Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesujące Cię zagadnienie:
Dostępnych 674 pytań i odpowiedzi ze wszystkich kategorii
Jak rozumieć zapis w załączniku do umowy Zasady kwalifikowalności wydatkóww ramach osi priorytetowej 1 Inteligentna gospodarka; działanie 1.2 Innowacyjne firmy Poddziałania 1.2.3 Profesjonalizacja usług ośrodków innowacji - Wydatki niekwalifikowalne: Wydatki związane z budową i powstaniem nowych ośrodków innowacji?
Jesteśmy IOB powstałą w 2017 roku. W zakres działalności wchodzą także usługi proinnowacyjne. Chcielibyśmy w ramach niniejszego konkursu uzyskać środki na otrawcie nowego ośrodka na terenie Warmii i Mazur. Czy ten typ projektu może być przedmiotem projektu?
Temat: ośrodki innowacji
Poddziałanie: 1.2.3 Profesjonalizacja usług ośrodków innowacji
O wsparcie w ramach Poddziałania 1.2.3 Profesjonalizacja usług ośrodków innowacji mogą ubiegać się jedynie już funkcjonujące ośrodki innowacji, tym samym zadania związane z budową i powstaniem nowych ośrodków innowacji nie mogą być objęte zakresem projektu.
W kwestii dotyczącej wskazanego typu projektu możliwe jest aplikowanie o dofinansowanie na inwestycje w infrastrukturę ośrodków innowacji (obiekty kubaturowe, laboratoria, sprzęt, urządzenia itp.) jedynie na potrzeby świadczenia nowych/ znacząco ulepszonych usług skierowanych na rozwój inteligentnych specjalizacji, w tym również na potrzeby tworzenia przestrzeni do funkcjonowania firm technologicznych (o ile stwierdzono zapotrzebowanie, które nie może zostać zaspokojone z użyciem aktualnych zasobów beneficjenta).
Oznacza to, że jeśli ośrodek innowacji wprowadza jakąś nową lub znacząco ulepszoną usługę, to może dostosować posiadane pomieszczenia w celu jej świadczenia (np. remont, przystosowanie pomieszczenia), a także zakupić niezbędne wyposażenie, sprzęt, urządzenia. Może również w ramach cross-financigu otrzymać dofinansowanie na przeszkolenie personelu do świadczenia nowych/zmodyfikowanych usług. Nie uzyskają dofinansowania projekty polegające na utworzeniu nowego ośrodka innowacji.
Czy w ramach złożenia wniosku – 2 typ (kompetencje matematyczno-przyrodnicze), możemy uwzględnić potrzeby uczniów ze szczególnymi potrzebami, w tym uczniów najmłodszych (jeśli składamy wniosek z II typem, to czy może być on w połączeniu z typem I, kwalifikując uczniów klas I oraz pozostałych z niepełnosprawnością)? Czy wniosek o każdy z typów powinien być wnioskiem oddzielnym i nie należy ich łączyć?
Temat: oświata, szkoła
Poddziałanie: 2.2.1 Podniesienie jakości oferty edukacyjnej ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych uczniów
W jednym wniosku mogą być połączone różne typy projektów. Uwzględnienie we wniosku każdego typu projektu powinno wynikać z przedstawionej we wniosku diagnozy problemów i potrzeb grupy docelowej. Realizując działanie 2.3 w ramach 2 typu projektu (kształtowanie i rozwijanie kompetencji uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych lub matematyki), można objąć wsparciem wszystkich uczniów szkół/placówek oświatowych prowadzących kształcenie ogólne i specjalne. Natomiast działanie 1.3 w ramach 1 typu projektu (Indywidualizacja pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcie ucznia młodszego poprzez realizację kompleksowych programów wspierających szkołę/placówkę systemu oświaty) musi spełniać trzy warunki wymienione w Regulaminie konkursu na str. 15 i jest działaniem uzupełniającym do działania 1.1 i 1.2 , które w projekcie zakładającym realizację 1 typu projektu muszą być realizowane łącznie.
