Fundusze Europejskiej
logo regionalnego programu operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego
warmia mazury logo
logo unii europejskiej

Szukaj

FAQ

Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię zagadnienie:

Temat:

Działanie/Poddziałanie:

Dostępnych 674 pytań i odpowiedzi ze wszystkich kategorii

W związku z planowanym projektem: Moduł III zwracam się z pytaniami:

- czy kosztem kwalifikowanym będzie doposażenie pracowni języków obcych – zestaw: wyposażenie w stoliki, moduł sterujący, słuchawki z mikrofonem itd.(w pracowni odbywały by się zajęcia również z języka obcego zawodowego)?
- czy obejmując wsparciem nauczyciela kształcenia zawodowego możemy zaplanować tylko studia podyplomowe dające mu uprawnienia pedagogiczne?
 

Temat: model III , wyposażenie pracowni

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe

1. Zgodnie z Regulaminem konkursu, Model III zakłada: „doposażenie bazy dydaktycznej szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe przy jednoczesnym:
 

  • wprowadzeniu nowego zawodu/nowych zawodów na użytek specyficznych zdiagnozowanych potrzeb firm z regionu (szczególnie w obszarach inteligentnych specjalizacji)
  • i/lub  zmodernizowaniu/dopasowaniu metod i treści kształcenia i szkolenia do zapotrzebowania rynku pracy (…).”

Kontekst zadanego przez Państwa pytania, zwłaszcza brak odwołania do konkretnego zawodu, który miałby zostać utworzony i/lub zmodernizowany nie wskazuje, aby potrzeba doposażeniawynikała z ww. obligatoryjnych elementów Modelu III, co utrudnia udzielenie jednoznacznej odpowiedzi. W sytuacji jednak spełnienia obligatoryjnych założeń Modelu III, należy pamiętać, że przewidziane w projekcie wyposażanie musi odpowiadać potrzebom konkretnej jednostki oświatowej i być zgodne z podstawą programową kształcenia
w zawodach dla danego zawodu. Wyposażenie pracowni lub warsztatów szkolnych dokonywane jest zatem na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek prowadzących kształcenie zawodowe w tym zakresie, a także posiadanego przez nie wyposażenia, w tym zwłaszcza powinno obejmować wnioski z przeprowadzonego spisu inwentarza oraz oceny stanu technicznego posiadanego wyposażenia. Przeprowadzona diagnoza powinna uwzględniać rekomendacje instytucji z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe, a co za tym idzie również potrzeby rynku pracy (w tym rekomendacje pracodawców/przedsiębiorców). Zgodność interwencji przewidzianej w ramach projektu podlega bowiem ocenie merytorycznej.

Ponadto, Państwa pytanie wskazuje, że omawiane pracownie będą wykorzystywane nie tylko do nauki języka zawodowego branżowego, ale głównie do nauki języka obcego w ramach przedmiotów ogólnokształcących, co nie jest przedmiotem niniejszego Modelu,
a tym samym nie wpisuje się w cel przedmiotowego konkursu.

 

2. Zgodnie z Regulaminem konkursu, Model III obligatoryjnie zakłada również wsparcie na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji  lub kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu (np. kursy kwalifikacyjne
lub szkolenia doskonalące w zakresie tematyki związanej z nauczanym zawodem, studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych albo obejmujących zakresem tematykę związaną z nauczanym zawodem, programy walidacji i certyfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy dydaktycznej, nadawanie uprawnień egzaminatora w zawodzie instruktorom praktycznej nauki zawodu na terenie przedsiębiorstw, staże lub praktyki w przedsiębiorstwach).  Zakres wsparcia udzielanego na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli, w tym nauczycieli zawodu oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu musi być natomiast zgodny z warunkami określonymi na str. 24 Regulaminu konkursu. Należy również pamiętać o tym, że potrzeba objęcia wsparciem nauczycieli szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe (w tym nauczycieli zawodu oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu) musi być zgodna z potrzebami szkoły/placówki prowadzącej kształcenie zawodowe w zakresie doskonalenia nauczycieli oraz wynikać z diagnozy zatwierdzonej przez organ prowadzący, bądź osobę upoważnioną do podejmowania decyzji.

