Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię zagadnienie:
Dostępnych 674 pytań i odpowiedzi ze wszystkich kategorii
Gdzie można znaleźć wypunktowane na niebiesko limity określone dla Działania 2.1?
Temat: limity
Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej
Numeracja limitów wskazana na str. 15-16 Regulaminu konkursu odnosi się do numeracji zawartej w Szczegółowym opisie osi priorytetowej Kadry dla gospodarki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. Opis tych limitów został wskazany w dalszej części Regulaminu konkursu, przy opisie kryterium merytorycznego zerojedynkowego nr 1 (str. 70-72 Regulaminu) i limity te mają tam numery 1-3.
Czy musi istnieć zależność: Zgodnie z limitem nr 7 określonym dla Działania 2.1, interwencja EFS zostanie skierowana do ośrodków wychowania przedszkolnego funkcjonujących na terenie gminy, w której przynajmniej jedna szkoła podstawowa osiąga średni wynik sprawdzianu klas VI (cześć pierwsza i/lub druga) poniżej średniej wojewódzkiej?
Temat: sprawdzian klas VI
Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej
Tak, w przypadku realizacji typu projektu nr 3 (Wspieranie kompetencji kluczowych dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności), który jest możliwy do realizacji w ramach konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17 konieczne jest spełnienie limitu: „Interwencja EFS zostanie skierowana do ośrodków wychowania przedszkolnego, funkcjonujących na terenie gminy, w której przynajmniej jedna szkoła podstawowa osiąga średni wynik sprawdzianu klas VI (część pierwsza i/lub druga) poniżej średniej wojewódzkiej”. W Regulaminie konkursu na str. 15 omyłkowo przy nazwie tego limitu został wskazany numer 7. Numer 7 limitu wynika ze Szczegółowego opisu osi priorytetowej Kadry dla gospodarki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. W Regulaminie konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17 przy opisie kryterium merytorycznego zerojedynkowego nr 1 (str. 71) limit ten ma numer porządkowy 2, co wynika z faktu, iż przedmiotowy Regulamin nie dotyczy wszystkich typów projektów możliwych do realizacji w ramach Działania 2.1, a tylko typu projektu nr 3.
Zgodnie z Regulaminem konkursu ww. limit zostanie uznany za spełniony jeżeli w szkole, w których średnia ze sprawdzaniu klas VI (część pierwsza i/lub druga) jest na poziomie niższym niż średnia województwa z części pierwszej i/lub drugiej tego sprawdzianu. Jako średnia wojewódzka należy rozumieć średnią z ostatniego sprawdzianu klas VI, którego wyniki zostały opublikowane na stronie OKE Łomża do dnia opublikowania ogłoszenia o naborze. Pod uwagę należy brać wyniki egzaminu klas VI za rok 2016.
Weryfikacja będzie przeprowadzona na podstawie pkt. 4.8 wniosku o dofinansowanie projektu, gdzie Wnioskodawca zobowiązany jest odznaczyć check-box „TAK” w pkt. 4.8.2 wniosku, co będzie jednoznaczne ze złożeniem oświadczenia o ww. treści. IOK nie wymaga złożenia dodatkowego oświadczenia w polu Uzasadnienie dla przedmiotowego limitu i ograniczenia
Jak należy rozumieć zapis na stronie 37 regulaminu, w którym mowa o cross-financingu, czyli de facto remoncie (tj. malowaniu, tapetowaniu, doposażeniu pomieszczeń przedszkolnych etc.) Nie do końca zrozumiała jest zależność cross-financingu z zadaniem 1 i 2 poniżej. To samo tyczy się środków trwałych (tzn. że w ramach wniosku o dofinansowanie można zakupić ŚT, które będą związane z kształtowaniem i rozwijaniem u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych, czyli przykładowo laptopy, krzesła, szafki, pod warunkiem że ich zakup ma bezpośredni związek z utworzeniem zajęć dodatkowych).
