Fundusze Europejskiej
logo regionalnego programu operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego
warmia mazury logo
logo unii europejskiej

Szukaj

FAQ

Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię zagadnienie:

Temat:

Działanie/Poddziałanie:

Dostępnych 674 pytań i odpowiedzi ze wszystkich kategorii

Czy wsparciem projektu mogą być objęci rodzice na zasiłku pielęgnacyjnym? W naszym przypadku są to mamy opiekujące się dziećmi niepełnosprawnymi.

Temat: zasiłek pielęgnacyjny

Poddziałanie: 11.2.5 Lokalne działania integracyjne społeczności – projekt ZIT Ełk

Grupę docelową w ramach konkursu zamkniętego nr RPWM.11.02.05-IZ.00-28-002/17 stanowią osoby i rodziny zagrożone ryzykiem ubóstwa i/lub wykluczenia społecznego zamieszkujące na obszarze wyznaczonym
do rewitalizacji, wskazanym w „Programie Rewitalizacji Ełku na lata 2016-2023”.

Definicja osób lub rodzin zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym znajduje się w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020. Zgodnie z tą definicją do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym zaliczamy m.in. rodziny z dzieckiem
z niepełnosprawnością, o ile co najmniej jeden z rodziców lub opiekunów nie pracuje ze względu na konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością.

Z przedstawionego zapytania jednakże nie wynika, czy rodzice, którzy zostaną objęci wsparciem w projekcie, wpisują się w definicję osoby lub rodziny zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (zasiłek pielęgnacyjny jest wypłacany osobom z tytułu niepełnosprawności, natomiast osobom, które nie pracują ze względu na konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością, przysługuje świadczenie pielęgnacyjne – dlatego też zwrot „rodzice na zasiłku pielęgnacyjnym” jest niejednoznaczny).

W arkuszu kalkulacyjnym pytanie odnośnie generowania dochodu w projekcie sformułowane jest w następujący sposób:

„Proszę określić, czy projekt będzie generował >>dochód<< w rozumieniu art. 61 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013? (wpływy środków pieniężnych z bezpośrednich wpłat dokonywanych przez użytkowników za towary lub usługi zapewniane przez projekt)”. W związku z tym, czy przepisy znajdujące się w art. 61 ust. 7 i 8 (określające sytuacje w których art. 61 ust. 1–6 nie mają zastosowania) mogą zostać zastosowane przy określaniu, czy projekt jest projektem generującym dochód?

Poddziałanie: 1.3.4 Tereny inwestycyjne

Projekty realizowane przez przedsiębiorców otrzymujących pomoc publiczną nie są projektami generującymi dochód w rozumieniu art. 61 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013. Chodzi o taki dochód, który jest bezpośrednio związany z projektem.

W związku z powyższym, w punkcie „Proszę określić, czy projekt będzie generował >>dochód<< w rozumieniu art. 61 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013? (wpływy środków pieniężnych z bezpośrednich wpłat dokonywanych przez użytkowników za towary lub usługi zapewniane przez projekt)” należy wpisać „Nie”.

Czy istnieją jakiekolwiek przeciwwskazanie co do zatrudnienia w projekcie w ramach dofinansowania jednego z fundatorów, czy takie zatrudnienie może dotyczyć kosztów pośrednich czy bezpośrednich również oraz czy rodzaj współpracy (umowa o pracę, umowa cywilnoprawna, faktura) ma znaczenie?

Temat: zatrudnienie w projekcie

Poddziałanie: 11.2.5 Lokalne działania integracyjne społeczności – projekt ZIT Ełk

Co do zasady, jeżeli fundator (rozumiany jako założyciel/współzałożyciel fundacji) posiada odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie do realizacji wsparcia na rzecz osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym lub doświadczenie przy realizacji i zarządzaniu takimi projektami, nie ma przeciwskazań aby zatrudnić taką osobę w ramach projektu (np. jako koordynatora projektu).

Rodzaj kosztów z jakich zostanie pokryte wynagrodzenie kadry w projekcie zależy od Wnioskodawcy (tj. kadra merytoryczna – taka która świadczy wsparcie dla uczestników projektu – będzie finansowana z kosztów bezpośrednich; kadra zarządzająca – taka która jedynie zarządza i koordynuje realizacją projektu – będzie finansowana z kosztów pośrednich). To samo tyczy się formy zaangażowania kadry do projektu (inne zasady dotyczą kadry własnej, a inne kadry zewnętrznej – kwestię regulują Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków).

