Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię zagadnienie:
Dostępnych 674 pytań i odpowiedzi ze wszystkich kategorii
Czy w ramach konkursu nr: RPWM.02.04.01-IZ.00-28-002/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-003/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-004/17, RPWM.02.04.01-IZ.00-28-005/17 można złożyć wniosek tylko na dofinansowanie projektu studiów podyplomowych dla nauczycieli, czy należy włączyć również inne działania?
Czy można złożyć wniosek na dofinansowanie kwalifikacyjnych studiów podyplomowych z doradztwa edukacyjno-zawodowego?
Temat: szkolenia, szkoła
Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe
Regulamin ww. konkursów wskazuje działania możliwe do zrealizowania w ramach tworzenia i/lub rozwoju ukierunkowanych branżowo centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego lub innych jednostek organizacyjnych realizujących tego samego typu zadania, wśród których przewiduje się, m.in. doskonalenie zawodowe nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego zatrudnionych w szkołach i placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe, wchodzących w skład CKZiU lub innych zespołów realizujących zadania CKZiU oraz we współpracy z pracodawcami i uczelniami oraz ośrodkami doskonalenia nauczycieli. W świetle powyższych założeń realizacja studiów podyplomowych dla nauczycieli jest możliwa, jednakże nie powinna ona stanowić jedynej formy zaplanowanego wsparcia.
Jednocześnie, wśród możliwych do zrealizowania form wsparcia nauczycieli nie wyklucza się również realizacji studiów z doradztwa edukacyjno-zawodowego, o ile istnieją braki kompetencyjne wśród kadry w tym zakresie, podyktowane koniecznością spełnienia warunków ustawowych związanych z funkcjonowaniem CKZiU lub innych jednostek organizacyjnych realizujących tego samego typu zadania.
Jakie warunki musi spełniać podmiot (CKZiU) ubiegający się o dofinansowanie w ramach 2 typu Poddziałania 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego – projekty konkursowe?
Temat: rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych osób dorosłych, szkolenia, szkoła
Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe
Zgodnie z brzmieniem kryterium specyficznego obligatoryjnego nr 4 w ramach 2 typu Poddziałania 2.4.1 zostaną dofinansowane podmioty, które mogą tworzyć CKZiU lub inne zespoły realizujące zadania CKZiU, na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w branżach/zawodach służących rozwojowi inteligentnej specjalizacji województwa warmińsko-mazurskiego: ekonomia wody, drewno i meblarstwo, żywność wysokiej jakości bądź wspierające branże/zawody służące rozwojowi inteliegentych specjalizacji województwa warmińsko-mazurskiego w zakresie produkcji i obsługi specjalistycznych maszyn i urządzeń.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę na sposób tworzenia CKZiU wynikający z ustawy o systemie oświaty. Mówiąc zatem o Centrach Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, mówimy o zespole, w skład którego powinna wchodzić co najmniej jedna szkoła prowadząca kształcenie zawodowe, co wynika wprost z art. 62a ustawy o systemie oświaty, gdzie jednocześnie wskazane zostały zadania CKZiU. Tym samym zapisy ustawy o systemie oświaty wpływają na podmioty, które o takie dofinansowanie mogą się ubiegać w ramach 2 typu projektów. Należy zatem przeanalizować, czy dany podmiot będzie mógł tworzyć i/lub rozwijać CKZiU lub inną jednostkę organizacyjną realizującą tego samego typu zadania, mając na uwadze przepisy zawarte w ustawie o systemie oświaty.
Czy jeden uczestnik może wziąć udział w kilku szkoleniach?
Temat: szkolenia
Poddziałanie: 2.3.2 Rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych osób dorosłych
Według dokumentacji konkursowej nie ma ograniczenia ilości szkoleń, w których może brać udział jedna osoba. Należy jednak uwzględnić zapis zawarty w instrukcji wypełniania wniosku – str. 21: Liczba osób, podmiotów objętych wsparciem: „Wnioskodawca wypełnia pola liczbowe, wskazując planowaną liczbę osób/ podmiotów objętych wsparciem w ramach projektu. Należy pamiętać, iż w przypadku objęcia wsparciem jednego uczestnika lub podmiotu kilkoma rodzajami wsparcia, wnioskodawca zobligowany jest wykazać ww. uczestnika/ podmiot tylko jeden raz”.
Jeżeli z zapotrzebowania rynku pracy woj. warmińsko-mazurskiego wynika, że pracodawcy potrzebują spawaczy, to np. szkolenia: spawanie pachwinowe metodą TIG, spawanie czołowe metodą MAG można traktować jako dwa oddzielne szkolenia, nawiązując do powyższego kryterium specyficznego?