Temat: limity, oświata, szkoła
Poddziałanie: 2.2.1 Podniesienie jakości oferty edukacyjnej ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych uczniów
W związku z niedoprecyzowaniem pytania udzielający odpowiedzi domyśla się, że pytający miał na myśli informacje zawarte w Regulaminie konkursu nr str. 34:
„Maksymalna wartość wsparcia finansowego na zakup pomocy dydaktycznych i narzędzi TIK w szkole lub placówce systemu oświaty, objętej wsparciem projektowym wynosi:
i. dla szkół lub placówek systemu oświaty do 300 uczniów – 140 000,00 zł
ii. dla szkół lub placówek systemu oświaty od 301 uczniów – 200 000,00 zł”.
Powyższy warunek dotyczy wyłącznie projektu zakładającego realizację działania 3.1 w ramach 3 typu projektu. Ponadto, wskazana dla szkół od 301 uczniów kwota 200 000,00 zł nie jest kwotą dofinansowania projektu, ale maksymalną kwotą przeznaczoną na zakup pomocy dydaktycznych i narzędzi TIK, w związku z czym kwota dofinansowania dla danego projektu realizującego działanie 3.1 może być większa niż 200 000 zł (obejmuje również inne działania projektowe poza zakupem pomocy dydaktycznych i narzędzi TIK). Wskazana wyżej kwota przeznaczona na zakup pomocy dydaktycznych i narzędzi TIK dotyczy każdej szkoły objętej działaniem 3.1 oddzielnie. Nie ma więc znaczenia, czy Wnioskodawca (np. Gmina) składa jeden wniosek, w którym działaniem 3.1 zostaną objęte 2 szkoły, czy składa 2 wnioski – odrębnie dla każdej szkoły objętej działaniem 3.1, ponieważ maksymalny limit na zakup pomocy dydaktycznych lub narzędzi TIK wynosi 200 000,00 zł na szkołę (przy założeniu, że każda szkoła liczy powyżej 301 uczniów).
Czy każda szkoła z danej gminy (2 szkoły podstawowe przynależące do 1 gminy) może oddzielnie napisać i złożyć wniosek ?
Temat: oświata, partnerstwo, wnioskowanie w projektach
Poddziałanie: 2.2.1 Podniesienie jakości oferty edukacyjnej ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych uczniów
Podsumowując, organ prowadzący 2 szkoły podstawowe (np. konkretna gmina) może złożyć 2 wnioski o dofinansowanie, oddzielnie dla każdej z tych szkół. W takiej sytuacji to ten organ prowadzący musi być wskazany w każdym z ww. wniosków jako Wnioskodawca (a szkoła może być wskazana w pkt 2.10 wniosku „Jednostka realizująca projekt”). Drugą możliwością jest wskazanie organu prowadzącego jako Partnera, a podmiotu prowadzącego statutową działalność w zakresie edukacji jako Wnioskodawcy.
W Regulaminie konkursu w punkcie 3.1. Typy projektów - co i jak mogę realizować znajduje się zapis mówiący o tym, że specjalne potrzeby edukacyjne to indywidualne potrzeby uczniów, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r., poz.532).
Obecnie obowiązuje nowe ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz.1591). W związku z powyższym, które Rozporządzenie w przedmiotowym konkursie obowiązuje?
Temat: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
Poddziałanie: 2.2.1 Podniesienie jakości oferty edukacyjnej ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych uczniów
Oba przywołane powyżej rozporządzenia mają status obowiązujący i stanowią akty wykonawcze do dwóch rożnych ustaw.
Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r., poz.532) jest aktem wykonawczym do ustawy o systemie oświaty i ma zastosowanie do przedszkoli, szkół oraz placówek, których dotyczą przepisy ustawy o systemie oświaty.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz.1591) jest aktem wykonawczym do ustawy Prawo oświatowe i ma zastosowanie do przedszkoli, szkół oraz placówek, których dotyczą przepisy ustawy – Prawo oświatowe. Pierwsze przywołane rozporządzenie (z 30 kwietnia 2013 r.) zostało w pełnej nazwie przywołane w zapisach Regulaminu konkursu co nie znaczy, że drugie rozporządzenie (z 9 sierpnia 2017 r) nie jest również dokumentem obowiązującym. Rozporządzenie z 9 sierpnia 2017 roku stanowi akt wykonawczy do ustawy prawo oświatowe, który jest aktem powszechnie obowiązującym i jak najbardziej jego przepisy oraz przepisy aktów wykonawczych mogą być zastosowane w ramach przedmiotowego konkursu.