 

Nauczyciel kształcenia zawodowego i/lub instruktor praktycznej nauki zawodu może więc zostać objęty wsparciem w postaci studiów podyplomowych dających uprawnienia pedagogiczne, o ile studia te będą mieć na celu przygotowanie ww. nauczyciela/instruktora do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych oraz jeśli wsparcie to będzie zgodne z powyższymi warunkami.

 

dotyczy konkursu nr RPWM.02.04.01-IZ.00-28-001/18

 

Na stronie 29 regulaminu konkursu Konkurs nr RPWM.02.04.01-IZ.00-28-001/18 widnieje zapis:
Ostatnie zdanie przytoczonego fragmentu mówi o zgodności interwencji w katalogiem.

W innych miejscach regulaminu znajdują się odwołania do diagnozy i potrzeb rynku pracy, w tym rekomendacji pracodawców w Modelu III.
"Przykładowy katalog wyposażenia pracowni lub warsztatów szkolnych został opracowany przez MEN i jest udostępniony za pośrednictwem strony internetowej administrowanej przez MEN: http://www.koweziu.edu.pl/wyposazenie-pracowni. Zamieszczone katalogi zawierają przykładowe rodzaje wyposażenia pracowni. Należy kierować się racjonalnością zakupu i potrzebami indywidualnej jednostki oświatowej. Zgodność interwencji przewidzianej w ramach projektu z przedmiotowym katalogiem będzie podlegał ocenie merytorycznej."

Pytanie:

Czy katalog jest rekomendowany czy konieczna jest zgodność interwencji z katalogiem?

Temat: katalog wyposażenia, model III

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe

W odniesieniu do Państwa zapytania należy podkreślić, iż przewidziane w projekcie wyposażanie musi odpowiadać potrzebom konkretnej jednostki oświatowej i być zgodne z podstawą programową kształcenia w zawodach dla danego zawodu. Wyposażenie pracowni lub warsztatów szkolnych dokonywane jest zatem na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek prowadzących kształcenie zawodowe w tym zakresie, a także posiadanego przez nie wyposażenia, w tym zwłaszcza powinno obejmować wnioski z przeprowadzonego spisu inwentarza oraz oceny stanu technicznego posiadanego wyposażenia. Przeprowadzona diagnoza powinna uwzględniać rekomendacje instytucji z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe, a co za tym idzie również potrzeby rynku pracy (w tym rekomendacje pracodawców/przedsiębiorców). Zgodność interwencji przewidzianej w ramach projektu będzie bowiem podlegała ocenie merytorycznej. Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż zamieszczone na wskazanej w Regulaminie konkursu stronie internetowej katalogi wyposażenia pracowni lub warsztatów szkolnych zawierają przykładowe rodzaje wyposażenia pracowni, planując jednak wydatki w tym zakresie każdorazowo należy kierować się racjonalnością zakupu i potrzebami indywidualnej jednostki oświatowej.

W szkole w Ełku dokonano modernizacji 5 sal –  remont z PFRON – wymieniono tylko podłogi i wykładzinę obiektową oraz wykonano likwidację barier celem dostosowania tych pracowni do możliwości korzystania przez osoby niepełnosprawne. Czy te sale mogą być wykorzystywane do realizacji projektu jako wkład własny?

 

Temat: wkład własny

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków wykład niepieniężny, który w ciągu 7 lat (10 dla nieruchomości) był współfinasowany ze środków unijnych lub/oraz dotacji z krajowych środków publicznych, jest niekwalifikowalny (podwójne finasowanie).

Jeżeli zatem  środki na remont sal z PFRON stanowiły dotację z krajowych środków publicznych, to wartość przedmiotowych sale nie może zostać wniesiona jako wkład własny do projektu w ciągu 7 lat (termin liczony od daty protokołu odbioru prac). W takim przypadku można przeanalizować możliwość uwzględnienia w ramach wkładu własnego kosztów opłat związanych z użytkowaniem pomieszczeń, tj. energia elektryczna, ogrzewanie, sprzątanie itp. – koszty, które normalnie byłby ponoszone bez względu na to, czy dana sala została doposażona ze środków unijnych lub/oraz dotacji z krajowych środków publicznych, czy też nie.