Temat: szkolenia
Poddziałanie: 2.3.2 Rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych osób dorosłych
Tak. Szkolenia można traktować jako dwa oddzielne, jeśli wynika to z potrzeb danej branży i odpowiada na rzeczywiste potrzeby rynku i osób dorosłych.
Czy w rekrutacji należy ograniczyć dostęp tylko osobom, które pracują lub chcą podjąć zatrudnienie w branży wskazanej we wniosku?, np. w szkoleniu ze spawania mogą wziąć udział tylko osoby z branży budowlanej, tylko jak w tym przypadku określi osoby bezrobotne, które nie pracują w żadnej branży?
Poddziałanie: 2.3.2 Rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych osób dorosłych
Projekt powinien być dostępny dla wszystkich osób spełniających kryteria, tj. uczestnikami mogą być wyłącznie osoby dorosłe z własnej inicjatywy zainteresowane podnoszeniem kompetencji i umiejętności zawodowych, które uczą się, pracują lub zamieszkują,w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego, z wyłączeniem osób prowadzących działalność gospodarczą.
Jeżeli jest to możliwe, wsparcie powinno być skierowane do jak najszerszego kręgu osób (grupa docelowa wskazana została na stronie 20 Regulaminu konkursu). Mimo iż charakter planowanych szkoleń wynika z potrzeb konkretnej branży, nie można ograniczać grupy docelowej wyłącznie do jej pracowników. Ograniczenie grupy docelowej może wynikać z charakteru szkoleń, np. w szkoleniu z komunikacji może wziąć udział każda osoba dorosła, ale w kursie na prawo jazdy kat. E może wziąć udział osoba, która posiada już prawo jazdy kat. C.
Jak określenie konkretnych branż odnosi się w stosunku do grupy docelowej? Grupa docelowa to osoby z własnej inicjatywy, pracujące lub bezrobotne, niezależne od pracodawcy.
Poddziałanie: 2.3.2 Rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych osób dorosłych
Grupę docelową stanowią osoby dorosłe z własnej inicjatywy zainteresowane podnoszeniem kompetencji i umiejętności zawodowych, które uczą się, pracują lub zamieszkują, w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego, z wyłączeniem osób prowadzących działalność gospodarczą. Należy pamiętać, że potrzeba wsparcia uczestników musi wynikać z diagnozy potrzeb potencjalnej grupy docelowej, przeprowadzonej przez Wnioskodawcę w oparciu o potrzeby danej branży i musi być wynikiem współpracy z pracodawcami.
Czy należy w projekcie wskazać branże i jej potrzeby, czy wystarczy opisać potrzeby pracodawców bez wskazania konkretnych branż?
* Jeżeli na powyższe pytanie odpowiedź będzie twierdząca, to nasuwają się kolejne pytania:
Czy minimum 3 kursy/szkolenia muszą być skierowane do konkretnej branży, co oznacza w przypadku występowania w diagnozie kilku branż dla każdej z nich powinny być wyodrębnione minimum 3 szkolenia, np. dwie odrębne branże=minimum 6 rodzajów szkoleń? Czy jednak na odwrót: szkolenia powinny być na tyle uniwersalne i ich zapotrzebowanie na terenie woj. warmińsko-mazurskiego powinno obejmować więcej niż jedną branżę?
Temat: wnioskowanie w projektach
Poddziałanie: 2.3.2 Rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych osób dorosłych
Wszystkie działania przewidziane do realizacji muszą wynikać z potrzeb danej branży/branż, odpowiadać na rzeczywiste potrzeby rynku i osób dorosłych. Diagnoza musi być wynikiem współpracy z pracodawcami.
* Zgodnie z kryterium obligatoryjnym nr 3 dla danej branży (a nie zawodu) Wnioskodawca powinien zaplanować minimum 3 kursy/ szkolenia, które są wynikiem przeprowadzonej diagnozy we współpracy z pracodawcą/pracodawcami. Aby spełnić założenia opisane w kryterium, koniecznym jest wskazanie jakiego rodzaju szkolenia Wnioskodawca planuje zorganizować przy jednoczesnym spełnieniu warunku, iż stanowić one będą kompleksową odpowiedź na potrzeby branż, o których mowa w projekcie. Dla każdej z branż należy zaplanować 3 szkolenia, przy czym dopuszczalna jest sytuacja, że jedno szkolenie stanowi odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby kilku branż. Np. W projekcie zaplanowano wsparcie dla dwóch branż X i Y. Dla branży X założono 3 szkolenia (a, b, c) dla branży Y zaplanowano również 3 szkolenia (a, b, d). Z przykładu wynika, że kryterium nr 3 zostało spełnione dla każdej z branż założono po 3 szkolenia, jednak dwa spośród nich będą takie same.
