.

W zestawieniu standardu cen rynkowych RPO WiM 2014–2020 znajdujemy „Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli kształcenia zawodowego, instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz doradców edukacyjno-zawodowych” Studia podyplomowe z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego – czy obligatoryjnie muszą to być 3 semestry? Czy przy założeniu spełnienia zapisów ustawy odnośnie liczby godzin zajęć oraz praktyki w zakresie uzyskania kompetencji, wiedzy i umiejętności, można zrealizować je w czasie krótszym, tj. w ciągu 2 semestrów? (dotyczy konkursów nr: RPWM.02.04.01-IZ.00-28-002/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-003/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-004/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-005/17)

Temat: szkolenia, szkoła

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu studia podyplomowe realizowane w ramach RPO powinny spełnić wymogi określone w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.


Czy w ramach projektu wsparcie może uzyskać więcej niż 1CKZiU? Chodzi o grupę docelową nauczycieli do studiów podyplomowych, którzy pochodzić będą z różnych ośrodków – dotyczy konkursów nr: RPWM.02.04.01-IZ.00-28-002/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-003/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-004/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-005/17)

Temat: oświata, szkolenia

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe

Regulamin konkursu nie przewiduje ograniczenia, co do ilości możliwych do objęcia wsparciem CKZiU w ramach jednego projektu, jednakże z punktu widzenia celu konkursu oraz kompleksowości wsparcia, jakie ma zapewnić ukierunkowane branżowo CKZiU, a także założeń projektu, które powinny przyczyniać się integracji i efektywnego wykorzystania potencjału technicznego i kadrowego szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe, wsparcie realizacji zadań dla określonych branż/zawodów przez CKZiU powinno koncentrować się wokół potrzeb kadr danego ośrodka kształcenia. Wsparcie to powinno być odpowiednio poprzedzone szczegółową diagnozą potrzeb, uwzględniającą zapotrzebowanie danego podmiotu na nabycie przez nauczycieli określonych kwalifikacji, umiejętności lub kompetencji, jak również współpracę z instytucjami z otoczenia społeczno-gospodarczego oraz zapotrzebowanie rynku pracy.


Czy w ramach projektu musi powstać CKZiU? (dotyczy konkursów nr: RPWM.02.04.01-IZ.00-28-002/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-003/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-004/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-005/17)

 

Temat: szkolenia, szkoła

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe


Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu w ramach projektu nie musi obligatoryjne powstać CKZiU, można otrzymać dofinasowanie na rozwój istniejącego CKZiU. Ponadto, wsparcie na tworzenie i/lub rozwój mogą także otrzymać inne jednostki organizacyjne realizujące tego typu zadania, jak ukierunkowane branżowo centra kształcenia zawodowego i ustawicznego. Zgodnie z definicją zawartą w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014–2020 inne zespoły realizujące zadania CKZiU to podmioty realizujące zadania z zakresu współpracy z pracodawcami i organizacjami pracodawców oraz prowadzące kwalifikacyjne kursy zawodowe, a także podejmujące działania w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, w tym również dla osób dorosłych, które są tworzone w inny sposób, niż określony w art. 62a ustawy o systemie oświaty.
 

Portal współfinasowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013

przewodnik rpo
facebook
YouTube
kanał RSS
Jeśli szukasz informacji o RPO WiM na lata 2007-2013, to przejdź do poprzedniej wersji serwisu.