Czy istnieją jakieś ramy czasowe dla składanego projektu (od do)?

 

W konkursie nr RPWM.02.04.01-IZ.00-28-001/1

Temat: ramy czasowe projektu

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe

Jeśli chodzi o ramy czasowe realizacji projektu, to są one każdorazowo uzależnione od zakresu planowanego wsparcia i należą do decyzji Wnioskodawcy. Należy jednak pamiętać o tym, że zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014–2020, okres realizacji projektu powinien zawierać się w przedziale od 1 stycznia 2014 do 31 grudnia 2023 roku. Ponadto racjonalność zaplanowanych działań, w tym harmonogram projektu, będzie każdorazowo weryfikowana przez Członków Komisji Oceny Projektów na etapie oceny merytorycznej. 

Jeśli natomiast chodzi o ramy czasowe złożenia wniosku, to w pierwszej kolejności wniosek o dofinansowanie projektu jest wypełniany i składany jest za pośrednictwem systemu informatycznego o nazwie LSI MAKS2, który dostępny jest pod adresem: http://maks2.warmia.mazury.pl/index.php/logowanie od dnia 19 lutego 2018 r. od godz. 0.00 do dnia 16 marca 2018 r. do godz. 15.00. Następnie w formie papierowej będą przyjmowane w Departamencie Europejskiego Funduszu Społecznego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, adres: ul. E. Plater 1, II piętro, pokój 313 (Punkt przyjmowania wniosków), tel. 89 52 19 700, mail: dfs@warmia.mazury.pl, od dnia 19 lutego 2018 r. do dnia 16 marca 2018 r. (od poniedziałku do piątku) w godzinach od 8.00 do 15.00.

Mając na uwadze zbliżający się termin naboru wniosków o dofinansowanie projektów dla Poddziałania 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe (1 typ), w ramach którego dofinansowanie mogą otrzymać projekty realizujące programy współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z otoczeniem społeczno-gospodarczym, Instytucja Organizująca Konkurs zaprasza Państwa do udziału w konsultacjach telefonicznych pod nr telefonu 89 521 97 55, które odbywają się w każdą środę w godzinach 10.00–12.00.

Czy można w projekcie ująć tylko MODEL I (bez wsparcia dla nauczycieli)? Czyli w projekcie wystąpią następujące działania:

-diagnoza uczniów

-staże uczniów

-szkolenia i kursy zaw. dla uczniów

-doradztwo grupowe dla uczniów z zakresu miękkich kompetencji

-doposażenie szkoły w niezbędny sprzęt do przeprowadzenia kursów.

Nie chcemy w projekcie ujmować żadnych działań dla nauczycieli (szkoleń, staży, praktyk). Tylko te działania, o których napisałam w MODELU I.

 

Temat: model I

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe


Tak. W konkursie nr RPWM.02.04.01-IZ.00-28-001/18 możliwa jest realizacja wybranych modeli projektu, np. wspomnianego w Państwa pytaniu Modelu I lub realizacja łącznie wszystkich trzech modeli. Jednocześnie, co do zaproponowanych działań, Instytucja Organizująca Konkurs podkreśla, że doradztwo grupowe dla uczniów z zakresu miękkich kompetencji nie jest wpisane w działania możliwe do realizacji w ramach przedmiotowego konkursu. Istnieje jednak możliwość wyposażenia uczniów/słuchaczy, jeżeli zachodzi potrzeba, w miękkie kompetencje pracownicze, które zostaną uzyskane w trakcie kursów/szkoleń, wybranych przy udziale pracodawców lub przedsiębiorców i poprzedzonych diagnozą ucznia/słuchacza, o ile zostaną zachowane pozostałe obligatoryjne elementy Modelu I.
 

W związku z planowanym projektem w Modelu III zwracam się z pytaniem, jak należy rozumieć stwierdzenie „wprowadzanie nowego zawodu'.

Czy jeśli zawód został wprowadzony w bieżącym roku szkolnym, tj. 2017/2018 i już pierwszy rocznik uczniów kształci się w tym zakresie, a projekt zakłada działania związane z doposażaniem pracowni w roku szkolnym 2018/2019 to oznacza to, że zawód jest nowy i wprowadzany skoro nie ma jeszcze wyposażonych pracowni? Czy pojęcie nowego zawodu ograniczone jest do wprowadzania zawodów, w których kształcenie jeszcze się nie zaczęło i zacznie się równo z rozpoczęciem projektu albo w trakcie realizacji projektu? Jak długo od wprowadzenia zawód nadal uznawany jest za nowy?