Stowarzyszenie prowadzi szkołę (poprzez zawarte porozumienie z gminą), czy w takim przypadku wnioskodawcą może być stowarzyszenie? Czy prezes stowarzyszenia występuje, podpisując wniosek, jako pełnomocnik wójta czy jako samodzielny przedstawiciel stowarzyszenia? Czy, jeśli chcemy wnieść 5% wkład własny w formie niepieniężnej najmu sal, ze względu na to, że właścicielem jest gmina, powinna to zrobić gmina? Czy wtedy jest niezbędne zawarcie partnerstwa, jeśli tak – to czy partnerstwo takie może zostać zawiązane ze względu na powiązanie stałym porozumieniem współpracy w obszarze prowadzenia placówki?
Temat: oświata, szkoła
Poddziałanie: 2.2.1 Podniesienie jakości oferty edukacyjnej ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych uczniów
W przypadku, gdy organem prowadzącym szkołę jest stowarzyszenie to stowarzyszenie powinno występować w roli wnioskodawcy. W tej sytuacji prezes stowarzyszenia występuje samodzielnie, a nie na podstawie pełnomocnictwa wójta. W opisanej sytuacji nie ma konieczności zawarcia partnerstwa pomiędzy stowarzyszeniem a gminą.
W imieniu szkoły podstawowej, chciałabym zadać pytanie związane z wkładem własnym do projektu i możliwością użyczenia sal w budynku termomodernizowanym w ramach RPO 2014. Jesteśmy szkołą publiczną prowadzoną przez stowarzyszenie na mocy porozumienia zawartego z gminą. W projekcie wkład własny ma wynieść 5% i mogą to być pomieszczenia klasowe udostępniane do prowadzenia zajęć w ramach projektu. Budynek szkoły stanowi własność gminy.
W bieżącym roku gmina złożyła projekt na termomodernizację budynku szkoły i projekt został przyjęty do realizacji. Stowarzyszenie, jako organ prowadzący, nie prowadzi działalności gospodarczej. Proszę o informację, czy możemy w związku z modernizacją użyczyć sal na potrzeby projektu (czy nie stoi to w sprzeczności z dofinansowaniem na „infrastrukturę” i nie blokuje ten fakt możliwości takiego użyczenia)? Czy, jeśli odpowiedź brzmi TAK, możemy rozliczyć wkład własny jako wnioskodawca poprzez oświadczenie o liczbie godzin na podstawie stawek przyjętych w zarządzeniu dyrekcji szkoły, choć formalnie właścicielem budynku jest gmina?
Temat: wkład własny, wynajem lokalu
Poddziałanie: 2.2.1 Podniesienie jakości oferty edukacyjnej ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych uczniów
Nie ma możliwości wniesienia wkładu własnego w postaci udostępnienia sal w sytuacji, gdy budynek, w którym mieszczą się sale, jest objęty termomodernizacją w ramach innego projektu współfinansowanego z funduszy unijnych, w tym przypadku RPO WiM, Działania 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych, gdyż zgodnie z Podrozdziałem 6.10 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014–2020 „Wkład niepieniężny, który w ciągu 7 poprzednich lat (10 lat dla nieruchomości) był współfinansowany ze środków unijnych lub/oraz dotacji z krajowych środków publicznych, jest niekwalifikowalny (podwójne finansowanie)”.
Pytanie dotyczy dokształcania nauczycieli. W regulaminie konkursu napisano, iż zakres wsparcia udzielanego na rzecz doskonalenia nauczycieli może objąć w szczególności takie formy jak kursy i szkolenia doskonalące (teoretyczne i praktyczne), studia podyplomowe wspieranie istniejących, budowanie nowych i moderowanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli, realizację w szkole lub placówce systemu oświaty programów wspomagania. Jest też zapis, iż IOK zaleca, aby liczba godzin w odniesieniu do kursów kształtowała się na poziomie minimum 40 godzin dydaktycznych. Czy oznacza to, iż w projekcie mogą być realizowane jedynie "krótkie formy"? Czy też ww. określenie jest jedynie zaleceniem i w projekcie mogą zostać zrealizowane np 3 szkolenia po 5 h?