Czy istnieje możliwość finansowania wyjazdu (zarówno przejazdu, zakwaterowania jak i wyżywienia) za granicę uczestników projektu? Celem takiego wyjazdu jest przede wszystkim integracja, nauka tolerancji oraz szacunku do różnorodności kulturowej, a także nauka języka obcego - angielskiego w praktyce.

Temat: finansowanie wyjazdu za granicę uczestników projektu, wyjazdy zagraniczne

Poddziałanie: 11.2.5 Lokalne działania integracyjne społeczności – projekt ZIT Ełk

W Regulaminie konkursu zamkniętego nr RPWM.11.02.05-IZ.00-28-002/17 w podrozdziale 3.2 Typy projektu określono katalog przykładowych działań jakie można realizować w ramach konkursu – przykład opisany w pytaniu Wnioskodawcy nie wpisuje się w katalog możliwych form wsparcia w ramach konkursu. Ponadto, należy wskazać, że celem projektów w ramach tego konkursu powinna być m.in. integracja społeczności lokalnych i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że sfinansowanie wyjazdu uczestników projektu zagranicę nie będzie możliwe.

Czy dofinansowanie może być przeznaczone na wynagrodzenie osób pochodzących z zagranicy prowadzących szkolenia na terenie realizacji działania (EŁK)?. Jeżeli tak, to czy jest odgórnie ustalona forma wypłacania wynagrodzenia np. rodzaj umowy/faktury itp?

Temat: wynagrodzenie osób

Poddziałanie: 11.2.5 Lokalne działania integracyjne społeczności – projekt ZIT Ełk

Co do zasady, jeżeli przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie stanowią inaczej, z punktu widzenia realizacji projektu, nie ma znaczenia czy osoba prowadząca zajęcia w projekcie będzie pochodziła z zagranicy czy też nie (o ile jej kwalifikacje i doświadczenie umożliwiają realizację takiego wsparcia). Ponadto, należy zwrócić uwagę, że angażowanie personelu do projektu musi być zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 (podrozdział 6.15 Koszty związane z angażowaniem personelu).

Sposób angażowania personelu do projektu zależy każdorazowo od rodzaju kadry (własna czy zewnętrzna) i przy konstruowaniu projektu m.in. w tym zakresie, należy kierować się zasadami wyznaczonymi ww. Wytycznych w zakresie kwalifikowalności.

Należy zaznaczyć, że środki finansowe powinny być w głównej mierze skierowane na aktywizację społeczną uczestników projektu. Dlatego też, przy planowaniu budżetu projektu należy pamiętać o racjonalnym podziale środków pomiędzy kosztami personelu a działaniami skierowanymi bezpośrednio do uczestników projektu.

Dotyczy konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17

 

Czy w przypadku, gdy projekt jest o wartości 550 tys. zł można stosować kwoty ryczałtowe? Wnioskodawcą będzie podmiot prywatny MŚP, partnerem JST (gmina)

Temat: edukacja przedszkolna

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

W przypadku projektów, gdzie wkład publiczny (dofinansowanie ze środków EFS oraz wkład własny jeżeli pochodzi ze środków JST) przekracza kwotę 100 000 EUR (424 930,00 zł) zastosowanie kwot ryczałtowych nie jest możliwe.

 

Dotyczy konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17

W projekcie planujemy objąć wsparciem oddział przedszkolny, który w obecnej chwili realizuje tylko podstawę programową, zajęcia trwają 5h dziennie. W związku z wprowadzeniem dodatkowych zajęć w ramach projektu dzieciom biorącym w nich udział musiałby zostać zapewniony catering. Czy do budżetu projektu możemy wpisać wyżywienie dla tych dzieci? Jest to wydatek niezbędny, aby móc realizować zajęcia.

Temat: edukacja przedszkolna

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

W ramach Działania 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej, koszty cateringu są kwalifikowalne, niemniej jednak każdorazowo zasadność ponoszenia takiego wydatku będzie podlegała ocenie merytorycznej.

