Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię zagadnienie:
Dostępnych 674 pytań i odpowiedzi ze wszystkich kategorii
Temat: okno życia
Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym
Działania przewidziane w projekcie powinny wpisywać się w założenia konkursu. Zapisy wniosku o dofinansowanie projektu w tym zakresie będą szczegółowo weryfikowane na etapie oceny merytorycznej.
Przykład dotyczący okna życia nie wpisuje się w założenia konkursu. W związku z tym nie będzie można uzyskać dofinansowania na zatrudnienie takiego pracownika w ramach projektu. Natomiast, w przypadku opieki na stołówce, Wnioskodawca powinien podać bardziej konkretne informacje (charakter tej opieki – tj. czy będzie świadczona w ramach np. warsztatów/zajęć/spotkań, które miałyby odbywać się na stołówce; kim dokładniej miałaby się opiekować ta osoba), ponieważ, na podstawie przedstawionych informacji, nie ma możliwości zweryfikowania tej kwestii.
Temat: dożywianie
Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym
Załącznik nr 4d do Regulaminu konkursu określa takie kategorie kosztów jak przerwa kawowa (w przypadku spotkania, które trwa minimum 4 godziny dydaktyczne) i obiad (w przypadku spotkania, które trwa powyżej 6 godzin dydaktycznych). Tak więc koszty zaplanowane na wyżywienie uczestników projektu podczas zajęć powinny być zgodne z tym standardem (szczegółowe informacje znajdą Państwo we wspomnianym załączniku).
Temat: doradztwo
Poddziałanie: 11.2.3 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym
Grupę docelową w ramach konkursu z Poddziałania 11.2.3 są osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Pojęcie to zostało zdefiniowane w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 w Rozdziale 3 – Słownik pojęć (pkt 15, 20), jak i Regulaminie konkursu otwartego nr RPWM.11.02.03-IZ.00-28-001/18 w Rozdziale 1 – Informacje ogólne, Podrozdział 1.1 – Wykaz skrótów i najważniejszych pojęć. Jeżeli osoby planowane do objęcia wsparciem w ramach projektu spełniają przesłanki określone dla osób lub rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym to mogą Państwo uzyskać dofinansowanie na tego typu działania. Należy przy tym również pamiętać, że wsparcie świadczone w projekcie musi być zgodne z zapisami ww. Regulaminu (Rozdział 3 – Zasady konkursu, Podrozdział 3.2 – Typy projektów) oraz wynikać z indywidualnej diagnozy uczestników.
W części 4.5 wniosku jest część dotycząca potencjału merytorycznego wnioskodawcy i partnerów. W instrukcji wypełniania wniosku jest uwaga, że nie dotyczy to kadry zarządzającej projektem.
Pytanie brzmi: Czy w tym miejscu należy opisać potencjał merytoryczny wnioskodawcy w związku z realizacją zadań w projekcie? Tzn. jeśli wnioskodawca dysponuje kadrą, którą zaangażuje do realizacji zdań merytorycznych to należy opisać jej potencjał w odniesieniu do konkretnych osób, a jeśli wnioskodawca nie dysponuje kadrą merytoryczną to należy opisać pożądane doświadczenie w odniesieniu do pozyskiwanej kadry?
Czy to dotyczy tych osób, które są/ będą zatrudnione przez wnioskodawcę czy też tych osób, które będą wykonywać zadania na zlecenie i zostaną wyłonione w odpowiedniej procedurze? Np jeśli wnioskodawca zaplanowała kurs operatora koparki to też w tym miejscu powinien opisać oczekiwany potencjał osoby realizującej dany kurs? Jak rozumieć ten potencjał merytoryczny w przypadku, kiedy w projekcie nie będzie realizacji zadań merytorycznych przez kadrę wnioskodawcy?