Temat: szkoła, szkoły zawodowe

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe

Zgodnie z założeniami przedmiotowego konkursu, Model III zakłada wprowadzenie nowego zawodu/nowych zawodów na użytek specyficznych zdiagnozowanych potrzeb firm z regionu (szczególnie w obszarach inteligentnych specjalizacji) i/lub zmodernizowaniu/dopasowaniu metod i treści kształcenia i szkolenia do zapotrzebowania rynku pracy przy jednoczesnym doposażeniu bazy dydaktycznej szkół/placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz wsparciu na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego i instruktorów praktycznej nauki zawodu. Tworzenie nowego zawodu oznacza zatem wprowadzenie nowego zawodu do oferty kształcenia danej szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, w której dotychczas kształcenie nie było prowadzone w tym zakresie. Jeżeli zatem, w bieżącym roku szkolnym 2017/2018 dany zawód został już wprowadzony do oferty kształcenia konkretnej szkoły, natomiast pierwszy rocznik rozpoczął już kształcenie w przedmiotowym zakresie, nie można uznać go za „nowy” w świetle założeń przedmiotowego Modelu, a co za tym idzie planować w projekcie działań związanych z doposażeniem pracowni szkolnej w ramach już istniejącego zawodu. Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż wprowadzenie nowego zawodu w danej szkole powinno być zgodne z art. 68 ust. 7 Ustawy Prawo Oświatowe, a co za tym idzie poprzedzone odpowiednim czasem związanym z przeprowadzeniem czynności służących wprowadzeniu nowego zawodu. Wobec powyższego, w przypadku tworzenia nowego zawodu w ramach projektu istnieje możliwość sfinansowania wyłącznie działań służących jego wprowadzeniu, nie ma zatem możliwości objęcia wsparciem zawodu w ramach którego kształcenie uczniów zostało rozpoczęte.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż w ramach Modelu III istnieje również możliwość realizacji działań związanych z modernizacją/dopasowaniem metod i treści kształcenia w ramach już istniejącego zawodu, przy jednoczesnym doposażeniu bazy dydaktycznej szkół/placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz wsparciu na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego i instruktorów praktycznej nauki zawodu. Planując jednak tego typu wsparcie, obligatoryjnie należy wykazać w projekcie zmianę w stosunku do dotychczas stosowanych metod i treści kształcenia, która każdorazowo będzie weryfikowana przez członków Komisji Oceny Projektów. Ponadto wskazania wymaga, iż wyposażenie pracowni dokonywane jest na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek prowadzących kształcenie zawodowe w tym zakresie, a także posiadanego przez nie wyposażenia, w tym zwłaszcza powinna obejmować wnioski z przeprowadzonego spisu inwentarza oraz oceny stanu technicznego posiadanego wyposażenia.

Czy istnieje limit środków trwałych dla realizacji samego III modelu - otwarcie nowego kierunku i doposażenie - ze wstępnego kosztorysu wychodzi, że koszty związane z doposażeniem będą stanowić ok 70% wartości całego projektu realizowanego jedynie w modelu III, z czego 50 % to środki trwałe? Czy takie założenie jest uprawnione?

Temat: limit cross-financingu, limit środków trwałych

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe

W zakresie limitu cross-financingu i środków trwałych w przypadku realizacji Modelu III, zgodnie z Regulaminem konkursu str. 52 -53 realizując projekt w ramach Modelu III należy wyodrębnić zadanie Doposażenie, w którym wartość środków trwałych może wynosić 100% wartości tego zadania (w tym cross-financing). Wartość natomiast środków trwałych w pozostałych zadaniach może stanowić do 10% (w tym cross-financing) wartości ogółem projektu pomniejszonej o wartość zadania Doposażenie (w tym cross-financing). Ponadto w ramach wyodrębnionego zadania Doposażenie nie wszystkie wydatki muszą spełniać definicję środka trwałego lub cross-financingu. Ważne jest także, iż limit cross-financingu w całym projekcie nie może łącznie przekroczyć 8,5 % wartości projektu. IOK zachęca do zapoznania się z przykładem zamieszczonym na str. 53 Regulaminu konkursu, który odnosi się do przykładowego projektu w ramach Modelu III zawierającego wyodrębnione zdanie Doposażenie i bazuje na przykładowych danych liczbowych.