Czy 18 miesięcy w projekcie mają trwać zajęcia np. zajęcia językowe dla jednej grupy, czy ogólnie zajęcia językowe  mają być prowadzone przez 18 miesięcy, ale dla różnych grup (np. w trybie jedna kończy, druga zaczyna)? Czy jedna grupa ma trwać 18 miesięcy?

Temat: czas trwania zajęć

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

Wnioskodawca powinien przewidzieć uczestnictwo każdego dziecka przez 18 miesięcy w min. 2 rodzajach zajęć, każde muszą być realizowane przez okres co najmniej 18 miesięcy. Biorąc pod uwagę definicję przedmiotowego kryterium, podejście takie ma na celu poprawę rezultatów procesu kształcenia poprzez realizację systematycznych zajęć rozwijających kompetencje kluczowe w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności w projekcie. Dopuszczalny jest krótszy udział dziecka w danych zajęciach, np. w przypadku dzieci 6 letnich, które po roku edukacji przedszkolnej opuszczą przedszkole, niemniej jednak każdorazowo taka sytuacja powinna zostać odpowiednio uzasadniona w treści wniosku i jednocześnie będzie podlegała ocenie biorąc pod uwagę powyższe. Zaproponowane przez Wnioskodawcę rozwiązania, które stanowiłyby wyłączenie reguły dotyczącej realizacji dla każdego dziecka min. 2 rodzajów zajęć, z których każde realizowane jest przez co najmniej 18 miesięcy, również  każdorazowo muszą być uzasadnione we wniosku.

W regulaminie konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17 w tabeli „Kryteria specyficzne fakultatywne” zamieszczono kryterium o charakterze premiującym dotyczące objęcia wsparciem rodziców dzieci z danego ośrodka wychowania przedszkolnego (str.85). Czy w projekcie przewidziano objęcie wsparciem więcej niż jeden OWP, lecz tylko w jednym z nich zdiagnozowano zapotrzebowanie na wsparcie rodziców dzieci z danego OWP (w pozostałych OWP nie zdiagnozowano zapotrzebowania na wsparcie rodziców dzieci)? Czy w takiej sytuacji projekt będzie premiowany zgodnie z w.w. kryterium zawartym w regulaminie?

Temat: kryteria specyficzne fakultatywne

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

Punkty fakultatywne zostaną przyznane, jeśli w projekcie przewidziano objęcie wsparciem więcej niż jeden OWP, lecz tylko w jednym z nich zdiagnozowano zapotrzebowanie na wsparcie rodziców dzieci z danego OWP.

W regulaminie konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17 zawarto informację następującej treści: „Premiowane będą projekty, w których Wnioskodawca zapewni, iż minimum 50% kadry nauczycielskiej OWP uczestniczyć będzie  w ramach projektu w doskonaleniu umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym(…)” (str.19).
W projekcie przewidziano objęcie wsparciem więcej niż jeden OWP, lecz tylko w jednym z nich zdiagnozowano zapotrzebowanie na doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli w zakresie stosowania metod i form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych u powyżej 50% kadry nauczycielskiej (w diagnozach pozostałych OWP nie odnotowano zapotrzebowania na doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli). Czy w takiej sytuacji projekt będzie premiowany zgodnie z w.w. cytatem z regulaminu?

Temat: umiejętności, kompetencje lub kwalifikacje do pracy z dziećmi

Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej

Regulamin konkursu jednoznacznie wskazuje, iż Wnioskodawca jest zobowiązany przedstawić wymagany % nauczycieli objętych wsparciem w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli pracujących w ośrodkach wychowania przedszkolnego i opisać szkolenia, dzięki którym nauczyciele zdobędą umiejętności, kompetencje lub kwalifikacje do pracy z dziećmi. W sytuacji, gdy w projekcie przewidziano objęcie wsparciem więcej niż jeden OWP, lecz tylko w jednym z nich zdiagnozowano zapotrzebowanie na doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli w zakresie stosowania metod i form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych u powyżej 50% kadry nauczycielskiej (a w diagnozach pozostałych OWP nie odnotowano zapotrzebowania na doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli) punkty za kryterium nie zostaną przyznane.

Portal współfinasowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013

przewodnik rpo
facebook
YouTube
kanał RSS
Jeśli szukasz informacji o RPO WiM na lata 2007-2013, to przejdź do poprzedniej wersji serwisu.