Temat: potencjał merytoryczny wnioskodawcy i partnerów
Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe
Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu potencjał Wnioskodawcy i Partnerów (jeśli dotyczy) wykazywany jest przez Wnioskodawcę w kontekście oceny zdolności do efektywnej realizacji projektu, jako opis zasobów jakimi dysponuje i zaangażuje w realizację projektu, natomiast w pkt 4.5 wniosku poza potencjałem finansowym i technicznym należy przedstawić tylko kadrę merytoryczną w podziale na własną (tj. posiadaną) i zewnętrzną, która zostanie zaangażowana w ramach projektu przez Wnioskodawcę i Partnerów (jeśli dotyczy), tzn. wskazać osoby, które zostaną zaangażowane w ramach projektu, ich planowaną funkcję (stanowisko) w projekcie, posiadane kompetencje i doświadczenie, zakres obowiązków, wymiar czasu pracy, formę zatrudnienia/zaangażowania w projekcie oraz wybrać z listy rozwijanej czy dana osoba stanowi kadrę własną czy zewnętrzną. Opisując kompetencje i doświadczenie należy również opisać kwalifikacje poszczególnych osób wchodzących w skład kadry merytorycznej. Ponadto, należy mieć na uwadze, iż kadrę własną (tj. posiadaną) stanowią osoby zatrudnione na umowę o pracę (w przypadku wolontariuszy – na podstawie umowy o współpracy), natomiast kadrę zewnętrzną stanowią osoby, które wnioskodawca dopiero chciałby zaangażować do realizacji projektu (np. na umowę zlecenie). W takich przypadkach może obowiązywać konkurencyjna procedura wyboru (Zasada konkurencyjności lub Ustawa Prawo Zamówień Publicznych).
Mając na uwadze powyższe, w pkt 4.5 wniosku nie należy wykazywać kadry zarządzającej, którą w myśl zapisów ww. Instrukcji należy opisać w pkt 4.7 wniosku Sposób zarządzania projektem, również z uwzględnieniem podziału na kadrę własną i zewnętrzną. Jeżeli zatem Wnioskodawca planuje zlecenie wykonania kursu operatora koparki na zewnątrz i zatrudnienie do tego celu trenera z zewnątrz (na podstawie ww. form zatrudnienia), wówczas w pkt 4.5 wniosku powinien opisać wymagania stawiane osobom, które będą odpowiedzialne za merytoryczną realizację ww. kursu.
Wnioskodawca chciałby realizować projekt w ramach modelu I. Czy można założyć, że uczestnicy projektu zostaną objęci:
a) diagnozą potrzeb pod kątem uzupełnienia umiejętności, kompetencji i uzyskiwania kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji miękkich ułatwiających wejście na rynek pracy/kontynuację nauki, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów i słuchaczy objętych wsparciem.
b) stażami zawodowymi u pracodawców bez organizacji szkoleń/kursów?
Temat: uzupełnienie umiejętności
Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe
Zgodnie z założeniami przedmiotowego konkursu zdiagnozowanie ucznia/słuchacza pod kątem uzupełnienia jego umiejętności, kompetencji i uzyskiwania kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji miękkich ułatwiających wejście na rynek pracy/kontynuację nauki w celu skierowania go na staż zawodowy oraz kursy/ szkolenia (o ile dotyczy), z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów i słuchaczy objętych wsparciem, realizacja staży zawodowych dla uczniów/słuchaczy w rzeczywistych warunkach pracy.
Realizacja zatem kursów/szkoleń prowadzących do nabycia umiejętności, kompetencji i kwalifikacji zawodowych oraz, jeżeli zachodzi taka potrzeba, miękkich kompetencji pracowniczych, wybranych przy udziale pracodawców lub przedsiębiorców i poprzedzonych diagnozą ucznia/ słuchacza nie jest obowiązkową formą wsparcia w Modelu I. Stanowi ona bowiem jedną z możliwych do zrealizowania w tym Modelu dodatkowych form wsparcia, przy założeniu, że zrealizowane zostaną obligatoryjne elementy ww. Modelu (a, b).