Czy w ramach przedmiotowego konkursu IZ rekomenduje realizację odrębnych modeli, czy możliwe jest łączenie modeli - np I i III?

Temat: łączenie modeli

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe

W ramach przedmiotowego konkursu  możliwa jest realizacja kompleksowego wsparcia polegająca na łączeniu Modeli, np. Model I i III, o ile zostaną spełnione wszystkie wymagania dotyczące realizacji poszczególnych Modeli.

Czy w ramach przygotowań do otwarcia nowego kierunku możliwe jest poza sfinansowaniem doposażenia, sfinansowanie opracowania programu nauczania we współpracy z przedsiębiorcami oraz koszty związane z promocją nowego kierunku, co może mieć bezpośredni wpływ na wzrost zainteresowania? Czy w związku ze specyfiką modelu III grupę docelową będą stanowić szkoła i jedynie przyszli uczniowie?

Temat: koszty otwarcia nowego kierunku, promocja nowego kierunku

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe

W zakresie kosztów sfinansowania opracowania programów nauczania we współpracy z przedsiębiorcami przedmiotowy koszt mógłby być kwalifikowalny, o ile uzasadniona zostałby potrzeba zaangażowania przedsiębiorcy i jego udział wiązałby się z wypracowaniem konkretnych rezultatów/ rozwiązań, które przyczyniałby się np. do wzmocnienia powiązania systemu kształcenia zawodowego z rynkiem pracy. W zakresie działań związanych z promocją nowego kierunku należy mieć na uwadze, iż w odróżnieniu do poprzedniej perspektywy finansowej działania informacyjno-promocyjne projektu zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków mieszczą się w katalogu kosztów pośrednich, w związku z czym nie mogą zostać ujęte w ramach kosztów bezpośrednich projektu.

W kontekście grupy docelowej należy zaznaczyć, iż specyfika  Modelu III determinuje bezpośrednich odbiorców wsparcia tj. szkoły/ placówki prowadzące kształcenie zawodowe, a także nauczyciele tychże placówek.

Szkoła zainteresowana jest otwarciem nowego kierunku kształcenia i ubieganiem się o projekt w ramach Modelu III. Posiada wszystkie niezbędne zgody i opinie oraz zgodę organu prowadzącego. Pierwsi uczniowie rozpoczną naukę we wrześniu 2019 roku - czy w związku z przygotowaniem do otwarcia nowego kierunku możliwe jest rozpoczęcie projektu we wrześniu 2018 w celu przygotowania nauczycieli oraz zakupu doposażenie zgodnie z regulaminem konkursu i zakończenie we wrześniu 2019 roku ?

Temat: otwarcie nowego kierunku, zakup doposażenia

Poddziałanie: 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe

Zgodnie ze specyfiką Modelu III wprowadzenie nowego zawodu/nowych zawodów w danej szkole powinno być zgodne z art. 68 ust. 7 Ustawy Prawo Oświatowe , a co za tym idzie poprzedzone odpowiednim czasem związanym z przeprowadzeniem czynności służących wprowadzeniu nowego zawodu. Wobec powyższego, jeżeli Wnioskodawca w projekcie zaplanuje okres realizacji, który będzie uzasadniał czynności poprzedzające otwarcie nowego kierunku Instytucja Organizująca Konkurs nie widzi przeciwskazań, co do zaproponowanego przez Państwa okresu realizacji. Należy jednak pamiętać, iż racjonalność zaplanowanych działań w tym efektywność wydatków, a także ich niezbędność do realizacji celów projektu będzie każdorazowo weryfikowana przez Członków Komisji Oceny Projektów na etapie oceny merytorycznej.

Portal współfinasowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013

przewodnik rpo
facebook
YouTube
kanał RSS
Jeśli szukasz informacji o RPO WiM na lata 2007-2013, to przejdź do poprzedniej wersji serwisu.