Temat: kursy i szkolenia doskonalące
Poddziałanie: 2.2.1 Podniesienie jakości oferty edukacyjnej ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych uczniów
Regulamin konkursu wskazuje, iż zakres wsparcia udzielanego na rzecz doskonalenia nauczycieli może objąć w szczególności takie formy jak kursy i szkolenia doskonalące (teoretyczne i praktyczne), studia podyplomowe wspieranie istniejących, budowanie nowych i moderowanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli, realizację w szkole lub placówce systemu oświaty programów wspomagania. IOK zaleca, aby liczba godzin w odniesieniu do kursów kształtowała się na poziomie minimum 40 godzin dydaktycznych. Powyższe oznacza iż w projekcie mogą być realizowane formy krótsze np 3 szkolenia po 5 h, ale realizacja krótszych form niż 40h nie będzie kwalifikowała wniosku do otrzymania 3 punktów za spełnienie kryterium specyficznego fakultatywnego nr 5: „Projekt zakłada kształcenie nauczycieli w ramach krótkich form doskonalenia zawodowego”.
Czy należy obligatoryjnie zamieścić wszystkie wskaźniki we wniosku, nawet jeśli nie dotyczą one danego typu projektu? Jeśli np. projekt obejmuje tylko typ 1, to czy uwzględniać w nim wskaźniki:
"Liczba szkół, w których pracownie przedmiotowe wykorzystują doposażenie do prowadzenia zajęć edukacyjnych"
"Liczba szkół i placówek systemu oświaty wykorzystujących sprzęt TIK do prowadzenia zajęć edukacyjnych"
"Liczba szkół, których pracownie przedmiotowe zostały doposażone w programie"
"Liczba szkół, których pracownie przedmiotowe zostały doposażone w programie"
"Liczba szkół i placówek systemu oświaty wyposażonych w ramach programu w sprzęt TIK do prowadzenia zajęć edukacyjnych"
Temat: wskaźniki produktu i rezultatu
Poddziałanie: 2.2.1 Podniesienie jakości oferty edukacyjnej ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych uczniów
Obligatoryjne wskaźniki produktu i rezultatu należy zamieszczać tylko wówczas jeśli dotyczą one danego typu projektu i są realizowane w projekcie. Jeśli np. projekt obejmuje tylko typ 1, to w projekcie muszą być uwzględnione wskaźniki mierzące cel i produkty przypisane dla pierwszego typu projektu tj:
„Liczba uczniów, którzy nabyli kompetencje kluczowe po opuszczeniu programu (osoby)”
„Liczba nauczycieli, którzy uzyskali kwalifikacje lub nabyli kompetencje po opuszczeniu programu (osoby)”
„Liczba uczniów objętych wsparciem w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych w programie (osoby)”
„Liczba nauczycieli objętych wsparciem w programie (osoby)”.
Zestawienie standardu i cen rynkowych jest z 2015 r. i zawiera wyposażenie dla gimnazjum. Co zatem (które wyposażenie- szkoły podstawowej czy gimnazjum) należy przyjąć do wyposażenia pracowni w ramach typu 2 dla klas 7 i 8 szkoły podstawowej? Poza tym w tabeli “pomoce dydaktyczne- gimnazjum” str. 54 jest wykaz wyposażenia do pracowni geograficznej. Jakiej to więc pracowni dotyczy?
Temat: wyposażenie pracowni
Poddziałanie: 2.2.1 Podniesienie jakości oferty edukacyjnej ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych uczniów
Do wyposażenia pracowni w ramach typu 2 dla klas 7 i 8 szkoły podstawowej należy przyjąć wyposażenie dla gimnazjum. W tabeli „pomoce dydaktyczne – gimnazjum chemia” str. 54 wystąpiła omyłka pisarska. Wykaz wyposażenia dotyczy pracowni geograficznej.
Wykaz ten jest tylko przykładowym zestawieniem potwierdzającym ceny wyposażenia pracowni. Szczegółowy katalog wyposażenia szkolnych pracowni przedmiotów, opracowany przez MEN i obowiązujący Wnioskodawcę jest udostępniony za pośrednictwem strony internetowej https://efs.men.gov.pl.
ul. Głowackiego 17, 10-447 Olsztyn
czynny: poniedziałek 8:00 - 18:00
wtorek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 89 512 54 86/85/84/83/82/89
e-mail: gpiolsztyn@warmia.mazury.pl