Temat: wysokość stypendium
Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe
Zgodnie z Regulaminem konkursu wysokość stypendium nie może przekroczyć połowy średniego wynagrodzenia (brutto) za pracę w województwie warmińsko-mazurskim, wyliczaną na podstawie aktualnych danych GUS, przy czym przedmiotowe dane należy rozumieć jako dane wskazane na stronie www.stat.gov.pl. Instytucja Organizująca Konkurs w celu zachowania standaryzacji danych posługuje się danymi w ujęciu kwartalnym przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w ujęciu ogółem dla województwa warmińsko-mazurskiego. Z informacji dostępnych na czas ogłoszenia konkursu na ww. stronie dostępne są informacje dotyczące III kwartału 2017r. wskazujące na kwotę 3 804,31 zł, z czego 50% stanowi maksymalną kwotę wyliczonego stypendium tj. 1 902,16 zł. Z uwagi na fakt, iż na czas ogłoszenia przedmiotowego konkursu dane nt. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej za IV kwartał 2017r. nie są dostępne na stronie GUS, Instytucja Organizująca Konkurs dopuszcza możliwość indeksacji przedmiotowej kwoty w przypadku jej aktualizacji na stronie GUS do czasu zakończenia naboru lub tez aktualizacji na etapie negocjacji.
Temat: wskaźniki
Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe
Wskazane na str. 36 Regulaminu przedmiotowego konkursu wskaźniki stanowią obligatoryjne wskaźniki rezultatu, które należy wybrać z listy rozwijanej GWA MAKS2 adekwatnie do specyfiki realizowanego przez Państwa Modelu, a co za tym idzie bezpośrednich odbiorców wsparcia. Jednocześnie, z uwagi na specyfikę Modelu I Instytucja Organizująca Konkursu nakłada na Wnioskodawcę obowiązek uwzględnienia wskaźnika własnego specyficznego (wskaźnika rezultatu bezpośredniego) określającego liczbę uczniów, którzy zakończyli udział w stażach u pracodawcy (str. 39 Regulaminu konkursu).
Z uwagi natomiast na źródło pomiaru przedmiotowego wskaźnika, jakim jest dokument potwierdzający odbycie stażu zawodowego wydawany niezwłocznie po jego zakończeniu, który zawiera m.in. opis kompetencji uzyskanych przez stażystę, nie ma konieczności wykazywania dodatkowego wskaźnika własnego specyficznego określającego kompetencje uzyskane przez ucznia/słuchacza w wyniku udziału w stażu zawodowym. Niemniej jednak, w przypadku zaplanowania w projekcie innych działań prowadzących do nabycia przez uczniów kompetencji, każdorazowo należy mieć na uwadze obowiązek zachowania czteroetapowego wzorca nabycia kompetencji, który należy wykazać
w sposobie pomiaru wskaźnika odnoszącego się do nabycia przez nich kompetencji. Ponadto, formułując nazwę wskaźnika własnego należy wprost odnieść się do kompetencji nabytych w wyniku udziału w konkretnej formie wsparcia np. kursu, nie zaś tak jak w Państwa propozycji „po opuszczeniu programu”.
Temat: agencja zatrudnienia
Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu o dofinansowanie projektu mogą ubiegać się wszystkie podmioty, które spełniają określone w nim kryteria, z wyłączeniem z podmiotów wskazanych na str. 30-31 przedmiotowego Regulaminu, wsparcie natomiast w ramach Modelu I musi być skierowane bezpośrednio do uczniów/słuchaczy konkretnych szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe na terenie województwa warmińsko-mazurskiego przy założeniu, że spełnione zostaną jego warunki, w tym m.in. obowiązek przeprowadzenia diagnozy zatwierdzonej przez organ prowadzący oraz zawarcia przez daną szkołę/placówkę przed złożeniem wniosku o dofinasowanie obligatoryjnego porozumienia z pracodawcą/przedsiębiorcą (kryterium specyficzne obligatoryjne nr 1). O ile zatem wspomniana przez Państwa firma spełnia definicję Wnioskodawcy i planuje wsparcie dla konkretnej szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, może aplikować w przedmiotowym konkursie.