W Osi priorytetowej 4 Efektywność energetyczna Działania 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014–2020 w Załączniku nr 12 do Regulaminu konkursu nr RPWM.04.01.00-IZ.00-28-001/17 (…) z dnia 20.06.2017 r. w kryterium 5 – kryterium merytoryczne punktowe – Przygotowanie projektu – gotowość do realizacji inwestycji jest przywołane Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. 2004 nr 257 poz. 2573).
Zauważyliśmy, że powyższe rozporządzenie, zostało uznane za niezgodne z dyrektywami unijnymi OOŚ i zostało uchylone Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2010 nr 213 poz. 1397). Ponadto rozporządzenie posiada z 2010 r. tekst jednolity – Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2016 nr 0 poz. 71).
Pytanie:
Jeśli odpowiedź jest twierdząca, proszę o wskazanie podstawy prawnej stosowania rozporządzenia uchylonego w 2010 r.
Jeśli odpowiedź brzmi: nie – to proszę o podanie rozporządzenia, które powinno stanowić podstawę oceny kryterium nr 5 w załączniku nr 12 Regulaminu konkursu nr RPWM.04.01.00-IZ.00-28-001/17 (…) z dnia 20.06.2017.
Temat: dokumentacja techniczna
Poddziałanie: 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych
Podstawą oceny stanowić będzie posiadanie pozwolenia na budowę wydanego na podstawie Prawa budowlanego.
Przyporządkowując dany wskaźnik do zadania – jego wartość jest taka sama przy każdym zadaniu, przykładowo: Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje w ramach pozaszkolnych form kształcenia – 120. Wybierając ten wskaźnik przy zadaniu 1., 2., 3. – jego wartość zawsze będzie 120. Tymczasem w ramach 1. Zadania kwalifikacje ma zdobyć 60 os., w ramach 2. zadnia 40 osób, w ramach 3. zadania 20 osób. Tymczasem przy każdym zadaniu wyświetlać się będzie suma ogólna – 120. Czy jest to prawidłowe? Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku innych wskaźników np. Liczba osób uczestniczących w pozaszkolnych formach kształcenia w programie.
Temat: wskaźniki
Poddziałanie: 2.3.2 Rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych osób dorosłych
W pkt 4.1 (zadania) wskaźnik „liczba osób, które uzyskały kwalifikacje w ramach pozaszkolnych form kształcenia” będzie przypisany do każdego zadania we wskazanej wartości 120 i będzie to prawidłowe, jednak zgodnie z regulaminem konkursu w sytuacji, kiedy wskazane wskaźniki nie dają możliwości pełnego monitorowania zakresu wsparcia oferowanego w projekcie wnioskodawca powinien zaproponować własne wskaźniki (specyficzne). Dlatego w celu lepszego zobrazowania sytuacji uzyskiwania kwalifikacji w ramach każdego z zadań wnioskodawca może w pkt. 3.2 wniosku o dofinansowanie określić wskaźniki mówiące o liczbie osób, która uzyskały kwalifikacje danego rodzaju. Wskaźniki w określonym brzmieniu należy wykazać w pkt. 4.1 wniosku o dofinansowanie projektu przy odpowiednim rodzaju zadań.
Projekt będzie polegał na budowie, rozbudowie oraz przebudowie infrastruktury (w tym zakup niezbędnych urządzeń) mające na celu produkcję energii elektrycznej i/lub cieplnej z odnawialnych źródeł energii, w tym instalacji wykorzystujących energię słońca (np. kolektory słoneczne, fotowoltaika) – do 2 MWe/MWth.
W Załączniku nr 12 do Regulaminu konkursu nr RPWM.04.01.00-IZ.00-28-001/17 (…) z dnia 20.06.2017 r. w kryterium merytorycznym punktowym nr 5 – jest zapis „W przypadku występowania tylko jednego pozwolenia na budowę – warunkiem oceny będzie uzyskanie pozwolenia na budowę w ramach kontraktu dla zadań wskazanych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko – projekt będzie mógł uzyskać decyzję o dofinansowaniu przez rozpoczęciem prac – konieczne będzie udokumentowanie wystąpienia o uzyskanie pozwolenia (14 pkt.)”.
Wnioskodawca złożył wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia – na podstawie, którego stwierdzono, że planowana inwestycja zalicza się do grupy przedsięwzięć, dla których przeprowadzenie procedury oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane – inwestycję należy zakwalifikować do planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 „ustawy ooś” wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wnioskodawca w odpowiedzi na złożony wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia uzyskał decyzję wójta, po zasięgnięciu opinii: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, o odstąpieniu od potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia.
Pytanie:
Temat: dokumentacja techniczna
Poddziałanie: 4.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych
ul. Głowackiego 17, 10-447 Olsztyn
czynny: poniedziałek 8:00 - 18:00
wtorek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 89 512 54 86/85/84/83/82/89
e-mail: gpiolsztyn@warmia.mazury.pl