Typ projektu |
Limit cross-financingu |
Limit środków trwałych + cross-financingu |
3 |
do 8,5 % wartości projektu |
do 10% wartości projektu |
Wspieranie kompetencji kluczowych dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności realizowany przez następujące działania:
Temat: cross-financing
Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej
W ramach typu projektu nr 3 (Wspieranie kompetencji kluczowych dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności), który jest możliwy do realizacji w ramach konkursu nr RPWM.02.01.00-IZ.00-28-002/17, możliwe jest ponoszenie wydatków w ramach cross-financingu w wysokości do 8,5% wartości projektu oraz wydatków na środki trwałe w wysokości do 10% wartości projektu (wliczając w to cross-financing). Wydatki w ramach cross-financingu muszą być powiązane wprost z głównymi zadaniami realizowanymi w ramach projektu, a bez tych wydatków realizacja projektu nie byłaby możliwa, w szczególności w związku z zapewnieniem realizacji zasady równości szans, a zwłaszcza potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wydatki na środki trwałe również muszą być niezbędne do realizacji konkretnego zadania/zadań.
Uwzględniając powyższe, w ramach typu projektu nr 3 mogą być ponoszone wydatki na cross-financing np. adaptacja pomieszczenia/ części pomieszczenia do prowadzenia wsparcia pozwalającego rozwijać kompetencje, postawy dzieci wskazane w nazwie typu projektu; wykonanie podjazdu do budynku w przypadku jeśli z przeprowadzonej diagnozy wynika, że w projekcie będą uczestniczyć dzieci z niepełnosprawnością ruchową albo rodzice z niepełnosprawnością ruchową. Natomiast w przypadku środków trwałych do ww. limitu 10% (wliczając cross-financing) wliczają się tylko te wydatki, których wartość jednostkowa netto jest równa lub wyższa niż 3 500,00 zł, np. szafy na zabawki i pomoce do zajęć rozwijających kompetencje, postawy wskazane w nazwie typu projektu, tablica interaktywna. Środki trwałe niezbędne do realizacji projektu, których wartość jednostkowa netto jest niższa niż 3 500,00 zł, np. laptop dla nauczyciela, krzesła, szafki nie będą wliczały się do ww. limitu 10%, a więc w Szczegółowym budżecie projektu przy tych wydatkach nie należy wybierać odpowiedzi „TAK” w kolumnie „Środki trwałe”.
Dotyczy naboru nr RPWM.06.02.03-IZ.00-28-011/17
W związku z brakiem wyjaśnienia w słowniku terminologicznym (w SzOOP) znaczenia dla ciągów pieszych, ścieżek dydaktycznych oraz szlaków turystycznych proszę o informację czy trasa rowerowa gruntowa w lesie utworzona z nawierzchni mineralnej może być również wskazana w katalogu wskaźników produktu jako szlak turystyczny, ścieżka dydaktyczna (z uwagi na znajdujące się wzdłuż trasy oznaczenia roślinności) oraz ciąg pieszy (jeśli ruch pieszych na tej trasie jest dopuszczony)?
Temat: ścieżka rowerowa
Poddziałanie: 6.2.3 Efektywne wykorzystanie zasobów
Zgodnie z SZOOP do podziałania 6.2.3 projekty związane z trasami rowerowymi są możliwe do realizacji wyłącznie w schemacie A- trasy rowerowe: - budowa, modernizacja i oznakowanie ścieżek/tras rowerowych, inne roboty budowlane, które zapewnią bezpieczne przemieszczenie się turysty rowerowego wraz zinfrastrukturą towarzyszącą. Zapisy SZOOP w schemacie B dotyczące zagospodarowania przestrzeni na cele turystyczno-rekreacyjne jednoznacznie wyłączają przedsięwzięcia wskazane w schemacie A.
W związku z powyższym trasa rowerowa gruntowa w lesie utworzona z nawierzchni mineralnej nie może być wskazana w katalogu wskaźników produktu jako szlak turystyczny.
Ponadto należy pamiętać, że zgodnie z Wytycznymi w sprawie kwalifikowalności wydatków w ramach Osi Priorytetowej Kultura i dziedzictwo Działanie 6.2 Dziedzictwo naturalne Poddziałanie 6.2.3 Efektywne wykorzystanie zasobów wydatkiem kwalifikowalnym jest modernizacja, remont ogólnodostępnych dróg gruntowych w pasie o szerokości maksymalnie do 1,50 m wykorzystywanych przez rowerzystów (pod warunkiem utrzymania stanu nawierzchni uzyskanej po modernizacji, remoncie przez cały okres trwałości projektu) – dotyczy przedsięwzięć określonych w Schemacie A.