Jednocześnie, w przypadku realizacji Modelu III należy mieć na uwadze zawężenie definicji Wnioskodawcy wynikające z brzmienia kryterium specyficznego obligatoryjnego, zgodnie z którym „Wnioskodawcą jest organ prowadzący szkołę/placówkę systemu oświaty prowadzącą kształcenie zawodowe, w której realizowany będzie projekt lub inny podmiot prowadzący statutową działalność o charakterze edukacyjnym realizujący projekt w partnerstwie z organem prowadzącym szkołę/placówkę systemu oświaty prowadzącą kształcenie zawodowe, w której realizowany będzie projekt”.
Czy w ramach kosztów kwalifikowanych projektu możemy ująć koszt rat leasingowych nieruchomości z przeznaczeniem na przedszkole?
Jeśli tak, to czy są jakieś limity lub wytyczne odnośnie tej formy dysponowania lokalem?
Temat: rata leasingowa
Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej
Zgodnie z Regulaminem konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-001/17 kwalifikowalna jest tylko część kapitałowa raty leasingowej, zaś wydatkiem niekwalifikowalnym będą inne niż część kapitałowa raty leasingowej wydatki związane z umową leasingu (w szczególności marża finansującego, odsetki od refinansowania kosztów, koszty ogólne, opłaty ubezpieczeniowe). Należy również wziąć pod uwagę, że zgodnie z rozdz. 6.12.3 pkt 9) Umowy Partnerstwa 2014-2020: ,,w przypadku, gdy okres obowiązywania umowy leasingu przekracza końcową datę kwalifikowalności wydatków, wydatkami kwalifikującymi się do współfinansowania są, z wyjątkiem rozwiązania, o którym mowa w pkt 9, wyłącznie raty leasingowe, których termin płatności przypada na okres ponoszenia wydatków kwalifikowalnych określonych w umowie o dofinansowanie oraz faktycznie zapłacone w tym okresie.’’ Zapisy odnośnie leasingu są zamieszczone w ww. dokumencie.
Gmina planuje termomodernizację budynku szkoły. Oprócz termomodernizacji planuje również wymianę źródeł ciepła z olejowego na pompę ciepła i fotowoltaikę. Jednakże z uwagi na niekorzystny układ dachu budynku szkoły, panele byłyby posadowione na budynku sali gimnastycznej, który znajduje się obok szkoły. Sala posiada płaski dach z dużym nasłonecznieniem, co sprawi, że instalacja będzie efektywna.
Pytanie:
Czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne, jeśli budynek sali gimnastycznej nie wymaga termomodernizacji, a przedmiotowy projekt nie będzie jej obejmował? Zostany wykorzystany jedynie dach sali. Ponadto sala gimnastyczna ma oddzielną kotłownię, która w ramach tego projektu nie będzie modernizowana.
Temat: panele fotowoltaiczne
Poddziałanie: 4.3.2 Efektywność energetyczna w budynkach mieszkalnych
Odnośnie możliwości dofinansowania projektu w ramach Poddziałania 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych polegającego m.in. na wymianie źródeł ciepła z olejowego na pompę ciepła oraz fotowoltaikę Departament Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego informuje, iż jest możliwość dofinansowania projektu, w którym panele fotowoltaiczne z uwagi na większy stopień efektywności instalacji posadowione byłyby nie na dachu budynku szkoły stanowiącym przedmiot projektu, a na dachu budynku sali gimnastycznej znajdującej się w kompleksie szkolnym.
Obecnie do 30.03.2018 r. trwa nabór projektów w ramach Poddziałania 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych dla Schematu B. Jest to konkurs skierowany do sieci miast CITTASLOW Województwa Warmińsko-Mazurskiego obejmujący uzgodnione elementy przedsięwzięć zawartych w Ponadlokalnym programie rewitalizacji sieci miast CITTASLOW Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Jednocześnie Departament EFRR informuje, iż zgodnie Z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie w trybie konkursowym dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014–2020 w czerwcu 2018 roku planowany jest nabór projektów w ramach Poddziałania 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w dedykowanym dla Państwa Schemacie A.
ul. Głowackiego 17, 10-447 Olsztyn
czynny: poniedziałek 8:00 - 18:00
wtorek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 89 512 54 86/85/84/83/82/89
e-mail: gpiolsztyn@warmia.mazury.pl