Czy Wnioskodawca może zrezygnować z zajęć plastycznych, muzycznych i z języka angielskiego (nie ponosić nakładów na ich realizację) jeżeli nie realizuje zajęć o tej tematyce w ramach projektu?
Temat: rezygnacja z zajęć w projekcie
Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej
Wnioskodawca może zrezygnować z zajęć plastycznych, muzycznych oraz z zajęć z języka angielskiego realizowanych w ramach środków własnych pod warunkiem, że nakłady środków na realizację innych zajęć dodatkowych w ramach podstawowej działalności nie ulegną zmniejszeniu w stosunku do skali (nakładów) prowadzonych przez OWP w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu.
Wyjaśniając powyższy zapis, chodzi tutaj o taką sytuację, że Wnioskodawca w ogóle rezygnuje z prowadzenia zajęć w ramach podstawowej działalności na korzyść realizacji zajęć finansowanych ze środków EFS. Limit ten mówi o tym aby nie zastępować własnych środków Wnioskodawcy środkami unijnymi.
Czy Wnioskodawca może przeznaczyć cały nakład finansowy (30.000 zł) tylko na realizację zajęć z języka angielskiego, rezygnując z zajęć plastycznych i muzycznych?
Temat: rezygnacja z niektórych zajęć w projekcie
Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej
Wnioskodawca może przeznaczyć cały nakład finansowy na realizację tylko i wyłącznie jednych zajęć np. język angielski, pod warunkiem, że zajęcia muzyczne oraz plastyczne nie będą kontynuowane w ramach projektu.
Jak należy postąpić w przypadku, gdy wzrosła stawka godzinowa za realizację zajęć? Czy można wówczas zmniejszyć liczbę godzin zajęć dodatkowych przy zachowaniu takich samych nakładów finansowych (30.000 zł)?
Temat: wzrost stawki godzinowej, zmniejszenie liczby zajęć w projekcie
Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej
Wnioskodawca może zmniejszyć wymiar realizowanych godzin, przy zachowaniu takich samych nakładów finansowych.
Proszę o wyjaśnienie zapisu regulaminu, stanowiącego że: „Zaplanowane wsparcie będzie gwarantowało, iż przedsięwzięcia finansowane ze środków EFS muszą stanowić uzupełnienie działań prowadzonych przez ośrodek wychowania przedszkolnego. Skala działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez OWP (nakłady środków na ich realizację) nie może ulec zmniejszeniu w stosunku do skali działań (nakładów) prowadzonych przez OWP w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu (średniomiesięcznie). Warunek ten nie dotyczy działań zrealizowanych w ramach PO KL oraz programów rządowych.”
W przedszkolu w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie odbywały się zajęcia muzyczne, plastyczne oraz z języka angielskiego (łączny nakład kosztów ponoszonych na zajęcia dodatkowe wynosił 30.000 zł).
Czy w okresie realizacji projektu Wnioskodawca ma obowiązek kontynuować realizację wszystkich zajęć dodatkowych (muzycznych, plastycznych, językowych) w takim samym wymiarze godzinowym?
Temat: kontynuacja zajęć w projekcie, wymiar godzinowy
Poddziałanie: 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej
Wnioskodawca nie ma obowiązku kontynuowania tych samych zajęć w takim samym wymiarze godzinowym w trakcie realizacji projektu. Ważnym aspektem jest to, że skala działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez OWP (nakłady środków na ich realizację) nie mogą ulec zmniejszeniu w stosunku do skali działań (nakładów) prowadzonych przez OWP w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu (średniomiesięcznie).
Dla Wnioskodawcy znaczy to tyle, że nakłady (wskazane w zapytaniu 30.000 zł) ponoszone na realizację zajęć dodatkowych, które do tej pory realizowane były w ramach podstawowej działalności nie mogą ulec zmniejszeniu, czyli Wnioskodawca musi w ramach swojej działalności wciąż ponosić nakłady na realizację zajęć dodatkowych. Dodatkowo ważne jest, że nie ma możliwości w ramach projektu realizować zajęć, z których Wnioskodawca wcześniej zrezygnował, zmniejszył zakres. Niedopuszczalne jest bowiem zastępowanie środków własnych Wnioskodawcy środkami projektowymi.
Gmina planuje złożyć wniosek do konkursu RPWM.06.02.03-IZ.00-28-011/17 schemat B. W tym konkursie premiowane jest partnerstwo przy realizacji projektu (kryterium merytoryczne premiujące, pkt 3 komplementarność projektu, Czy premiowane będzie tylko partnerstwo w rozumieniu art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, czy jest możliwa inna forma wyboru partnera i współpracy?
Temat: partnerstwo
Poddziałanie: 6.2.1 Infrastruktura uzdrowiskowa
W kryterium merytorycznym premiującym Komplementarność projektu premiowane będą również projekty realizowane w partnerstwach i innych formach współpracy (na mocy: porozumień, umów, listów intencyjnych), a także projekty kompleksowe (w osiąganiu celu w pełni i całkowitej likwidacji problemu na danym obszarze). Jednostka organizacyjna JST nie może być partnerem w rozumieniu art. 33 ustawy wdrożeniowej.
Czy dla projektu polegającego na budowie ścieżki rowerowej, planowanego do aplikowania w ramach Poddziałania 6.2.3 RPO WiM, schemat A, należy wybrać następujące wskaźniki:
- wzrost oczekiwanej liczby odwiedzin w objętych wsparciem miejscach należących do dziedzictwa kulturowego i naturalnego oraz stanowiących atrakcje turystyczne [odwiedziny/rok];
- liczba osób korzystających ze wspartej infrastruktury [osoby/rok] ?
Jeśli tak, to w jaki sposób Wnioskodawca powinien monitorować wartość ww. wskaźników, skoro projekt dotyczy utworzenia infrastruktury technicznej w postaci ścieżki rowerowej, która będzie ogólnodostępna i niczym nie ogrodzona?
Temat: wskaźniki
Poddziałanie: 6.2.3 Efektywne wykorzystanie zasobów
Przywołane wskaźniki są adekwatne dla projektu polegającego na budowie ogólnodostępnej ścieżki rowerowej, dlatego należy je wybrać we wniosku o dofinasowanie.
Zgodnie z zapisami INSTRUKCJI WYPEŁNIANIA WNIOSKU, każdy Wnioskodawca zobowiązany jest do wskazania wszystkich wskaźników produktu i rezultatu adekwatnych dla danego typu projektu zawartego w SzOOP RPO WiM oraz Regulaminie do konkursu w ramach danego Działania/Poddziałania. Ponadto, w polu opis wskaźnika oraz metodologia jego pomiaru należy podać opis wybranego wskaźnika, zasadność jego wyboru oraz źródło pozyskiwania informacji do monitorowania realizacji projektu (nazwę dokumentu). Źródłem danych nie może być studium wykonalności/biznes plan. Z dokumentu pochodzić będą dane, które później Wnioskodawca będzie wykazywał w dokumentacji potwierdzającej osiągnięcie wskaźnika (dokumenty zostaną zweryfikowane na zakończenie realizacji projektu). Ponadto, należy przedstawić w odniesieniu do poszczególnych wskaźników sposób pomiaru i monitorowania wskaźników oraz wiarygodną metodologię oszacowania założonej ich wartości. Niewykonanie wskaźnika w projekcie może stanowić przesłankę do stwierdzenia nieprawidłowości. Na podstawie przywołanych przez Państwa wskaźników ocenie podlegać będzie kryterium merytoryczne punktowe „Analiza popytu”:
„Ocenie będzie podlegać prognozowany wzrost popytu na usługi produkowane przez zrealizowany projekt, liczony jako procentowy wzrost liczby odwiedzających wspartą infrastrukturę w ciągu roku od zakończenia realizacji projektu w stosunku do ostatniego roku przed realizacją projektu. Analiza popytu została przeprowadzona w sposób poprawny i jest wiarygodna (została wykonana na bazie wiarygodnych źródeł szacowanej liczby dodatkowych odwiedzających – poparta jest wynikami badań własnych, zleconych lub ogólnie dostępnych)”.
W tym wypadku metodologia pomiaru będzie wynikała z przeprowadzonej analizy popytu, a sposobem pomiaru i monitorowania może być np. system oparty na fotokomórkach.
ul. Głowackiego 17, 10-447 Olsztyn
czynny: poniedziałek 8:00 - 18:00
wtorek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 89 512 54 86/85/84/83/82/89
e-mail: gpiolsztyn@warmia.mazury.pl